ساخت قفس بلدرچین ؛ آموزش قدم به قدم

آموزش ساخت قفس بلدرچین به صورت قدم به قدم

بلدرچین یکی از پرنده های بسیار سود ده می باشد و دوره رشد کوتاه این پرنده سبب کاهش دوره بازگشت سرمایه و کوتاه تر شدن زمان سوددهی آن شده است. در حالی که سایر پرنده ها در طی 5 الی 6 ماه بالغ و آماده تخم گذاری میشوند ، اما بلدرچین در عرض 45 به سن بلوغ رسیده و آماده تخم گذاری و سود دهی خواهد بود. علاوه بر این بلدرچین هم برای تولید تخم و هم برای تولید گوشت کاربرد دارد و به دلیل خواص زیادی که در گوشت و تخم خود دارد، طرفداران زیادی پیدا نموده است.

در این مقاله از وب سایت چیکن هچ میخواهیم شما را با نحوه ساخت قفس بلدرچین آشنا کنیم. پس برای اینکه با شیوه ساخت قفس بلدرچین و ابزارهای لازم برای این کار آشنا شوید با ادامه مطلب همراه باشید.

قفس بلدرچین یک طرفه
قفس بلدرچین یک طرفه
» امکان قرار گیری 165 بلدرچین بالغ
» مجهز به سیستم آبخوری نیپل اتوماتیک
» دارای بدنه ی بسیار مقاوم
قیمت : 11,000,000تومان

خرید قفس بلدرچین

فواید قفس مکانیزه بلدرچین

قفس مکانیزه بلدرچین که به نام قفس های طبقاتی بلدرچین نیز شناخته می شوند، دارای مزایای زیادی می باشد که سبب افزایش محبوبیت روزافزون آن شده است. در زیر به مهم ترین مزایای این قفس ها اشاره خواهیم کرد تا شما نیز مانند پرورش دهنده های حرفه ای بلدرچین برای ساخت یا خرید قفس مکانیزه بلدرچین اقدام کنید:

در قفس مکانیزه بلدرچین ، فضولات دور از دسترس بلدرچین ها هستند :

یعنی فضولات پرنده ها در سینی های مخصوص فضولات جمع آوری شده و پرنده ها نمی توانند به آنها نوک بزنند و این کار از بیماری های زیادی من جمله کوکسیدیوز جلوگیری خواهد کرد. 

تخم ها به راحتی قابل جمع آوری هستند :

هر تخمی که تولید می شود به آرامی به سینی جمع آوری تخم ها منتقل می شود و پرورش دهنده بدون هیچ گونه نگرانی از شکستن، گم شدن و یا کثیف شدن تخم ها می تواند آنها را از سینی قفس جمع آوری کند، این کار در افزایش سرعت تولید نیز تاثیر گذار است. 

تغذیه بلدرچین به سرعت انجام می شود :

اگر پرورش دهنده ، بلدرچین ها را در بستر پرورش دهد، باید روزانه ساعت های زیادی را صرف پر کردن دانخوری و آبخوری بلدرچین ها بکند که این کار وقت زیادی را از او خواهد گرفت. اما در قفس مکانیزه بلدرچین در عرض چند دقیقه می توان تمام دانخوری ها را پر از دان کرد و سیستم آبرسانی را نیز با استفاده از آبخوری های همیشگی نیپل فراهم کرد که نیازی به پر کردن مجدد ندارد. 

امکان پرورش چندین هزار بلدرچین در یک فضای 100 متری :

اگر بخواهید چندین هزار بلدرچین را در بستر پرورش دهید، باید یک فضای یک هکتاری برای آنها فراهم کنید که این کار هزینه های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. 

اما اگر بخواهید از قفس های مکانیزه استفاده کنید به راحتی می توانید چندین هزار بلدرچین را در یک فضای 100 متری پرورش دهید چون که این قفس ها به صورت چند طبقه بوده و با اشغال فضای کمتر امکان پرورش بلدرچین های زیادی را فراهم می کند. 

آموزش ساخت قفس بلدرچین به صورت مرحله به مرحله

در صورتی که تمایل به ساخت قفس بلدرچین دارید و یا می خواهید با نحوه ساخت قفس مکانیزه بلدرچین آشنا شوید، با ادامه مقاله همراه باشید تا مراحل ساخت آن را به صورت قدم به قدم آموزش ببینید. 

مرحله اول – تهیه ملزومات لازم

قبل از هر چیز باید مواد اولیه لازم برای ساخت قفس بلدرچین را فراهم آورید که شامل موارد زیر می شوند. 

✲ تخته یا ورق های ضد زنگ مانند گالوانیزه برای بدنه قفس

✲ میله های فلزی از جنس فولاد یا آهن برای چارچوب قفس

✲ توری های فلزی و یا پلاستیکی محکم برای کفی قفس

✲ لوله پلیکا یا پلاستیک بهداشتی برای ساخت دانخوری

✲ پلاستیک یا تخته پهن برای ساخت سینی فضولات

✲ لوله pvc برای رساندن آب به طبقات

✲ آبخوری نیپل

✲ دستگاه جوش برای اتصال بدنه

✲ پیچ و مهره

✲ دریل

✲ مترسنج

مرحله دوم – ساخت چارچوب کلی قفس

ساخت چارچوب کلی قفسدر این مرحله باید میلگرد ها و یا پروفیل هایی را که قبلا تهیه کرده اید، به یکدیگر متصل کنید و چارچوب کلی قفس را بسازید. اگر می خواهید کمتر هزینه کنید می توانید از چوب یا تخته برای ساخت چارچوب استفاده کنید، اما به این نکته توجه کنید که چوب طول عمر کمتری نسبت به فلز دارد و شاید چند سال بعد دوباره مجبور به تعمیر یا ساخت قفس بلدرچین شوید. 

برای هر طبقه از قفس 40 الی 50 سانتی متر در نظر بگیرید، مثلا اگر می خواهید قفس سه طبقه بسازید، باید ارتفاع قفس را 1 و نیم متر در نظر بگیرید. 

طول قفس نیز کاملا بستگی به شما دارد، اگر اتاق پرورش بلدرچین ها بزرگ است، تا 2 متر می توانید طول قفس را برش دهید.

عرض قفس نیز باید طوری باشد که بلدرچین ها به راحتی در داخل قفس حرکت کنند. معمولا 40 سانتی متر برای عرض قفس مناسب می باشد. 

مرحله سوم – نصب توری جمع آوری تخم

برای این کار باید از توری فلزی یا پلاستیکی محکم استفاده کنید، اندازه سوراخ های توری باید بسیار زیر باشد تا تخم ها از داخل آن به پایین پرت نشوند و پنجه های بلدرچین ها در لابه لای آن گیر نکند. توری نصب شده باید شیب دار باشد تا به محض گذارده شدن تخم ، به قسمت زیرین و در واقع بیرونی قفس هدایت شود. 

نصب توری جمع آوری تخم

قبل از نصب توری ، باید چارچوب آن را با استفاده از چوب یا میلگرد بسازید. طول چارچوب باید به اندازه طول قفس باشد و عرض آن باید 30 سانتی متر بیشتر از عرض قفس باشد چرا که تخم ها به قسمت بیرونی هدایت خواهد شد و پرورش دهنده به راحتی تخم ها را برداشت خواهد کرد. 

زاویه چارچوب باید به صورت 45 درجه و به سمت پایین باشد، یعنی تخم ها پس از گذارده شدن به صورت خودکار به سمت پایین هدایت خواهد شد. 

پس از ساخت چارچوب باید توری را نصب کنید، می توانید از میخکوب و یا پیچ و مهره برای نصب توری استفاده کنید. 

مرحله چهارم – نصب سینی جمع آوری فضولات

پس از ساخت چارچوب کلی قفس و نصب توری تخم ریز، باید سینی جمع آوری فضولات را در زیر توری تخم ریز قرار بدید، با این تفاوت که سینی جمع آوری فضولات باید به صورت صاف و هم زاویه با طول و عرض چارچوب کلی قفس باشد. 

سینی باید حالت کشویی داشته باشد تا پس از پر شدن فضولات به راحتی آن را بیرون آورده و تخلیه کنید. برای ساخت سینی نیز مانند توری جمع آوری تخم ، باید ابتدا دیواره های آن را بسازید. دیواره های سینی باید هم اندازه با طول و عرض قفس باشد، به راحتی می توانید از چوب یا پروفیل برای ساخت دیواره ها استفاده کنید.

نصب سینی جمع آوری فضولات

پس از نصب دیواره ها ، سینی جمع آوری تخم را بر روی آن قرار دهید. جنس سینی می تواند از چوب، پلاستیک و یا حلبی باشد. برای اینکه فضولات از داخل سینی به بیرون پرتاب نشود، می توانید کناره های سینی را تا 5 سانتی متر بالا ببرید. 

مرحله پنجم – نصب دیواره های قفس

برای نصب دیواره های قفس ، به راحتی می توانید از توری و یا میله های نازک استفاده کنید. نصب دیواره ها برای این منظور است که بلدرچین ها از داخل قفس به بیرون فرار نکنند، بنابراین کافیست توری یا میله ها را در چارچوب کلی قفس ، یعنی محل هایی که بلدرچین ها قرار دارند، نصب کنید و مکان هایی که سینی جمع آوری فضولات قرار دارد، نیازی به نصب توری نیست. 

دقت کنید که در قسمت جلویی قفس سوراخ های توری باید به اندازه ای باشد که بلدرچین ها به راحتی سر خود را برای دان خوردن از آن بیرون بیاورند، چون دانخوری در قسمت بیرونی قفس نصب خواهد شد، اگر از میله نیز برای ساخت دیواره ها استفاده می کنید، حتما باید فاصله میله ها از هم به گونه ای باشد که سر بلدرچین به راحتی از آن بیرون بیاید، اما به اندازه ای بزرگ نباشد که بلدرچین بتوانند فرار کند. 

هم چنین باید یک درب کشویی در قسمت جلویی یا کناری قفس تعبیه کنید تا در مواقع لازم بلدرچین ها را از قفس بیرون بیاورید و یا بلدرچین های جدیدی را وارد قفس کنید.

توجه : اگر می خواهید قفس خود را به صورت چند طبقه بسازید، حتما باید مابین دو طبقه یک ورق چوبی یا پلاستیکی قرار دهید، اندازه این ورق باید به اندازه طول و عرض قفس باشد. این کار برای این است که فضولات پرنده های طبقه بالایی بر سر پرنده های طبقه زیرین نریزد، به خصوص زمانی که سینی فضولات را برای تخلیه بر می دارید. 

مرحله ششم – نصب آبخوری نیپل

آبخوری های نیپل ، سبب صرفه جویی در وقت پرورش دهنده خواهد شد و نیازی به پر کردن مداوم آبخوری ها نخواهد بود. 

آبخوری های نیپل را به راحتی می توانید از فروشگاه های عرضه تجهیزات مرغداری خریداری کنید، برای نصب آن کافیست میله نگهدارنده و لوله های آب را از دو طرف قسمت داخلی قفس رد کنید. آبخوری ها را به شیوه ای نصب کنید که بلدرچین ها به راحتی از آن آب بخورند و گردن خود را زیاد دراز نکنند و یا زیاد هم خم نشوند.

نصب آبخوری نیپل پرورش بلدرچین

نصب آبخوری های نیپل را پس از نصب دیواره های قفس انجام دهید، اما قبل از اینکه میله های قسمت جلویی را نصب کرده باشید، اقدام به نصب آبخوری نیپل بکنید. 

آبخوری نیپل را در تمامی طبقات نصب کنید و در نهایت لوله های آب باید به هم وصل شوند و از قسمت بالایی قفس به مخزن آب متصل خواهند شد. یعنی برای آب رساندن به بلدرچین ها کافیست به صورت روزانه مخزن آب را پر کنید و نیازی به پر کردن آبخوری ها نیست. 

پس از نصب کامل آبخوری ها می توانید توری یا میله جلویی قفس را ببندید، همانطور که گفته شد قسمت جلویی قفس را توری ببندید که بلدرچین ها به راحتی سر خود را برای غذا خوردن از آن بیرون بیاورند. 

مرحله هفتم – نصب دانخوری

دانخوری ها را باید در جلوی قفس نصب کنید و باید طوری تعبیه شوند که بلدرچین ها به راحتی و بدون اذیت به غذا دسترسی داشته باشند. اگر می خواهید در دو طرف قفس دانخوری نصب کنید ، حتما باید از قبل دو طرف دیواره قفس را برای بیرون آمدن سر بلدرچین ها ، به شکل مناسبی طراحی کرده باشید. 

نصب دانخوری قفس بلدرچین

برای ساخت دانخوری می توانید از لوله پلیکا استفاده کنید، اگر به لوله پلیکا دسترسی ندارید می توانید از یک پلاستیک انعطاف پذیر و یا حلبی استفاده کنید، کافیست آن را خم نموده تا به شکل نیم دایره در بیاید. حالا می توانید آن را در قسمت جلویی قفس نصب کنید. 

برای اینکه لبه دانخوری تیز نباشد و به گردن بلدرچین ها آسیب نرساند، می توانید با استفاده از انبردست لبه های آن را به سمت داخل خم کنید و یا با چکش آن را بکوبید. 

نکات مهم قبل از ساخت قفس بلدرچین

قبل از اقدام به تهیه ملزومات و شروع ساخت قفس بلدرچین ، باید به فضای سالن نگه داری توجه کنید و متناسب با اندازه سالن، قفس مورد نظر را بسازید.

یعنی پس از متراژ فضا و محاسبات فرضی تعداد قفس های مورد نیاز ، برای تهیه ملزومات اقدام کنید، در این صورت از هزینه های اضافی جلوگیری خواهید کرد. 

حتما از مواد اولیه با کیفیت و محکم استفاده کنید تا قفس ساخته شده دوام بالایی داشته باشد، با توجه به اینکه مکان نگهداری بلدرچین ها مرطوب خواهد بود، حتما باید از فلزاتی استفاده کنید که در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد و اگر از چوب استفاده می کنید، آن را با پوشش پلاستیکی مقاوم کنید. 

در نهایت اینکه اگر زمان کافی برای ساخت قفس بلدرچین ندارید و یا نمی توانید ملزومات لازم را فراهم کنید، می توانید قفس بلدرچین مورد نظر خود را با قیمت معقولانه و به صرفه و به صورت آماده از فروشگاه چیکن هچ خریداری کنید.  

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام آیا قفسه 3 طبقه یکطرفه ظرفیت حدود 100 بلدرچين رو دارید؟ برای نگهداری در خونه و مصرف روزانه تخم آن

    1. سلام دوست عزیز
      ما قفس بلدرچین یک طرفه با 5 طبقه رو داریم
      برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از قابلیت سفارشی سازی با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس