تغذیه و نگهداری جوجه مرغ مینا از تولد تا بلوغ

تغذیه و نگهداری جوجه مرغ مینا از تولد تا بلوغ

مرغ مینا یکی از پرنده های باهوش و قابل پرورش در خانه است که نسبت به طوطی سانان جسورتر و باهوش تر است و حتی  سریعتر نیز با انسان خود می گیرد. در صورت آموزش صحیح و درست کلمات زیادی را می توان به پرنده یاد داد که حتی زیباتر از کاسکو نیز می تواند ادا کند.

در این نوشته می خواهیم در مورد نحوه تغذیه، بزرگ کردن و نگه داری از مرغ مینا از سن جوجگی تا سن بلوغ صحبت کنیم و آموزش هایی را به شما خواهیم گفت که واقعا عملی و کاربردی بوده و شاید در کمتر مقاله ای آنها را خوانده باشید. این نوشته حاصل روزها تحقیق و بررسی تیم کارشناسی چیکن هچ بوده و حاوی مطالب ارزشمندی است که مطالعه آن شدیدا توصیه می شود. 

هم چنین ضمن اینکه از مطالب این مقاله جهت یادگیری نحوه نگهداری و مراقبت از مرغ مینا استفاده خواهید کرد، در مقاله آموزش حرف زدن مرغ مینا آموزش کامل و قدم به قدم در مورد شیوه سخن گفتن مینا توضیح داده شده است. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» مجهز به شانه های مخصوص برای تخم نطفه دار مرغ مینا
» دارای عملکرد دقیق و حرفه ای
» امکان کارکرد با باتری در صورت قطعی برق
قیمت : 4,970,000تومان

ویدیو تغذیه و نگهداری جوجه مرغ مینا

مزایا و معایب نگهداری از مرغ مینا

این پرنده نیز مانند هر موجود دیگری دردسر های خاص خود را دارد، بنابراین قبل از اقدام به خرید و نگه داری از این پرنده بهتر است کمی با خلق و خوی و رفتار آن آشنا باشید که بتوانید به درستی با آن رفتار کنید. 

⚡ مرغ مینا زود عصبی می شود، بنابراین اگر کمی سر به سرش بگذارید ممکن است با نوکش شما را بزند. 

⚡ آنها هوش بالایی دارند و کلمات زیادی را می توانند تقلید کند، حتی قادر به تقلید صدای تلویزیون ، صدای گریه بچه ، صدای گربه ، صدای در، صدای اذان و … می باشد.

⚡ اگر می خواهید مینا را برای آموزش خریداری کنید، حتما باید به صورت تک باشد و جنس نر به دلیل هوش بالایی که دارد نسبت به جنس ماده ارجحیت دارد. در صورت تک بودن پرنده حتما باید توسط یک نفر سرگرم شود در غیر اینصورت دچار افسردگی خواهد شد.

⚡ مینای های مسن و وحشی هیچ وقت رام نخواهند شد، بنابراین بهترین سن برای آموزش مرغ مینا سن جوجگی می باشد. هنگام خرید به این مورد توجه کنید. 

⚡ در صورتی که یک مرغ مینا در خانه داشته باشد بهترین حیوان برای پر کردن اوقات فراغت شما و خانواده شما خواهد بود. اما در صورت عدم توجه با حرکات وحشیانه پرنده روبرو خواهد شد. 

⚡ در صورتی که وقت و زمان کافی برای رسیدگی به پرنده ندارید از خرید آن انصراف دهید چون با این کار فقط پرنده را آزار خواهید داد. 

⚡ اگر می خواهید از این پرنده جوجه کشی کنید تا با پرورش و فروش جوجه ها کسب درآمد کنید، باید یک اتاق مخصوص برای آنها در نظر بگیرید، استفاده از فضای خانه کار خوبی نخواهد بود چون دردسرهایی را به همراه خواهد داشت. 

⚡ با استفاده از مواد غذایی موجود در خانه و پلت مخصوص پرنده های زینتی می توانید مرغ مینای خود را تغذیه کنید و در این مورد حساسیت زیادی وجود ندارد. 

⚡ اگر پرنده را با زور بگیرید و یا ناخن های او را بزنید که موجب آزار او شوید، ممکن است نسبت به شما آزرده خاطر شود، بنابراین این کار آموزش های آینده پرنده را مشکل خواهد کرد. پس برای گرفتن ناخن او و ا استحمام دادن مرغ مینا از یک فرد دیگر کمک بگیرید و یا زمانی اقدام به کار کنید که پرنده گرسنه بوده تا پس از انجام کار بهش غذای مورد علاقه اش را بدهید تا اعتمادش دوباره نسبت به شما جلب شود. 

⚡ مرغ مینا بین 15 الی 25 سال عمر می کند، بنابراین قبل از خرید باید به این فکر کنید که باید پرنده به مدت چندین سال تحمل کنید و تمام زحمات او به گردن شماست.

⚡ خوشبختانه مرغ مینا پرنده ای جسور و پر رو است و اگر روزی فصد فروش آن را داشتید، نگران نباشید چون خیلی سریع با صاحب جدید خود صمیمی شده و شما را فراموش خواهد کرد. 

⚡ برای اینکه پرنده بدن سالمی داشته باشد لازم است که او را روزانه نیم ساعت از قفس بیرون بیاورید تا در فضای اتاق اقدام به پرواز بکند. این کار به تقویت بدن و بال های او کمک خواهد کرد. دقت کنید که باید در و پنجره ها را ببندید چون امکان فرار کردن او وجود دارد. 

⚡ در صورت فراری شدن مرغ مینا امیدی به برگشت او نداشته باشید چون مرغ مینا ذاتا پرنده ای وحشی بوده و به خوبی می تواند در طبیعت از خود مراقبت کند. این پرنده به زودی کرم های خاکی و حشرات را پیدا خواهد کرده و از آنها تغذیه خواهد کرد. 

⚡ معمولا سه نژاد از مرغ مینا وجود دارد که به نام های مرغ مینای معمولی ، مرغ مینای گوشواره از و مرغ مینای بالی معروف هستنند. هر سه این نژاد ها هوش یکسانی دارند و بستگی به شما دارد که کدام نژاد را خریداری می کنید که اما گفته ها حاکی از آن است که نژاد گوشواره ای بهتر و زودتر آموزش میبیند. 

انتخاب و خرید مرغ مینا

انتخاب و خرید مرغ مینا

اولین قدم برای شروع پرورش و نگهداری از مرغ مینا انتخاب یک پرنده جوان و سالم است که در ادامه راهنمای خرید چنین مرغ مینایی را توضیح خواهیم داد. همانطور که گفته شد پرنده های نابالغ و جوان آمادگی و استعداد بیشتری برای یادگیری دارند و سالم بودن آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. 

رعایت نکات زیر هنگام خرید مرغ مینا حائز اهمیت هستند :

الف – حتما از پرورش دهنده های با تجربه و خوش سابقه کمک بگیرید، هرگز بی گدار به آب نزنید چون که بعدش پشیمانی به دنبال خواهد داشت. قبل از خرید از پرورش دهنده های با تجربه و با سابقه کمک بگیرد تا شما را برای خرید مرغ مینای جوان و سالم و نشانه های یک مینای جوان راهنمای کند. 

ب – از خرید اینترنتی و غیر حضوری پرهیز کنید. حتما باید قبل از خرید پرنده را از نزدیک ببینید و تا وضعیت سلامتی و تخمین سنی او را به دست آورید. باز هم تاکید می شود جوجه ها دو الی سه ماهه برای آموزش مناسب هستند. 

ج – برخی از جوجه مینا ها با سرلاک تغذیه می شوند. چون از دستگاه جوجه کشی برای تولید آنها استفاده می شود. حتما باید از پرورش دهنده و یا فروشنده در مورد سرلاکی یا دانخور بودن مینا ها سوال کنید چون دان خور کردن مینای سرلاکی کمی زمان بر و مشکل است.

د – سن و جنسیت مرغ مینا را از فروشنده پرسید اما با این وجود به گفته های اعتماد نکنید و از یک فرد متخصص و کارشناس جهت تشخیص سن و جنسیت پرنده کم بگیرید تا در آینده با مشکل روبه رو نشوید. 

جوجه کشی از تخم نطفه دار مینا

یکی دیگر از روش هایی که برای تهیه جوجه مینا می توانید استفاده کنید، استفاده از دستگاه جوجه کشی مخصوص پرنده های زینتی و خرید تخم نطفه دار این پرنده است. پس از خرید تخم و دستگاه جوجه کشی کافیست تخم ها در داخل دستگاه قرار دهید و دما و رطوبت را برای جوجه کشی از تخم مرغ مینا تنظیم کنید تا پس از گذشت 18 روز شاهد بیرون آمدن جوجه ها از تخم خواهید بود. 

در صورتی که علاقه مند به جوجه کشی از این پرنده هستید می توانید مقاله جوجه کشی از مرغ مینا را مطالعه کنید. با استفاده از این روش هزینه بسیار کمی را برای خرید جوجه ها خواهید پرداخت ضمن اینکه جوجه های اضافی به دنیا آمده را نیز می توانید بفروشید و حتی با جوجه کشی و فروش جوجه مینا و سایر پرنده های زینتی می توانید به کسب درآمد از این راه بپردازید که هم اکنون نیز افراد زیادی این کار را می کنند

اما نکته مهم این است که در خرید تخم نطفه دار دقت کافی را به عمل آورید و حتما از افراد آشنا  و خود پرورش دهنده ها خرید کنید. چون خرید غیر حضوری تخم های نطفه دار و مخصوصا از سایت های اینترنتی غیر معتبر و آگهی های اینترنت کار عاقلانه ای نیست و باعث از بین رفتن سرمایه شما خواهد شد، چرا که بارها مشاهده شده تخم های بدون نطفه و بعضا شکسته به دست خریدار رسیده است. پیشنهاد می شود قبل از خرید حتما راهنمای خرید تخم نطفه دار را مطالعه فرمایید. 

چگونه مرغ مینا را تغذیه کنیم؟

مرغ مینا در طبیعت و حیات وحش از انواع دانه ها، حشرات و کرمهای خاکی تغذیه می می کند و از این راه مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن خود را فراهم می کند. اما در حالت پرورشی و در قفس امکان دادن کرم و حشره به پرنده وجود ندارد و شما باید از دانه ها و غلات برای تغذیه آن استفاده کنید.

در ادامه شما را با تغذیه مرغ مینا در مراحل مختلف زندگی یعنی از زمان تولد تا بلوغ کامل آشنا خواهیم کرد. 

تغذیه و مراقبت از جوجه مینا

اگر با استفاده از روش جوجه کشی اقدام به تهیه جوجه مرغ مینا کرده باشید. در روز اول تولد نباید هیچ غذایی به جوجه بدهید کافیست با استفاده ار سرنگ مخصوص سرلاک مقداری محلول آب و شکر را به گلوی پرنده تزریق کنید.

تغذیه و مراقبت از جوجه مینا

پس از گذشت یک روز از تولد پرنده می توانید مقداری سرلاک مخصوص طوطی سانان را آماده کنید و با استفاده از سرنگ به گلوی آن تزریق کنید. این کار را سه بار در روز و به مقدار کم انجام دهید. 

به مرور زمان مقدار غذای او را افزایش دهید و پس از گذشت یک هفته خواهید دید که جوجه شما کاملا رشد کرده و کم کم پر دار نیز می شود. 

در این مدت باید به شدت مراقب جوجه باشید چون بدن او ضعیف بوده و در برابر آلودگی ها و تغییرات آب و هوایی مقاومت کمی از خود نشان خواهد داد و به شدت مستعد بیماری است. بنابراین دمای اتاق را تا 30 درجه بالا ببرید و یا می توانید از لامپ مادر مصنوعی برای گرم کردن جوجه استفاده کنید. 

در لانه نگهداری جوجه از حوله و یا دستمال های نرم استفاده کنید چون جوجه بدن لختی داشته و به شدت به سرما حساس خواهد بود. این روال تغذیه و نگهداری را ادامه دهید تا جوجه به سن یک الی دو ماهگی برسد و کاملا قوی و پر دار شود. 

تغذیه و مراقبت از مرغ مینای یک الی سه ماهه

در این سن مرغ مینا کاملا پر دار می شود، اگر تصمیم به خرید مرغ مینا گرفته آید حتما در این سن آنها را خریداری کنید چون هنوز آمادگی لازم برای یادگیری را دارد و در برابر آموزش مقاومت نخواهد کرد. 

اگر مرغ مینای خریداری شده سرلاکی باشد و یا آن را با استفاده از سرلاک بزرگ کرده باشید در این سن باید آنها را به دانه خوردن عادت دهید و به اصطلاح از سرلاک بگیرید. برای این کار می توانید انواع میوه و سبزیجات و پلیت مخصوص مرغ مینا را در اختیار پرنده قرار دهید. 

قطع کردن به یکباره سرلاک و دادن دانه کار درستی نیست چون پرنده هنوز به خوردن دانه ها عادت نکرده و در صورت خوردن دانه ها امکان به هم ریختن سیستم گوارشی او وجود دارد. پس برای اینکار بهتر است به صورت پله پله حرکت کنید.

وقتی که زمان غذا دادن به مرغ مینا فرا می رسد، به جای سرلاک انواع دانه ها و میوه ها را در اختیارش بگذارید و ببینید که از کدام میوه ها و دانه ها تغذیه می کند. در صورتی که پس از چند دقیقه نسبت به هیچکدام از آنها واکنش نشان نداد، باید دوباره سرلاکش را بدهید و در نوبت بعدی دوباره این کار را تکرار کنید. 

در وعده غذایی بعدی مرغ مینای خود را در جلوی تلویزیون قرار دهید و صحنه دان خوردن مرغ مینا را برای او پخش کنید و همینطور دانه ها و میوه ها را در مقابلش قرار دهید و واکنش او را ببینید. مقداری دانه در کف دست خود قرار دهید و به دهانش نزدیک کنید اما او را به خوردن دانه مجبور نکنید چون با این کار نسبت به شما بدبین خواهد شد و آموزش های آینده را نیز با مشکل رو به رو خواهد کرد. 

پس از بی نتیجه ماندن کار دوباره سرلاکش را بهش بدید، این کار را روزانه چندین بار تکرار کنید تا اینکه به خوردن دانه ها عادت کند، اما پرنده را وادار به خوردن دانه ها نکنید و به زور متوسل نشوید. 

تغذیه و مراقبت از مرغ مینای یک الی سه ماهه

انواع میوه های قابل تغذیه توسط جوجه مینا شامل: سیب، گلابی، هلو، آلبالو، توت، توت فرنگی، موز، انگور، زردآلو، خربزه، هندوانه و غیره هستند که باید به صورت تکه های ریز در ظرف غذای مینا قرار دهید. 

هم چنین از انواع سبزیجات می توان به کاهو، کلم، خیار، هویج، جعفری، ریحان و… اشاره کرد که به صورت خرد شده می توانید در اختیار جوجه مینا قرار دهید.

توجه : از دانه پارس یا همان پلت مخصوص پرنده های زینتی نیز می توانید در تغذیه مرغ مینا استفاده کنید. دانه پارس دارای انواع ویتامین ها پروتئین ها و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن پرنده می باشد. اما به این نکته توجه داشته باشد که بدن مرغ مینا قادر به جذب مقدار زیادی آهن نیست و استفاده از آهن زیاد سبب مسمومیت پرنده خواهد شد. بنابراین از دانه پارس به مقدار زیاد استفاده نکنید. 

هم چنین استفاده از میوه هایی که دارای مقدار زیادی ویتامین c هستند، سبب افزایش جذب آهن خواهد شد بنابراین هنگام دادن میوه به پرنده از دانه پارس استفاده نکنید. 

تغذیه مرغ مینای سه ماهه تا یک ساله

در این سن مرغ مینا کاملا به خوردن دانه ها و میوه ها عادت کرده و دیگر شما را به عنوان یک دوست قبول دارد و به شما اعتماد کامل دارد که می توانید آموزش را شروع کنید. 

می توانید مرغ مینا را روزانه چند ساعت از قفس بیرون بیاورید و به پرواز درآورید این کار به تقویت بدن پرنده کمک می کند و نوعی ورزش نیز خواهد بود و هم چنین در افزایش روحیه پرنده نیز تاثیر گذار خواهد بود. 

آب و غذای مرغ مینا را سر موقع به او بدهید و همیشه هنگامی که آب و غذا را برای او می آورید کلماتی که قصد آموزش آن را دارید برای پرنده تکرار کنید تا آنها را کاملا یاد بگیرد البته این موارد در مقاله آموزش سخنگو کردن مرغ مینا توضیح داده شده است. 

در این سن پرنده کم کم خجالت را کنار گذاشته و با افراد غریبه به تندی برخورد خواهد کرد و شما باید رابطه خوب خود را با پرنده حفظ کنید، انجام هر کاری که سبب آزرده خاطر شدن آن شود، ممکن است مراحل بعدی آموزش را با مشکل روبه رو کند. 

مراقبت از مرغ مینای جوان و بالغ

مرغ مینا در حدود سنین یک و نیم الی دو سالگی به سن بلوغ می رسد، بنابراین آماده جفت گیری خواهد بود. اگر هدف شما از پرورش و نگه داری مرغ مینا تولید جوجه از آن باشد، میتوانید یک مرغ مینای ماده برای پرنده خود پیدا کنید تا اقدام به جفت گیری و تولید جوجه بکنند.  

اما اگر هدف شما از نگه داری مرغ مینا صرفا آموزش است و می خواهید آن را به عنوان یک پرنده خانگی نگه داری کنید نیازی به خرید پرنده ماده نیست اما در این سن با مستی پرنده روبرو خواهید شد که بی قراری خواهد کرد. 

در این دوره می توانید موقتا یک پرنده ماده برای مرغ مینای خود تهیه کنید تا نیاز جنسی مرغ مینای شما برطرف شود. پس از اتمام فصل جفت گیری می توانید پرنده ماده را از پرنده نر جدا کنید. 

دقت کنید که اگر پرنده ماده به مدت چندین ماه در کنار پرنده نر بماند، امکان فراموشی کلمات یاد گرفته توسط مرغ مینای نر وجود دارد که در این صورت تمام زحمات شما را به باد خواهد داد.

سخن آخر

همانطور که گفته شد مرغ مینا سن بالایی دارد و در صورتی که قصد نگهداری یک الی دو ساله از این پرنده را دارید از خرید و نگهداری آن خودداری کنید، اما اگر هدف شما از نگهداری مرغ مینا یک رابطه طولانی مدت باشد، مرغ مینا بهترین همدم و رفیق برای شما خواهد بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫318 دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشی
    دوست عزیز یک جوجه مینا گرفتم حدودا ۳ ماهه
    به هیچ عنوان دونه پارس نمیخوره ، غذابصورت سرلاک و خمیری نمیخوره ، براش بادام هندی و … گرفتم نمیخوره
    فقط و فقط انگور میخوره و یکم نون لواش که بانوکظ خوردمیکنه
    حیوون گشنه هست و واقعا در عذابم من

    جالبتر اینکه قبلا ۵ تا جوجه بزرگ کردم این مشکل نداشتم این عجیب و غریبه!!!
    لطفا راهنمایی کنید چیکارکنم گناه داره حیوون بقران
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      گاها از سر بیماری و یا افسردگی شدید به این روز میفتن
      بهتره ببری دامپزشک تا ریشه یابی بشه

  2. سلام
    یه جوجه مینا گرفتم تقریباً یه ماهه و از ترکیب غذایی پلت و سفیده تخم‌مرغ و سیب زمینی آب پز براش استفاده می کنم
    آب هم به اندازه کافی میخوره
    ولی دائما یبوست میگیره
    لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره روغن زیتون تو اینجور مواقع بریز تو دهنش
      و روغن گرچک هم میتونی بریزی رو سبزیجاتی که میخوره
      اینطوری بهتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس