جوجه کشی از مرغ مینا

جوجه کشی از مرغ مینا

مرغ مینا از جمله پرنده های کوچک جثه است که توانایی سخن گفتن و تقلید صدا دارد. همین امر باعث شده تا این پرنده مودر توجه افراد و پرورش دهنده ها قرار بگیرد،به طوری که خرید و فروش و همچنین صادرات برخی از نژاد های مرغ مینا به صورت بین المللی سوددهی بالایی را به خود اختصاص داده است. برای نگهداری و پرورش مرغ مینا چه به صورت محدود و چه به شکل صنعتی باید به فاکتورهای مختلفی توجه شود که در این بین بحث جوجه کشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این بخش از سری مقالات وب سایت چیکن هچ نحوه جوجه کشی از مرغ مینا مورد بررسی قرار داده می شود؛ با ما همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی از مرغ مینا
» تجهیز شده به سنسور کنترل دمای محیط
» به همراه ویدئو آموزشی رایگان
قیمت : 4,970,000تومان

ویدیو جوجه کشی طبیعی مرغ مینا

تولید مثل و جوجه کشی مرغ مینا

مرغ مینا دارای نژاد های متعددی بوده و به طور کلی در حدود 9 تا 10 سال عمر می کند. این پرنده زینتی در دومین سال از زندگی خود مست شده قادر به تخم گذاری و تولید مثل هستند. این پرنده ها قبل از گذاشتن تخم باید یک آشیانه خود در اختیار داشته باشند. جوجه هایی که از تخم خارج می شوند باید در حدود 28 روز در آشیانه بمانند و رشد نمایند. این پرنده ها بعد از خارج شدن از تخم بسیار ضعیف بوده و برهنه هستند ولی در عین حال سرعت رشد بالایی دارند.

جوجه تازه به دنیا آمده در هر شبانه روز حدوداً برابر وزن خود و یا حتی بیشتر غذا مصرف می کند. دوره تخم گذاری در مرغ مینا فصل بهار و تابستان است به طوری که هر بار 2 یا 3 تخم تولید می شود.

تولید مثل و جوجه کشی مرغ مینا

برای تبدیل تخم ها به جوجه باید هر دو مینای ماده و نر به مدت 14 یا 15 روز بر روی تخم ها بخوابند. جوجه هایی که از تخم خارج می شوند در ابتدا چشم هایشان بسته بوده و بعد از گذشت چند دقیقه می توانند سرشان را بالا برده و برای درخواست غذا دهان خود را باز نگه دارند. در واقع بسته بودن چشم ها باعث می شود که با ایجاد کم ترین صدا جوجه به صورت غریزی دهان خود را برای دریافت غذا باز کند. بعد از گذشت 2 الی 3 روز چشم های جوجه ها باز شده و همچنین شنوایی آن ها کامل می شود.

تا مدتی جوجه ها قادر به انجام کار خاصی نیستند و فقط در آشیانه باید منتظر والدین خود باشند که غذا برای آنها بیاورد. بعد از این که رشد بال های جوجه ها کاملتر شد برای تامین غذا به همراه والدین خود پرواز می کنند. جالب است بدانید که جوجه ها نحوه تامین غذا را به شیوه تقلید و تکرار از والدین خود یاد می گیرند.

نکات مهم در جوجه کشی از مرغ مینا :

به ظور کلی جوجه کشی و گرفتن جوجه از میناهایی که در داخل خانه پرورش داده میشوند کاری دشوار است و نیاز به یکسری نکات مهم دارد که در زیر به بررسی آنها میپردازیم .
سن : سن جفت ها باید بالای 2 سال باشد .

مکان پرورش مناسب : برای اینکه جفتگیری به صورت صحیحی انجام گیرد ، محیط نگهداری پرنده باید بزرگ باشد. از این رو پیشنهاد پرورش دهندگان باتجربه این است که مینای نر و ماده در یک اتاق کوچک و خارج از قفس نگهداری شوند. قفس های بزرگ که برای نگهداری از عقاب و پرنده های مشابه ساخته میشود (به صورت اماده هم ممکن است وجود داشته باشه) برای این پرنده مناسب است تا پرنده بتواند مانور داده و ازادانه پرواز کند.

داشتن لانه مناسب : بهترین لانه برای جوجه کشی از مرغ مینا در اسارت، استفاده از یک کنده ی درخت است ! داخل کنده ی درخت شکافته شود و محلی مناسب برای قرار گرفتن مرغ مینا در آن تعبیه شود . همچنین از قسمت بالای کنده نیز میتوان برای این منظور استفاده کرد.

وجود مرغ مینای دیگر : در محیط هیچ مرغ مینای دیگری نگهدرای نشود ! حتی شنیدن صدای مرغ مینای دیگر نیز میتواند سبب ایجاد استرس و کاهش راندمان در پرنده شود .

دما و رطوبت : با توجه به نیاز های تخم نطفه دار مرغ مینا در دوره های مختلف ستر و هچر، نیاز به تامین دما و رطوبت مناسب در محیط امری ضروری است. از این رو دمای محیط باید در حدود 26 درجه و رطوبت محیط در حدود 50 درجه باشد . محیط باید حتما تهویه ی مناسبی داشته باشد و هوا در اصطلاح خفه نباشد .

ورود و خروج به محیط : ورود و خروج به محیطی که طیور در آن قرار دارند در دوران جوجه کشی بسیار محدود و کنترل شده باشد . ورود افراد به محیط ، باز و بسته شدن درب امکان شوک دمایی به تخم ها را افزایش داده و همچنین ممکن است باعث افزایش استرس پرنده نیز شود و در راندمان جوجه کشی تاثیر منفی بگذارد.

جوجه کشی از مرغ مینا به شیوه مصنوعی

در این روش تخم های نطفه دار مرغ مینا بوسیله دستگاه جوجه کشی به جوجه تبدیل می شوند. باید توجه داشت که این شیوه از جوجه کشی راندمان و امنیت بیشتری دارد چرا تخم ها در یک محیط امن تحت شرایط استاندارد قرار می گیرند.

مدت زمان جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا تقریباً 14 روز می باشد که این مدت شامل دو دوره ستر و هچر می شود. دمای ایده آل برای دوره ستر 38 درجه سانتی گراد و رطوبت 55 درصد می باشد و در دوره هچر نیز باید دما بر روی 37.2 و رطوبت 61 درصد تنظیم شود.

توجه کنید که مرغ مینا پرنده ای زینتی بوده و جوجه کشی از تخم های نطفه دار آن حساس تر از پرنده های اهلی مانند مرغ، بلدرچین، کبک و … می باشد؛ از این رو حتماً برای کسب راندمان بالای 90 درصد از دستگاه جوجه کشی خانگی حرفه ای استفاده کنید. در این دستگاه، کوچک بودن کابین داخلی باعث شده تا هر دو دما و رطوبت با نهایت دقت و با کمترین خطا تامین شود. علاوه بر این سیستم چرخش تخم نطفه دار در سری دستگاه جوجه کشی زینتی به صورت 360 درجه است که امکان تبدیل تخم به جوجه را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

‫202 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      نه اونا تخمایی هستن که از روی مستی گذاشته میشن و اصطلاحا بهشون تخم هرز یا خاکی گفته میشه
      نطفه ندارن جوجه هم نمیشن
      دلیلشم اینه که به مرغ مینات گرمیجات زیاد دادی برای همین مست شده و تخم گذاشته
      باید دونه های گرمی که بهش میدی رو کمتر کنی
      و اینکه 4 قطره عرق کاسنی رو بریزی تو 100 سی سی آب بهش بدی

    1. این برمیگرده به تغذیه ش
      چون بهش گرمیجات زیاد دادی برای همین مست شده و تخم بدون نطفه که به اصطلاح بهش تخم هرز یا خاکی میگن گذاشته
      براش عرق کاسنی که طبع سرد داره بده
      و یا تخم کاهو و تخم خرفه تو جیره ی غذاییش اضافه کن

  1. سلام من یه مرغ مینای ماده دارم و فصل جفت گیری هم واسش جفت هم گرفتم بعد دوتا تخم گذاشت ولی بعد از اون روز جفتش مرد تخما که شکستند من خونه نبودم یکی از اونا جوجه شد ولی دومیه شکسته شد ولی معلوم نبود خود جوجه کجا بود اخر هفته که اومدم قفسشو تمیز کنم لکه های خون بود ممکن مینام خودش جوجشو کشته باشه؟

    1. سلام
      من برای اولین بار همچین چیزیو از شما میشنوم
      اینهمه تخم بعد رفتیم رسیدیم به خوردن تخم پرنده خونگی جلل الخالق

      1. فدات بشم سواله اخه.برای خیلی ها پیش میاد.همین طور که تخم کبوتر برای بچه های که در تکلم مشکل دارن.سخت نگیر جانان من

  2. سلام من دیروز مینا آوردم و امروز صبح ک بیدار شدم دیدم یک تخم گذاشته،همینکه متوجه شدم براش لونه درست کردم و با دستکش آروم تخم رو داخل لونه گذاشتم،میشه بهم بگید ک دیگ باید چیکار کنم

    1. سلام پوشال بریز توی قفس تا ببره توی لونه اما ممکنه اصلا روی تخم نشینه یا تخم نطفه نداشته باشه

  3. سلام خسته نباشید من دوتا مرغ مینا دارم ولی نمی دونم جفت هستند یا نر ماده هم درست تشخیص نمی دم ولی یکیش هم چشماش قرمز چرا بعد میشه بگین نر ماده چطور هستند بعد اون چشمان قرمز هم هست داره لانه می‌سازه بعد با من خوب بود بعد بده شده الان دست میکنم داخل قفس بهشون غذا بدم مثل وحشیانه به من حمله میکنم البته که نزدیگ لانه می برمش بعد دوتاشون دهنش سیاهست ولی میشه بگی نر ماده چطور هست چرا اون یکی چشمش قرمزه

    1. سلام داره لونه برای تخم گذاری آماده میکنه دست نزن دستتم توی قفس نبر توی دوران تخم گذاری پرخاشگر میشه . غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ حتما غذاش بده ک چشمش قرمزه کامل توضیح بده

  4. سلام وقت بخیر
    دوتا مینا دارم ۱.۵ سالشونه امروز برای اولین بار گذاشتمشون توی یک قفس و روبروی هم وایستادن و دوتا شون نوکشون رو باز کردن و شروع کردن به تمیز کردن خودشون و بعد از ۵ دقیقه چشماشون رو بستن
    بنظرتون میخوان تخمک گذاری کنن یا نه؟
    چون یکیشون هم خیلی هیکلش بزرگتره و پاهاش هم پررنگ تره و کامش هم سیاهه ولی اون یکی اونجوری نیست

  5. اگه از مرغ مینای معمولی بدون دستگاه جوجه کشی (طبیعی)
    جوجه کشی کنیم چند روز طول می‌کشه جوجه ها از تخم بیرون بیاند؟
    جواب رو زودتر بدید
    باتشکر از شما 🙏

    1. فرقی نداره رو دستگاه و بدون دستگاه 14 15 روز
      در تمامی گونه های مینا ، از 13 روز تا حداکثر 18 روز طول میکشه

  6. سلام میخواستم بدونم این جوجه مینا هایی که تو بازار و مغازه ها هست از همین روش جوجه کشی و پرورشی بوجود میان یا میرن از تو لونه های میناهای وحشی جمع میکنن ؟

  7. سلام خوبیدببخشید من مینام تخم گذاشته ولی ماده تنها رو تخم می‌خوابه میخواستم ببینم چجوری میشه تشخیص داد تخما نطفه دارن

    1. سلام جفتن مرغ میناتون یا یه مینای ماده به تنهایی نگهداری میکنید ؟
      اگه تنهاست که خب مسلما نطفه نداره
      اگر جفتن از روز هفتم به بعد میتونید با چراغ قوه نطفه سنجیش کنید از دستکش استفاده کنید حتما .
      اما بهتره دست نزنید مکنه دیگه نخوابه روش

  8. سلام مینای من 5سالشه سال پیش تخم گذاشت 3.4تا امسال هم بهار تخم گذاشت هم الان ک تابستونه چیکار کنم ک دیگ تخم نکنه خیلی از من دور شده فقد بفکر اینه لونه درس کنه😿

      1. مرغ مینا دهنشو باز کنید یا که خودش دهنشو باز میکنه یه لکه سیاه تو سقف دهانش هستش. اگه سیاهی دیدی یعنی نر هستش

  9. من یه جفت بلبل خرما دارم،میدونم که مثل مینا جفتگیری میکنن،این کنده درخت باید دقیقا چه شکلی باشه؟ داخلش سوراخ باشه یا رووش؟

  10. سلام من یه مینا دارم دختره جفت نداره
    یه چن هفتس براش لونه گذاشتم امروز دیدم تخم گذاشته
    الان میتونه جوجه دربیاره؟!
    یا نمیشه باید جفت داشته باشه!

  11. سلام مینای من دومین باره که تخم میذاره بعد از بار اول براش نر خریدم ولی جفت نشدن ، احتمالا فکر میکنه من جفتشم چون باهام شیطونی میکنه ، الان باز تخم گذاشته ، سوالم اینه که آیا تخم نطفه دار مینا پیدا میشه عوض کنم با تخماش یا اگه پیدا نکردم میتونم جوجه گوشتی بذارم تو لونش ، خیلی دلم براش میسوزه ، اینهمه زحمتش بی فایده ست

    1. سلام باید از سایت دیوار و اینها چک کنید اما نمیشه اطمینان کرد به خرید اینترنتی
      اگه براش جفت بگیرید بهتره اما اینم بدونید که اگه جفت بشه دیگه با شما خوب رفتار نمیکنه . بهتره بعدا که از روی تخم کامل بلند شد لونش رو بردارید

  12. سلام
    الان که من این کامنت رو میزارم ۱۴۰۱/۰۲/۳۰ هستش
    من حدود ۱۵ روز دیگه میخوام جوجه ی مینا بگیرم …تا اون موقع هم میشه خرید ؟ منظورم اینه که تا اون موقع کوچیک هستن ؟ مثلا جوری که پشم نداشته باشن ؟ آخه میترسم با پشم بخرم و وقتی منو میبینه پشماش بریزه 😐 اوکی شوخی نمیکنم ولی ممنون میشم بگین تا اون موقع جوجه هایی که پشم نداشته باشن هست بازم یا نه ؟

  13. سلام مینای من ۹ ماهشه و امروز تخم گذاشته،خیلی زود نیست؟ بدنش ضعیف نمیشه؟ و اینکه چند وقت یک باز تخم میزارن؟

          1. سلام، مرغ مینای ما هم زیر یکسال تخم گذاشت(تقریبا یکماه پیش)، و دیروز و امروز دوره‌ی دومشه، داخل قفس بدون لونه مخصوص، طوری میشینه روی تخم درحالیکه تخم افتاده توی سینی قفس، و طفلی خیلی ضعیف میشه دلم میسوزه، ماه پیش مستیش بامن بود این ماه با مادرم مهربونی میکرد. درضمن نزدیک به تخم‌گذاری و بعدش خیلی به این گچا(کف دریا) با حرص نوک میزنه
            توی خونه هم دنبال یه جای امن میگرده حتی کمددیواری میره توش نمیاد بیرون دوست داره اونجا رو، با اینکه تاریکه
            من چه کمکی میتونم بهش بکنم که امکانات یه زندگی مرفه رو براش فراهم کنم🤭 نصفه مرفه هم باشه قبوله

          2. سلام و درود، اخه میگین که جفت داشته باشن، دیگه مارو تحویل نمیگیرن و حتی حرف هم نمیزنن که. اونوقت تکلیف چیست؟

          3. بله درسته اما این صد در صد نیست . وقتی پرنده ای سخنگو میشه یعنی صاحبشو جفت خودش میدونه و میخواد باهاش ارتباط برقرار کنه . زمانی که پرنده دیگه ای از جنس خود و شکل خودش ببینه و به اون خو بگیره دیگه با شما خو نمیگیره . مخصوصا فصل تخم گذاری با شما بد هم میشه . چاره ای نیست. اینجوری هم اذیت میشه طفلی

      1. سلام من سه تا تخم مینا از لونشون گرفتم دوتاشون که همون موقع از تخمشون نصفه در اومده بودن ولی یکیش نه بعد آوردم خونه یه تخمشو قاطی یا کریم کردم الان یه روز از اون موقه میگذره ولی در نیومده میشه در بیاد یا نه

  14. سلام
    من یک مرغ مینا دارم امروز که داخل قفس بود میرفت روی غذاش و پاهاش رو نوک میزد و موقعی هم ک از قفس اونو بیرون دنبال پاها بودن ومیخوام ک هرچیزی ک میبینه نوک بزنه
    و جدیدن هی کاغذ دیواری ها رو میکنه
    اینا بیماریه یا عادیه؟

    1. در تمامی فصل ها میشه از این پرنده جوجه گرفت به شرطی که پرورش دهنده بلد باشه (تنظیم نور ، دما و …)
      ولی در کل تو بهار جوجه همه ی پرنده ها بیشتر تولید میشه ، حتی کسی که بلد نیستم میتونه جوجه بگیره این فصل

  15. من میخوام مینا بخرم یه نر یه ماده جوجه البته میخوام بدونم دوتاشو باهم بندازیم یا نه شما میگید جفت کنید مینا اهلی نمیشه و نمیخونه من رفتم پزشک گفت نه اصلا ممنون میشم جواب بدی

    1. نه دو تا نخر
      یدونه بخر
      اهلی شدن ارتباطی با خوندن نداره
      اهلی شدن با صحبت کردن ارتباط داره !!
      بهرحال اینا که من میگم تجربس ، نه فروشنده ی مرغ مینا هستم نه اینکه از این حرف سودی بهم میرسه !!! انتخابش با خودته ! اینده به تجربیاتت اضافه میشه 🙂

  16. سلام من یه مینا دارم که تقریبا ۴ ماهشه و از ۲ ماهگی خریدمش اصلا سمتمون نمیاد میخوام بفروشمش و جوجه کال رو بگیرم جوجه کالش تو همین فصل زمستون هم هست ؟یا بهتره تو فصل بهار بگیرم؟
    بعد این یکی که ۴ ماهشه بدم بره افسردگی میگیره

    1. سلام
      حتما پرورشت مناسب نبوده به سنش ربطی نداره
      جوجه هم بگیری همین روش پرورش رو ادامه بدی همینجوری باهات رفتار میکنه
      اول روش صحیح پرورش رو مطالعه کن، شرایط مناسب رو براشون مهیا کن بعد

  17. سلام من دوتاجوجه مینادارم حدود ۸ماه شونه توخونه ویل شون میکنم خیلی زیاد میرع بالای کابنتای آشپزخونه هرچی هم گیرشون میاد میبره بالا بیشتردسمال کاغزی رومیبرن امکان داره لونه درست کنه

    1. سلام، کلا علاقه زیادی به خرابکاری دارند و خیلی فضول هستن ولی حواستون باشه این کارا نشانه لونه سازی هم هست. مرغ مینا که لونه میسازه حساس و پرخاشگر میشه.

  18. سلام من می خوام جوجه مرغ مینا بخرم ولی نمیدونم چه فصلی جوجه می کنند. درپاسخ بعضی سوالات که میگفتن فصلش کی. هست شما گفتین فصلی نداره. اما هر پرنده ای در فصل خاصی جوجه می گزاره مثلا بلبل خرما در بهار واوایل تابستان تخم میگزاروه. مرغ مینا در چه فصلی؟
    پاسخ سریع دهید.

    1. سلام
      در اشل نگهداری صنعتی از طیور زینتی ، فصلی وجود نداره و هر وقت بخوان با تنظیم نور رو دما جوجه میدن !
      اوایل بهار بگیر خوبه

      اون موارد که شما میگی برای حالت طبیعی پرنده هست نه حالت در اسارت ! در اسارت هر فصلی که بتونی شرایط رو مهیا کنی جوجه میده !

      پاسخ سریع هم از پرنده فروش بگیر اینجا به وقتش پاسخ میدیم.

  19. سلام ببخمن می خوام جوجه مینا بخرم و بعد از دو سال می خوام جفتش بدم و شنیدم اگه جفت بشه از اهلی بودم در میاد حالا می خواستم بدونم اگه بعد از جفت گیری و بعد از بزرگ شدن جوجه ها شون از هم جداشون کنم دوباره اهلی میشه؟

  20. سلام من یک مینای ماده دارم ایا میشه بدون جفت جوجه کنه؟
    گرفتن جفت برای مینا باعث این نمیشه که حرف نزنن یا بهتره؟
    بگید بگید

        1. در دنیای طیور زینتی اگر پرنده جفت بشه از حالت اهلی خارج میشه ! به طور کلی اگه اهلی باشه اصلا جفت نمیشه ! جفت هم که شد وقتش رو با جفتش میگذرونه و با شما تلف نمیکنه !
          عجیب نیست ، شما هم بخر و تجربه کن

  21. سلام مینای من الان یک ماهه جفت داره و خیلی با هم اروم و مهربون هستن شیطنت میکنن
    درکل دعوا نمیکنن
    ولی جفت مادش جدیدا خیلی ی جا میخوابه و همه حتی پرنده فروشی هام میگن این احتمالا اماده تخم گذاریه ولی رو هیچ لونه ای نمیخوابه نمیدونم چیکار کنم
    شما هیچ لونه خاصی نمیشناسید تهیه کنم براش؟

      1. ی ظرف گذاشتم توش چوب می‌ریزم نمیشینه دستمال و پنبه ریختم نشست خلاصه خیلی امتحان کردم
        بله تو قفس کاسکو هستن جاشون بزرگه

    1. لونه از کوزه بسازد و در داخل آن خاشه درخت کمی بیندازید شاید در همو حالت تخم هایش را بگذارد

      1. مینای ما 9 سالشه دیروز یهوتخم دیدیم تو قفسش شوکه شدیم فکر میکردیم نر باشه چون تو این 9 سال تخم نذاشته بود😂

  22. سلام میشه بگید در شهریور هم جوجه مرغ مینا یک ماهه وجود دارد یا نه
    ویا در پاییز جوجه مرغ مینا یک ماهه وجود دارد یا نه؟
    میشه بگید مرغ مینا را از چه فروشگاه اینترانتی بخریم؟

    1. سلام
      بله در شرایط کنترل شده در تمامی فصول میشه از مرغ مینا جوجه گرفت
      بله پاییز هم میشه (شرایط کنترل شده نه شرایط عادی ، در شرایط عادی پاییز طیور وارد دوره پر ریزی میشن و تخم نخواهند گذاشت)

      هیچ فروشگاهی ! برو از نزدیک ببین و دقیق نگاه کن که پرنده مشکلی نداشته باشه ، از فروشگاه اینترنتی ها فقط غذاش رو بخر اصلا خودشو نخر !!

    2. مینا چون سود اقتصادی نداره کسی پرورش نمیده. همه مینا های تو بازار از طبیعت گرفته شدن البته در جوجگی

      1. این در مورد همه میناها صدق نمیکنه ، به دلیل قدرت سخنگویی بالای این پرنده علاقه مندی به پرورشش هم زیاده

  23. سلام. مرغ مینای من ماده هست و بدون جفت گیری به تازگی یه تخم گذاشت. میخواستم بپرسم تخمش جوجه میشه یا نه؟ و اینکه اگه جوجه نشد باید چیکارش کنم؟! باید تخمش رو بردارم؟! چون همش روش نشسته.میخوام اگه جوجه نمیشه تا برش دارم، که حداقل مرغ مینام اذیت نشه
    اگه براش ی نر بگیرم امکان جوجه شدن تخم هست یا نه؟
    ممنون ??

    1. سلام
      خیر ، اون تخم بدون نطفه هست
      بندازش بیرون
      اره ، اگه روش میشینه بزار چند روزی بشینه ، خودش پا میشه بزودی
      اگه جفت داشته باشه اره ولی شرایط جوجه گرفتن از مرغ مینا سخته و کار هر کسی نیست نیاز به فضای باز (اتاق کامل) کنده درخت و … و تحمل سروصدا داره !

      1. سلام من یه مینا نر دارم ک تقریبا ۴ سالشه یه مینا ماده دارم که تقریبا ۳سالشه و تو یه اتاق هر روز چندساعت آزادن و بعد وارد قفس جدا میکنم چندوقته مینا ماده تخم میزاره و روش میشینه ایا این تخم ها نطفه دار هستن؟؟قبلا زیاد بهم کار نداشتن ولی چندوقته مینا نر همش دنبال مینا ماده میره و اینکه من بیشتر اوقات داخل اتاق نیستم و خودشون تنها هستن موقعی ک ازادن میشه لطفا راهنمایی کنید اخه میترسم ماده ضعیف بشه دوتاشون تو یه قفس بزارم؟؟من تخم های قبلی برداشتم باز امروز یه تخم دیگ گذاشت

        1. سلام، احتمالا جفت گیری کردند. مرغ مینای ماده تو زمان تخمگذاری خیلی پرخاشگر میشه مراقب باشید. شما اگه قصد جوجه کشی ازشون رو دارید بذار تو همون اتاق ولی نه داخل قفس ، لونه بسازن و جوجه کشی کنند اگه داخل قفس رو تخم هاش میخوابه مشکلی نیست ولی در کل مینا تو قفس جوجه کشی نمیکنه.

  24. سلام . پشت پنجره ی خونمون دوتا مرغ مینا لونه کردن و تخم گذاشتن . ما اصلا خونه نبودیم و فقط گاهی می آمدیم به خونه س میزدیم و اتفاقی متوجه شدیم. بعد از یه هفته دیدیم دیگه صداشون نمیاد . نگاه کردیم دیدیم ۴ تا تخم گذاشتن رفتن . خیلی به خاطر تخمها ناراحتم. چیکار باید بکنیم. چرا رفتن

    1. سلام
      نمیشه دقیق گفت
      ممکنه مشکلی براشون پیش اومده باشه یا حتی احساس خطر کرده باشن (مینا اصولا در جایی تخم میزاره که دور از دید ادم باشه ، اونم چون خونه ساکت بوده و کسی متوجه نبوده اونجا تخم گذاشته)
      با تخم هم کاری نمیشه کرد ، اگه 1 ساعت روش نخوابه خراب میشه

  25. سلام من یه مینا نر دارم حدود 2سال شه یه جفت ماده هم 3 روزه واسش گرفتم هر دو پر ریزی کردن. چرا همو میزنن مخصوصا نر حمله می‌کنه.ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، همینطوری یهویی پرنده جدید رو نباید داخل قفسش مینداختین. چون پرنده اولی نسبت به قفس، محیط زندگی و وسایل داخلش حساس بوده و از قلمروش محافظت میکنه. بهتر بود در قفس های جدا کنار یا زیر هم باشند. همچنین ممکنه پرنده جدید الوده به انگل یا بیماری باشه و پرنده قدیمی رو هم بیمار کنه. پرنده جدید حداقل به مدت 2 الی 3 هفته باید جدا نگهداری میشد.

      1. سلام.بزرگوار مشکل منم همینه .مینا ماده رو خریدم و گذاشتم تو قفس مینای نر.و هرروز دعوا.الان دوروزه.میتونم امروز از هم جداشون کنم و بعد دوهفته بندازمشون تو یه قفس ؟یا دیر شده

        1. سلام
          همون اول باید اینکارو میکردی نه الان ! میتونی تست کنی این مورد رو
          در ثانی ، مینا داخل قفس جفت نمیشه ! باید یه اتاق بدی بهش

  26. سلام دوتا از میناهای من جفت شدن چند روز پیش تخم گذاشتن بعد خوردن تخمشونو امروز یه تخم دیگه گذاشتن بردارم تخمشونو بذارم زیر کبوتر باز میشه؟

    1. سلام، ممکنه به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی تخمشونو خورده باشند. میتونید تخمشو زیر کبوتر بذارید تا باز کنه

    1. سلام
      مشکلی نیست بسیاری از طیور بدون جفت هم تخم میزارن ولی اون تخم بدون نطفه هست و جوجه نخواهد شد

  27. سلام ببخشید. من می خوام جوجه مرغ مینا بگیرم.
    برای رام کردن نر خوبه یا ماده؟. یا. بعد از دو سال میتونیم جفت نکنیمم؟

    1. سلام
      نر و مادش رو اون فروشنده هم نمیتونه تو جوجگی مشخص کنه ! اگرم بگه تضمینی فلانه و … از خودش گفته !
      فرقی نداره نر و ماده از نظر یادگیری
      بله میشه جفت هم نگیره مشکلی نداره ، زمان بیشتری باهاش صرف کنید افسرده نشه

  28. سلام خسته نباشید من یدونه مرغ مینا دارم از دیروز تخم میزاره ولی تخمش و میشکونه علتش چیه؟؟؟بعدش اینکه جفت نداره اگه یه جفت براش بگیریم امکان داره تخمش جوجه بشه؟؟

    1. سلام
      بی تجربه هست و شاید تغذیش هم مناسب نباشه که میشکونه
      سخته جوجه کشی طبیعی از این پرنده و جفت انداختنشون نیاز به یک اتاق مجزا و لانه ای شبیه کنده ی درخت و یک قفس بزرگ دارع

        1. سلام
          سن بلوغ مرغ مینا 2 سال هست ، 1 ساله جوجه نمیده
          جوجه کشی از این پرنده هم کار هر کسی نیست

  29. سلام میخاستم بدونم مرغ مینا سالی چن بار تخم میگذارد

  30. سلام خسته نباشید من 4تا مینا دارم تغریبا همشون حرف میزنن از کجا بفهمم کدوم نره یا ماده سنشونم یکسال

  31. سلام دوتا مینا داخل سوراخ اهن خونمون لانه ساخته میخاستم بدونم تقریبی چند روز بعد از تخم در میاد جوجه هاش.
    و بعد از چند روز،از تخم در اومد بردارمش دارم

    1. سلام
      از روز تخم گذاری تا خروج حداکثر 18 روز میشه
      به نظر من برندارید ، اونها سرلاکی هستن وقتی جوجه ان و غذا و نگهداری جوجه سرلاکی کار هرکسی نیست ، ممکنه همون روز اول تلف بشن

  32. سلام خسته نباشید من تا اونجایی که شنیدم میگم مرغ مینا فقط در بهار و تابستون جفت گیری میکنه
    ایا میشه کاری کرد که پاییز و زمستون هم جفت گیری بکنن

    1. سلام
      پاییز بعیده ،چون میرن تولک و پرریزی دارن ولی از اواسط بهمن میشه .
      البته همه اینها در شرایط معمول هست در شرایط ازمایشی نمیشه گفت باید تست کرد

  33. سلام من دوست دارم مینا داشته باشم ولی از مست نگهداشتن حیوون عذاب وجدان میگیرم ، حقش این نیست ، اگه هم که جفت بگیری واسش وحشی میشه، به نظر شما راهی نیست که هم حیوون شاد باشه هم من؟

    1. سلام
      نه والله ، منم اعتقاد شما رو دارم ولی متاسفانه راهکاری نداره
      پرنده در داخل قفس هر چقدرم خوب نگهداری بشه و محبت بیش از اندازه هم بهش بشه، داخل قفسه و زندانیه (این قفس هم میتونه یه خونه با پنجره های بسته باشه هم یه قفس چنددرچند) . برخی از پرنده ها هستن مثل عروس هلندی (گاها) که خیلی به صاحبشون اخت میگیرن و حتی اگه در و پنجره هم باز باشه نمیرن بیرون ولی خیلی کم هستن این تعداد .

      بسیاری از حیوانات خانگی این شکلی هستن و شاید فقط بشه گفت سگ هست که این خصوصیت رو نداره .

    1. سلام
      نیازی نیست کاری انجام بدید
      اون بی نطفه هست و به جوجه تبدیل نمیشه . به یه سنی که برسن شروع به تخم گذاری میکنن ، اگه جفت داشته باشن ، امکانتش هست که به جوجه تبدیل بشه وگرنه بدون نطفه خواهد بود و جوجه نمیشه.

    1. سلام
      ممکنه بیقراری کنه
      زمان لازم زمانی هست که به سن 2 سالگی رسیده باشه
      اگه راه فرار پیدا کنه سریع فرار میکنه

  34. سلام من میخوام مرغ مینا بگیرم چند ماهه باید بگیرم که خودم بهش آموزش بدم و باهاش کارکنم

  35. سلام خسته نباشید من دوتا مینا نر و ماده دارم میخاستم بدونم اگه باهم جفت شن بازم میخونن و حرف میزنن چون شنیدم اگه جفت گیری کنن دیگه حرف نمیزنن
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام
      بله اگه جفت بشن دیگه صحبت نمیکنن ، ممکنه بخونن ولی بعیده که صحبت کنن
      اهلی هم باشن کم کم از حالت اهلی بودن هم خارج میشن

        1. سلام
          دلیلش اینه که تمام توجهش عطف به جفت میشه و به شما توجه نمیکنه در نتیجه تلاشی هم برای ایجاد توجه نمیکنه ، بیشتر سعی میکنه برای جفتش اواز بخونه

    1. سلام
      فصل بهار و تابستان فصل خوبیه
      یک جفت میخواد که هر دو بیشتر از 2 سال داشته باشن
      یه اتاق که داخلش یه لونه از کنده ی درخت باشه ، یا یه قفس بزرگ مثل قفس قفس کاسکو که داخلش بشه یه کنده ی درخت جا کرد
      تو لونه های دیگه هم ممکنه تخم بزارن ولی بهترین حالت در کنده ی درخت اتفاق میفته

  36. سلام وقت به خیر من یه مرغ مینا ماده دارم نمی دونم نژادش چیه گوشه چشمش سفیده نمی دونم افغان یا پاکستانی
    چون من مرغ مینا افغانی رو دوست ندارم برام مهم چیه نژادش
    الان کاملا دستی

    1. سلام
      در این مورد اطلاع خاصی ندارم متاسفانه و کار بسیار دشواری هم هست تشخیصش ، از فردی که خرید کردید باید میپرسیدید

  37. سلام من یه پرنده مینا دارم ۴ سالشه نمیدونم نره یا ماده ولی گاهی اوقات میاد روی دستم و پشتش رو به من میکنه حالت خمیده که انگار اجازه بهم میده برم پشتش و بال هاشو پایین میاره و خودش رو میلرزونه و اجازه میده من اون رو لمس کنم یا با دستم یا حالتی که دارم نازش میکنم با صورتم و چونه ،، من با این رفتارش احساس میکنم ماده است میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. سلام
      برای مرغ مینا قابل تشخیص نیست ، باید ازمایش خون بشه تا متوجه بشید
      اما ممکن هم هست که ماده باشه با توجه به نوع رفتارش

  38. سلام
    ببخشید میخواستم بدونم که مینایی که با کنده درخت براش لونه ساختیم میطونه به روش طبیعی هم جوجه رو از تخم به دنیا بیاره؟

  39. پس با این شرایطی که گفتید مینایی نیارم بهترع ینی الان از یک سالگی مینایی که میارم هم ماده باشع تو یک قفس باهم راه نمیان همم صحبت ننمیکن
    ینی میناهم تنها باشن بهترع و نیازی به هم بازی ندارن…؟
    ببخشید یک سوال مینای من چشممش بعضی اوقات دورش قرمز میشع و چشممش یکم غیر عادیه ینی قبلن گگر بوده ولی الان یکم بیضوی شدع و قبلن چشمش سیاه بوده ولی الان یکم روشن تر شده به خاکستری خیلی تیره میخورع
    این مشکلیه؟؟؟….

    1. صجبت که حتما نمیکنن !
      راه اومدن رو ممکنه یه جورایی راه بیان

      نیاز به همبازی که حتما داره ولی خودتون باید سرگرمش کنید ، اگه جفت داشته باشه به شما توجهی نخواهد کرد و کلی خوش میگذرونه
      در مورد مشکلی که داره تغذیهش چیه ؟

  40. سلام من یه مینا دارم خواستم ببینم واسه خوابیدنش تو قفس نیاز به لونه داره؟؟
    توی قفسش چوب میله ای قرار دادم یه دونه اسباب بازی دست ساز هم هست که از روی اسباب بازی های موجود در بازار هست ساخته شده
    ایا نیاز به لونه دارد؟؟؟
    چه نوع لونه ای؟؟

    1. سلام
      لونه اگه بخواید بزارید میتونید ، مشکلی نداره
      پرنده بدون لونه هم میتونه بخوابه
      مناسب ترین لونه برای این پرنده کنده ی درخت هست

  41. سلام من یک مینا دارم ۸ماهشه از بچگی خودم بزرگ کردم ینی از پونزده روزگی بزرگ کردمش…ولی الان تو قفس و درش نمیارم ازقفس …این مینامو از آخرای بهارامسال وقتی جوجه بوده اوردمش….ینی از بیرون از تو لونش گرفتم…میخاستم ازتون بپرسم میشع سال بعد بهار یک مرغ مینا بیارم …که پیش هم باشن و تنها نباشه مینام….نر یا ماده فرقی ندارع ینی نر باشه مینایی که میارم باهاش را میاد….چون مینام نر….هردوشون توی یک قفس باشن ایرادی ندارع….اگر نر باشن هردوشون چطور…بعد من بهار یک مینا بیارم مینام یک سالشه حتمن باید دو سالش باشع…
    ممنون اگع زود جواب بدین…

    1. سلام
      نر باشه نه راه نمیاد و دعوا میکنن !
      هم تو یه قفس باشن به هم حمله میکنن هم تو قفس های جدا سعی میکنن به هم حمله کنن

      برای جفت گیری حتما باید بالاتر از 2 سال باشه ، قفس بزرگ باشه مثل قفس کاسکو و داخل قفس هم لونه به شکل کنده ی درخت باشه که پرنده فکر کنه شرایط طبیعی هست
      توجه کنید که با این اوصاف پرنده از حالت دستی بودن خارج میشه و صحبت هم نخواهد کرد .

      1. سلام من‌مرغ‌مینایی‌۱‌ساله‌دارم‌میخوا ستم‌بدونم‌اگه‌یک‌مینای‌دیگه‌بگیرم‌باید‌چکار‌کنم‌تا‌باهم خوب باشند ودعوا نکنن

    1. سلام
      اگه خودتون دست به تبر و لوازم و … دارید درست کنید ، نتونستید بدید بیرون نجاری درست میکنه !
      یه کندهی 70 سانتی ، وسطشو خالی میکنه ، یکم عمق میده بهش میشه لونه !

    1. سلام
      مقدار استانداردی نداره
      هر چقدر بزرگتر بهتر !
      ارتفاع بیشتر از 1 متر مناسب تر هست ، عرض هم 60 تا 80 متر
      قفس کاسکو مناسبترین انتخاب هست

    1. سلام
      بله باید قفس بلند و بزرگ باشه
      توصیه شده داخل قفس به جای لانه از کنده درختی که یک جای لانه ای داخل اون درست شده استفاده بشه
      پرنده سنش باید بیشتر از 2 سال بشه

  42. سلام مرغ مینا ی من تنهاس و میخوام براش یه جفت بخرم منتها نمی دونم مرغ های مینا هم مثل کاسکو ها باید همدیگه رو بپسندن یا جفتشون رو راحت قبول میکنن ؟ میشه رهنماییم کنید ؟

    1. سلام
      شرایط نگهداری مرغ مینا با جفتش کمی متفاوت هست
      قفس مورد نظر باید بلند و بزرگ باشه (بیشتر از 2 متر ارتفاع پیشنهادی )
      داخل قفس یه کنده درخت بزارید که بتونه داخل اون تخم گذاری کنه
      از نظر قبول کردن همدیگه ، بخصوص در مرغ مینای نر بالای 2 سال سریعا اتفاق میفته و مشکلی نداره
      بیشتر دیده شده که مشکلات پرندگان مثل مرغ عشق و … رو نداره و سریعتر همدیگه رو قبول میکنن

  43. تخم نطفه دار مرغ مینا رو از کجا میشه تهیه کرد؟ به نظر شما میشه به فروشگاه های اینترنتی فروش تخم نطفه دار اعتماد کرد؟

    1. سلام
      بعید میدونم بشه تخم نطفه دار این پرنده رو پیدا کرد چون شرایط جفت گیری و جوجه گیری از پرنده سخت هست
      بیشتر این پرنده از کشورهایی مثل افغانستان وارد میشه (به صورت قاچاق) و مواردی هم که در داخل پرورش داده میشه اونقدرا نیست که تخمش رو بفروشن
      خیر ، خرید اینترنتی هیچ نوع تخم نطفه داری پیشنهاد نمیشه ، حتی تخم نطفه دار مرغ

      1. سلام
        من یه مرغ مینا خریدم بعد از ۳ماه دوتا تخم گذاشته
        یعنی بدون نطفه است
        اگه بخام نر واسش بگیرم هر نری شد مهم نیست؟

          1. سلام من یه مرغ مینای ده روزه دارم پاهاش خیلی بازه کمی هم بی حاله اما اشتها و جنب و جوش خوبی داره دامپزشکی نزدیک نیست ببرم معاینه کنه میشه بگید چیکار کنم خیلی نگرانشم لطفا راهانمایی کنید آیا خوب میشه ؟

          2. سلام
            به نظر نمیرسه مشکلی داشته باشه
            پاش به مرور بهتر میشه
            الان بی حال هست یا جنب و جوش داره !؟
            تغذیش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟

          3. سلام من یه مینای ۹ ماهه نر دارم حرف نمی زنه می تونم الان براش مینای ماده بگیرم جوجه کشی میکنن?

          4. سلام، الان که نه، پرنده شما هنوز بالغ نشده معمولا تا یک و نیم سالگی بالغ نمیشن.

          5. سلام ممنون میشم پاسخ بدید چون من نمیدانم چند روز طول میکشد پرهاشون بیاد بیرون

          6. سلام
            نگران پرهاش نباش ، شرایط مناسب برای پرورششون رو مهیا کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس