پیشگیری از مشکل قطعی برق دستگاه جوجه کشی

یکی از مشکلات و چالش های اساسی که کاربران انواع تجهیزات الکترونیکی با آن مواجه می شوند، قطعی برق است. البته اگر این فرایند به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی رخ دهد بدون شک خطراتی را به همراه دارد و باید راهکارهایی برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی در نظر گرفته شود.

قطعی برق دستگاه جوجه کشی نیز می تواند خسارت های سنگینی را به دنبال داشته باشد. تا جایی که همه تخم های نطفه دار داخل دستگاه تلف شده و هزینه حاصل از خرید آنها به هدر می رود. در این مقاله از وبسایت چیکن هچ به بررسی مشکلات حاصل از قطع شدن برق ماشین جوجه کشی و راهکارهای کاهش تلفات می پردازیم. پس در ادامه ی مقاله همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» جوجه کشی اتوماتیک و حرفه ای از تخم نطفه دار انواع پرندگان
» دارای وزن سبک و امکان جابجایی اسان
» دارای قابلیت کارکرد بدون برق شهری و توسط باتری 12 ولتی
قیمت : 5,450,000تومان

بررسی مشکلات حاصل از قطعی برق دستگاه جوجه کشی برای تخم های نطفه دار 

همانطور که ذکر شد، قطعی برق می تواند مشکلاتی را برای تجهیزات الکترونیکی به دنبال داشته باشد. در صورت نوسان و بالا و پایین شدن میزان ولتاژ برق، ممکن است برخی از قطعات مهم و حساس دستگاه جوجه کشی مانند برد کنترلر و سنسور فن ها با خطر سوختگی مواجه شوند.

در داخل برد کنترلر ماشین جوجه کشی، قطعات و مدارهای الکترونیکی متعددی قرار دارد. و مواجه شدن آنها با ولتاژ بالا به راحتی باعث سوختگی در فیش ها، سوکت ها و قسمت Power برد خواهد شد.

بررسی مشکلات حاصل از قطعی برق دستگاه جوجه کشی برای تخم های نطفه دار  - چیکن هچ

علاوه بر موارد ذکر شده، چنانچه ولتاژ کاهش یابد و برق به میزان پایین تر از حد استاندارد به دستگاه منتقل شود، جریان برق کافی به همه قطعات دستگاه نخواهد رسید. این حالت نیز سبب بروز مشکلاتی در دستگاه  می شود.

از جمله حساس ترین قطعات دستگاه، سنسور آن می باشد که احتمال خرابی یا خارج شدن از حالت تنظیم در آن بیشتر از سایر قطعات می باشد. اگر سنسور دما و رطوبت داخل دستگاه به خاطر قطعی برق و یا هر عامل دیگری با مشکل مواجه شود، یقیناً فرایند جوجه کشی با شکست مواجه خواهد شد و خسارت های بسیار سنگینی به پرورش دهنده یا کاربر وارد می شود.

در حالت کلی جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های مختلف در دو دوره ستر و هچر انجام می شود. این دوره برای بیشتر پرنده ها بین 20 تا 30 روز تعریف شده است. بنابراین برای تکمیل این دوره توسط دستگاه جوجه کشی خانگی و یا صنعتی، باید دستگاه به برق 220 ولت شهری دسترسی داشته باشد.

در ادامه ی مطلب برخی از نکات و اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر برق دستگاه جوجه کشی قطع شود چکار کنیم؟

در مرحله ی اول لازم است فورا دمای محیط  را افزایش دهید. دمای ایده آل برای محیط بین 30 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد. برای این کار بهتر است از تجهیزات گرمایشی دودکش دار استفاده کنید چرا که نباید از میزان اکسیژن محیط کاسته شود. همچنین برای پایدار نگه داشتن رطوبت داخل دستگاه، می توانید از یک ظرف آب جوش استفاده کنید.

تامین برق اضطراری برای ماشین جوجه کشی

ابتدا باید نوع برق مصرفی دستگاه خود را مشخص کنید. چنانچه دستگاه شما با برق 12 ولت کار می کند، بنابراین در صورت قطعی برق می توانید باتری خودرو را به صورت مستقیم به دستگاه وصل کنید و از این طریق نیروی برق مورد نیاز دستگاه را تامین کنید. اما اگر نوع برق مصرفی دستگاه شما برق 220 ولت باشد، باید از UPS برای تامین نیرو و یا از اینورتور برای تبدیل برق 12 ولت به برق 220 ولت استفاده کنید.

کارکرد دستگاه جوجه کشی بدون برق

می توان گفت بیشتر ماشین های جوجه کشی با برق 220 ولت کار می کنند. اما یکی از ویژگی های این دستگاه ها امکان کارکرد آنها بدون برق می باشد. بنابراین در صورت قطعی برق شما می توانید با تهیه ی اینورتور و یا مبدل برق، دستگاه را توسط یک باتری 12 ولتی نیز راه اندازی کنید. اینورتور ولتاژ 12 ولتی باتری را به برق 220 ولت شهری تبدیل کرده و به دستگاه منتقل می کند. به این ترتیب از تلف شدن تخم های نطفه دار در هنگام قطعی برق در طی فرایند جوجه کشی جلوگیری می شود.

آیا دستگاه جوجه کشی  با باتری کار می کند؟

همانگونه که ذکر شد، از دستگاه اینورتور برای روشن ماندن دستگاه جوجه کشی در هنگام قطعی برق استفاده می شود. بنابراین شما می توانید با خرید یک اینورتور و با تهیه یک باتری ۱۲ ولت دستگاه خود را بصورت خودکار در شرایط قطعی برق روشن نگه دارید.

بررسی میزان برق مصرفی دستگاه

میزان مصرف برق دستگاه جوجه کشی به عوامل متعددی همچون ظرفیت، مدل دستگاه ، میزان دما و رطوبت محیط و برخی موارد دیگر بستگی دارد.

بررسی تاثیر شرایط محیطی در میزان مصرف برق دستگاه جوجه کشی 

بررسی تاثیر شرایط محیطی در میزان مصرف برق دستگاه جوجه کشی  - چیکن هچ

دو عامل دما و رطوبت محیط، تاثیر قابل توجهی در میزان برق مصرفی دستگاه  را  دارند. چنانچه این دستگاه در یک مکان با شرایط استاندارد قرار داده نشود، به هنگام جوجه گیری برای تامین شرایط لازم و ضروری همه قطعات با نهایت توان کار می کنند که در این حالت میزان مصرف برق نیز افزایش می یابد.

تامین امنیت و سلامتی تخم نطفه دار و دستگاه هنگام  قطعی برق

برای تامین امنیت دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار در هنگام قطعی برق می توان روش های مختلفی به کار گرفت که چند مورد از مهم ترین آنها را در ادامه بیان می کنیم:

  •  بهره گیری از محافظ ولتاژ جهت متصل کردن دستگاه  به برق شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع این محافظ تنها بازه تعریف شده از جریان را به دستگاه وارد می کند به طوری که اگر جریان از این حد کمتر یا بیشتر باشد، برق دستگاه قطع شده و از سوختن قطعات، برد کنترل و خسارت های دیگر جلوگیری می شود.
  •  با قطع شدن برق و بعد از گذشت 1 الی 2 ساعت، به تدریج تخم ها دمای خنک و  غیر استاندارد را احساس خواهند کرد. در این حالت برای جلوگیری از وارد شدن شوک دمایی به تخم های نطفه دار باید اقدامات لازم را برای بهره گیری از سیستم برق اضطراری در نظر گرفت.
  • در صورتی که به سیستم برق اضطراری دسترسی ندارید، در این حالت می توانید دمای محیط را افزایش داده و درب ماشین جوجه کشی را باز بگذارید.
  • به منظور تامین رطوبت کافی و ضروری به هنگام قطعی برق توصیه می شود از یک رطوبت ساز اولتراسونیک استفاده کنید. و یا می توانید یک ظرف اب را روی بخاری قرار دهید تا میزان رطوبت لازم از این طریق تامین شود.

سخن آخر

متاسفانه قطعی برق یکی از مشکلات رایجی است که اجتناب ناپذیر می باشد. طول دوره ی جوجه کشی معمولا 20 تا 30 روز به طول می انجامد. و برای موفقیت این فرایند، دستگاه باید دائما روشن باشد تا جنین جوجه در داخل تخم شرایط مناسب برای رشد را در اختیار داشته باشد. برای جلوگیری از تلف شدن تخم های نطفه دار بهترین راهکار استفاده از دستگاه های جوجه کشی می باشد که قابلیت اتصال به باتری را دارا می باشند. همچنین می توانید از مبدل ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس