آموزش چگونگی پرورش مرغ ارگانیک در خانه و مزرعه

پرورش مرغ ارگانیک یکی از روش های نسبتا آسان و کم ریسک برای کسب درآمد است. این روش مستلزم وجود یک زمین کشاورزی و مرتع برای تغذیه پرنده ها می باشد. از آنجایی که گرایش مردم به مصرف گوشت سالم افزایش پیدا کرده، پرورش مرغ ارگانیک درآمد خوبی برای پرورش دهنده های دارای مزارع به همراه خواهد داشت. 

در ادامه این نوشته از چیکن هچ به اصول و نحوه پرورش مرغ ارگانیک و ملزومات لازم برای این کار پرداخته شده است. در صورتی که علاقه مند به پرورش و نگهداری پرنده های بومی و گوشتی به صورت طبیعی و ارگانیک هستید، حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» بهترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ و خروس با راندمان بالا
» بهره گیری از بدنه ی ضد زنگ، قابل شستشو و مقاوم
» برخورداری از بروزترین حسگر دما و رطوبت سوئیسی
قیمت : 7,100,000تومان

تفاوت شیوه پرورش مرغ ارگانیک با سایر روش های پرورش 

شاید پرورش مرغ ارگانیک را با پرورش مرغ به صورت محلی یا روستایی را یکسان بدانید. اما اینطور نیست، در پرورش طیور به شکل طبیعی و ارگانیک، از هیچ گونه دارو و آنتی بیوتیک و داروهای تقویتی استفاده نمی شود و وجود مراتع، مزارع و چمنزار جهت تغذیه پرنده ها از علوفه و سبزیجات طبیعی الزامی است. 

در حالی که در نگهداری روستایی یا بومی پرنده ها، ممکن است از مانده های غذای خانگی، دان و مواد غذایی غیر استاندارد و حاوی آنتی بیوتیک و یا مواد تراریخته استفاده شود. اما در پرورش ارگانیک طیور، تمامی شرایط پرورشی و حتی تغذیه و داروی آنها تحت کنترل است.

تفاوت شیوه پرورش مرغ ارگانیک با سایر روش های پرورش - چیکن هچ

گشت و گذار مرغ و خروس ها در روش پرورش ارگانیک الزامی است و طیور حتما باید روزانه چند ساعت را در مراتع مشغول پیدا کردن غذا و تحرک باشند، این امر به سلامت بدن آنها و سفت شدن گوشت آنها کمک خواهد کرد. 

پس از مطالعه مقاله بهترین نژادهای مرغ گوشتی می توانید گونه مناسبی را برای پرورش انتخاب کنید که وزن گیری بالاتری داشته و سود حاصله را افزایش خواهد داد.

ویژگی های علفزار مناسب برای نگهداری مرغ organic

زمینی که برای نگهداری از این پرنده ها در نظر گرفته می شوند حتما باید حصار کشی شده باشد تا از ورود حیوانات و موجودات وحشی مانند روباه، سگ، گربه و … به محل پرورش خودداری شود چون که احتمال انتقال بیماری از طرف این حیوانات، آلوده کردن آب و غذا، وارد کردن استرس به پرنده ها و حتی شکار آنها وجود دارد. 

کشت سبزیجات و علوفه های مختلف مانند جعفری، ریحان، یونجه، شبدر، گندم، جو، خرفه، ریحان و … جهت تغذیه کامل مرغ ها توصیه می شود. دقت کنید که در پرورش ارگانیک مرغ، حتی اجازه استفاده از کودهای شیمیایی در کشت محصولات کشاورزی نیز وجود ندارد و تمامی سبزی و علوفه ها باید به صورت طبیعی و صرفا با استفاده از کودهای حیوانی و طبیعی کشت شده باشند. استفاده از دان و جیره حاوی مواد تراریخته ممنوع بوده و حتما باید به صورت کاملا طبیعی کشت شده باشد. 

مرغ ها می توانند از حشرات و موجودات ریز روی زمین نیز تغذیه کنند، این کار به بهتر شدن کیفیت گوشت و تخم آنها کمک کرده و هم به کاهش هزینه های تغذیه ای پرورش دهنده منجر خواهد شد. 

فضای کافی باید برای گشت و گذار و تحرک راحت پرنده ها در نظر گرفته شود، معمولا به ازای هر مرغ، 2 الی 3 متر مربع مرتع در نظر گرفته می شود. 

در تغذیه مرغ ارگانیک چه اصول و قواعدی وجود دارد؟

در پرورش طبیعی مرغ، علاوه بر استفاده از علوفه و سبزیجات تازه، امکان استفاده از جیره و دان نیز وجود دارد، اما به شرطی که مواد به کار رفته در تولید دان (مانند جو، گندم، سویا، ذرت و …) کاملا طبیعی و بدون استفاده از کودهای شیمیایی کشت شده باشند.

هم چنین امکان استفاده از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد کوکسیدیوز، مکمل های شیمیایی و غیر شیمیایی و محرک های رشد و… در طول دوره پرورش وجود ندارد. در صورت استفاده از آنتی بیوتیک جهت درمان پرنده های بیمار، بایستی زمان انتظار برای کشتار را به دو برابر افزایش داد تا اثرات دارو کاملا از بین برود. 

راه اندازی سالن مجهز و بهداشتی در نگهداری طیور به شکل ارگانیک

در پرورش مرغ ارگانیک، علاوه بر وجود یک مرتع و مزرعه وسیع، به یک سالن مجهز و بهداشتی نیز احتیاج خواهید داشت تا آنها را از سرما و گرمای بیش از حد نجات دهید. هم چنین سالن به عنوان پناهگاهی برای استراحت شبانه طیور محسوب می شود تا از شکارچیانی مانند روباه و سگ و … در امان باشند. 

راه اندازی سالن مجهز و بهداشتی در نگهداری طیور - چیکن هچ

در کف سالن حتما از پوشال یا کاه استفاده کنید و هر چند روز یکبار تعویض شود، پوشال مانع از لیز و لغزنده شدن بستر و زخمی شدن کف پای پرنده ها در اثر تجمع فضولات می شود. این امر از بروز بیماری کوکسیدیوز نیز جلوگیری خواهد کرد. 

حتما از دانخوری و آبخوری های استاندارد و ضدزنگ استفاده شود و قبل از هر وعده غذایی به خوبی شسته و ضدعفونی شوند. در صورت استفاده از دانخوری و آبخوری های شبکه ای و زنجیری، نیپل و … حتما به صورت دوره ای مورد شستشو قرار گیرد. 

تعداد کافی فن تهویه و دریچه ورود هوا وجود داشته باشد و حتما از توری فلزی در دریچه ها و فن های دمپردار استفاده شود تا ورود حشرات و موجودات موذی به حداقل ممکن برسد. هم چنین در ورودی سالن از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود تا عوامل بیماری زا مثل کوکسیدیوز تا حد امکان کنترل شود. 

سالن بایستی دارای سیستم گرمایشی مناسب باشد تا در زمستان و مواقع بارندگی و نامساعد بودن هوا، از تلفات طیور جلوگیری شود. استفاده از سنسورهای دما و رطوبت در سالن جهت کنترل بهتر وضعیت توصیه می شود. 

نکات مهم در پرورش طیور ارگانیک و طبیعی 

ضمن فراهم کردن سالن و مرتع مناسب برای پرورش و استفاده از مواد غذایی سالم و بدون افزودنی شیمیایی، رعایت نکات زیر به پرورش بهتر و کاهش تلفات کمک خواهد کرد : 

  1. واکسیناسیون پرنده ها در زمان های مقرر انجام شود تا از بیمار شدن آنها جلوگیری به عمل آید. 
  2. پرنده ها تحت کنترل باشند، در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، به سرعت شناسایی و قرنطینه شوند.
  3. تا حد امکان از دارو و آنتی بیوتیک برای بهبودی استفاده نشود، در صورت استفاده از هر گونه دارو و آنتی بیوتیک نیز زمان ارسال به کشتارگاه دو برابر می شود
  4. استفاده از علوفه و سبزیجات به تامین مواد معدنی و ویتامین های بدن پرنده ها و تقویت آنها در برابر بیماری ها کمک می کند. 
  5. از قرار دادن آبخوری و دانخوری پرنده ها در محیط آزاد خودداری شود چون احتمال آلودگی به میکروب ها و بیمار شدن پرنده ها را به دنبال دارد. 
  6. در خرید و نگهداری دان دقت کنید که حتما از مراکز معتبر و دارای مجوز باشد. خرید مواد اولیه و آسیاب و میکس کردن آنها بهتر از خرید دان آماده است. 
  7. از دادن آب غیر آشامیدنی و دارای سختی بالا و یا حاوی آلودگی های میکروبی خودداری شود. 
  8. خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار و جوجه کشی از تخم ها توصیه می شود چرا که از سالم بودن جوجه ها مطمئن خواهید شد و هم چنین قیمت تمام شده کمتری برای شما خواهد داشت. 
  9. حتما مکان نگهداری جوجه ها جدا از پرنده های بالغ باشد چون که بدن ضعیفی داشته و مستعد بیماری هستند. 
  10. جوجه ها تا سن دو الی سه هفتگی باید در فضای سربسته و با دما و رطوبت کنترل شده نگهداری شوند. 

جمع بندی کلی 

برخی از پرورش دهندگان مرغ صنعتی، از آنتی بیوتیک ها و محرک های رشد استفاده می کنند که سرعت رشد پرنده ها و میزان وزن گیری آنها را افزایش داده اما گوشت پرنده ها، طعم و لذت واقعی خود را ندارند، همین امر سبب شده تا مردم به سمت مصرف گوشت ارگانیک گرایش پیدا کنند.

گوشت مرغ ارگانیک سفت تر و تیره تر از مرغ های صنعتی است، استخوان سخت تری داشته و نسبتا دیرپخت است. هم چنین به دلیل فعالیت و جنبش زیاد در طول دوره رشد خود، گوشت لذیذ تر و دلپذیر تری دارند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. شما در مقاله راجع به تغذیه طیور به روش ارگانیک اشاره به کشت سبزیجات و غلات کردید و بعد گفتید که سعی شود تغذیه پرنده در فضای باز انجام نشود چون امکان آلودگی دان در بیرون وجود دارد که این موضوع با طریقه چرای آزاد مغایرت دارددوم اینکه در ایران به هیچ عنوان نمی توان مرغ ارگانیک تولید کرد چون منبع اصلی دان که ذرت وسویا است منابع غیر ارگانیک و تراریخته است و در ضمن از خارج تامین می شود بهتر بود مقاله شما راجع مرغ سبز می بود که بدون آنتی بیوتیک می باشد سوم اینکه پرورش مرغ همینطوری توجیح اقتصادی ندارد با وجود سرعت رشد و حداقل تلفات و ضایعات که با کمک مواد افزودنی که در دان برای کمک به سلامت پرنده داده می شود وای بحال وقتی که بخواهیم با گندم و ذرت خالی پرورش بدهیم که دراینصورت ضریب تبدیل به بالای ۲ و۳ میرسد واصلا توجیه اقتصادی ندارد.

    1. سلام
      مورد اولی که گفتید نادرسته ، اشاره به تغذیه با سبزیجات و غلات به این صورت نیست که پرنده حتما در فضای ازاد ول بشه . میشه مواد مربوطه رو در گلخانه پرورش داد و سپس در محیط مورد نظر در اختیار پرنده قرار داد. در فضای ازاد امکان الودگی بسیار زیاد هست. به فرض پرنده های مهاجر دارن از اون منطقه عبور میکنن ، فضله ی یکی از اونها که الوده به انفولانزا هست روی زمین افتاده ، همون فضله میتونه یه گله رو به کل نابود کنه ! ولی در داخل گلخانه ی کشت سبزیجات یا غلات چنین مشکلی بوجود نخواهد آمد ، برای غلات البته مراحل فراوری انجام میشه و در فضای ازاد هم که باشن بعد از انتقال مشکل اون مواد رفع خواهد شد.

      مورد دوم ، بله ، در این شرایط پرورش در اشل بزرگ زیاد بصرفه نیست در داخل کشور، ولی در مقدار محدود و با بازار محدود امکان پذیر هست. توجیح اقتصادی هم حق با شماست ، شاید جز در موارد خاص توجیح هم نداشته باشه (بازارهایی برای مرغ های ارگانیک وجود داره که البته تولید کنندگان خاص خودشون رو دارن ولی بازارهای فعال و خاصی هستن)

      بطور کلی این مقاله برای راهنمایی در مورد روش های پرورش هست و به عنوان یک طرح توجیهی نباید در نظر گرفته بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس