پرورش مرغ لاری

نگهداری و پرورش مرغ لاری

خروس و مرغ لاری یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین پرنده ها در دنیا شناخته می شود. گونه نر این پرنده به دلیل قدرت جنگاوری و پرخاشگری بالا در بازی های شرط بندی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت پرنده بالا این پرنده ها باعث شده تا پرورش مرغ لاری در برخی از شهرها توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. استان فارس را می توان به عنوان منشا نگهداری و پرورش خروس لاری در نظر گرفت، به طوری که نام گذاری این پرنده نیز از روی شهرستان لار در همین استان انجام شده است.

مرغ و خروس لاری دارای نژاد های مختلفی هستند و به همین دلیل پرورش دهنده ها بهترین نژاد و گونه آنها را برای سالن خود انتخاب می کنند. از معروف ترین نژادهای خروس لاری می توان به خروس افغان، خروس لاری صابونی، خروس ابرش، زیره ای، لاری برزیلی، خروس لاری مالاگاچ و نژاد مالای اشاره کرد.

محبوبیت بالا این پرنده باعث شده تا ما در این بخش از وبسایت چیکن هیچ به بررسی نحوه پرورش مرغ لاری بپردازیم. برای کسب اطلاعات کافی و دریافت پاسخ سوالات خود، شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می کنم.

پرورش مرغ لاری را چگونه شروع کنیم؟

در نگاه اول باید این مهم را در نظر داشته باشید که مرغ و خروس لاری در زمره پرنده های جنگی و در عین حال زینتی قرار دارند و همین امر باعث شده تا تنها برخی افراد به شکل محدود به پرورش و نگهداری آنها بپردازند. بیشتر افراد با خرید دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ لاری می کنند؛ چرا که در این حالت با کمترین هزینه می توان تعداد اعضای گله را افزایش داد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی حرفه ای تخم نطفه دار مرغ و خروس لاری
» مجهز به سیستم تامین رطوبت اتوماتیک
» امکان چرخش خودکار تخم ها و عدم ایجاد شوک حرکتی در آنها
قیمت : 4,970,000تومان

پرورش مرغ لاری را چگونه شروع کنیم

برای پرورش مرغ لاری در ابتدا باید تعیین کنید که گله خود را از چه راهی ایجاد خواهید کرد تا بتواند بودجه لازم و تجهیزات مورد نیاز برای ان را در نظر بگیرید. هر یک از گزینه پیشرو دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

خرید تخم نطفه دار

اگر می خواهید جهت ایجاد گله و شروع کار اقدام به خرید تخم نطفه دار کنید، باید این مهم را در نظر داشته باشید که امکان انتخاب جنسیت جوجه ها در این حالت وجود ندارد. در واقع جوجه های به دست آمده از تخم های نطفه دار گاهاً نر و برخی دیگر ماده خواهند بود. این امر می تواند فرد را در رابطه با هدف پرورشی خود کمی با مشکل مواجه کند.

خرید تخم نطفه دار از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. همین امر باعث می شود که فرد با صرف هزینه محدود بتواند تعداد بالایی تخم نطفه دار خریداری کند. البته بعضی هم با تخم نطفه دار حاصل از پرنده های خود را برای جوجه کشی مورد استفاده قرار می دهد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که تعدادی از پرنده های به دست آمده از تخم نطفه دار ماده خواهند بود، که می توانید آن ها را برای تولید تخم و بالا بردن تعداد اعضای گله پرورش دهید.

خرید جوجه لاری

خرید جوجه لاری یکی دیگر از روش هایی است، که برای ایجاد گله و یا بالا بردن تعداد اعضا مورد استفاده قرار می گیرد. شایان ذکر است که در این حالت شما می توانید با توجه به هدف پرورشی خود اقدام به خرید جوجه لاری نر یا ماده نمایید.

خرید جوجه لاری در عین داشتن قیمت بالا، خطر و ریسک بسیار پایین تری دارد. در واقع در صورت بهره گیری از تخم نطفه دار اطمینان از سلامت تخم و نطفه دار بودن آن می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. این در حالیست که در صورت خرید جوجه شما می توانید بدون نگرانی و در مدت زمان کوتاه با بهره گیری از رژیم غذایی مناسب آن ها را پرورش دهید.

خرید جوجه لاری

همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره خرید جوجه لاری یک روزه یا یک هفته ای در مقایسه با خرید تخم نطفه دار نیازمند بودجه اضافی و پرداخت هزینه بیشتر است. از این رو در صورتی که اقدامات لازم برای مراقبت از جوجه های در نظر گرفته نشود و زمینه برای ظهور بیماری های گوناگون ایجاد شود، بی شک پرورش دهنده متحمل خسارت سنگینی خواهد شد.

در خرید تخم نطفه دار باید به چه نکاتی توجه شود ؟

برای اطمینان از سلامت و نطفه دار بودن تخم ها، توصیه می شود که از یک فرد آشنا و قابل اعتماد خرید کنید. حتماً به هنگام خرید از نزدیک تخم های نطفه دار را مشاهده و بررسی نمایید. خرید سفارشی یا انلاین در این زمینه به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که افرادی زیادی با فروش تخم های ناسالم یا کهنه از همین طریق سود کلانی به جیب میزنند.

به هنگام خرید توجه کنید که تخم های نطفه دار آلوده به خون، لکه و فضولات نباشند. همچنین باید پوسته آن ها را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده ترک یا شکستگی از خرید آنها خودداری نمایید.

نکات مهم در خرید جوجه لاری

برای خرید جوجه لاری نیز حتماً به فروشنده آشنا و مطمئن مراجعه کنید، تا از سالم بودن جوجه ها هیچ نگرانی نداشته باشید. توجه کنید که برخی از ویروس ها در همان اولین لحظه جوجه را تحت تاثیر قرار نمی دهند، بلکه مدتی طول می کشد تا علائم آن مشاهده شود. از این رو شما باید مکانی که جوجه ها در آن نگهداری می شوند را از نظر رعایت استاندارد های بهداشتی زیر ذره بین قرار دهید.

نکات مهم در خرید جوجه لاری

یکی دیگر از مهم ترین فاکتور های مرتبط با سلامتی جوجه ها، تغذیه و تامین آب تازه برای آنها می باشد. از این رو حتماً باید از پرورش دهنده درباره رژیم غذایی آنها و این که آیا آب تازه همیشه در دسترس آنها قرار می گیرد، تحقیق کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای جوجه کشی از مرغ لاری

افرادی که قصد دارند با جوجه کشی از مرغ لاری اقدام به ایجاد گله یا بالا بردن تعداد اعضا نمایند، در وهله اول قبل از خرید تخم نطفه دار باید اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی کنند. تخم نطفه دار مرغ لاری در زمره پرنده های زینتی و گران قیمت قرار دارد، از این رو حتماً برای ایجاد شرایط استاندارد و بالا بردن راندمان از دستگاه جوجه کشی پرنده زینتی بهره گیری نمایید. چرا که در این نوع از دستگاه ها چرخش تخم نطفه دار به صورت 360 درجه و تامین رطوبت به شکل فازی صورت می گیرد. شما می توانید برای بررسی کامل انواع و خرید دستگاه جوجه کشی به فروشگاه چیکن هیچ مراجعه کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، شما برای پاکسازی تخم نطفه دار به پارچه زبر و جهت نطفه سنجی آن ها به نوربین یا همان نطفه سنج نیز احتیاج خواهید داشت.

برای نگهداری و انبار تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی باید حتماً دما و رطوبت مورد نیاز را تامین کنید. همچنین روزانه 5 یا 6 بار تمامی تخم ها را بچرخانید تا نطفه در داخل تخم به دیواره نچسبد.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش جوجه لاری

اگر برای پرورش اقدام به خرید جوجه لاری نمایید، باید حتماً شرایط لازم را برای پرورش و نگهداری آن را در نظر بگیرید. در این راستا بهره گیری از تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و تامین هوای تازه با استفاده از سیستم تهویه امری ضروری می باشد.

علاوه بر این جهت بالا بردن کیفیت رشد و جلوگیری از بروز بیماری کانیبالیسم حتماً باید با توجه به تعداد جوجه ها و مرغ ها دانخوری و آبخوری در نظر گرفته شود. حضور حشرات و جانوران موذی می تواند برای جوجه ها دردسر ساز باشد، از این رو باید قسمت های مختلفی سالن از جمله دیوار و کف را با سیمان بپوشانید. برای جلوگیری صدمه دیدن جوجه ها باید قسمت کف مکان مورد نظر را با خاک اره یا پوشال نرم پوشش دهید.

غذای مرغ لاری

خروس و مرغ لاری مانند دیگر پرنده ها تا 24 ساعت بعد از خروج از تخم به دلیل تغذیه از محتویات زرده، نیازی به غذا ندارد. می توانید با ترکیب کردن آب و شکر 7 درصد و یا با دادن Vitamin plus هر گونه استرس در پرنده تازه از تخم خارج شده را رفع نمایید.

غذای مرغ لاری

بعد از دو ماه می توانید از دان های آماده سوپر استار و برخی Vitamins مانند ویتالین، ویتاسید و همچنین ویتاسید برای رشد جوجه مرغ لاری بهره گیری کنید. به هیچ عنوان جگر یا گوشت در رژیم غذایی این پرنده قرار ندهید، چرا که می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی در آن ها شود.

غذاهای دیگری مانند برنج بدون روغن و ادویه، سفیده تخم مرغ آب پز و پیاز خام  برای تغذیه مرغ لاری مناسب می باشند.

رعایت نکات بهداشتی در سالن پرورش مرغ لاری

در سالن نگهداری و پرورش مرغ لاری برای جلوگیری از بروز بیماری مختلف باید برخی اقدامات مد نظر گرفته شود. حتماً باید روزانه دانخوری و آبخوری را مورد تمیزکاری و شست و شو قرار دهید. آب و انواع غذا های تازه و تمیز باید به طور مداوم در اختیار پرنده قرار داده شود تا در دوره رشد با هیچ مشکلی مواجه نشود. برای بالا بردن دوام پرنده ها در برابر بیماری و عوامل خارجی باید از مولتی ویتامین های مناسب استفاده کنید. همچنین فضولات محل نگهداری آن ها را 3 روز یک بار پاکسازی کنید تا زمینه برای رشد میکروب و حضور بیماری های مختلف ایجاد نشود.

بیماری های مرغ لاری

خروس و مرغ لاری همانند دیگر پرنده ها تحت تاثیر برخی بیماری ها قرار می گیرند که از مهم ترین آنها می توان به نیوکاسل و آنفولانزا اشار کرد. نیوکاسل به عنوان شایع ترین بیماری پرنده ها دارای علائمی از جمله فلجی، اسهال سبز رنگ، کم وزن شدن پرنده، حالت پژمردگی، افسردگی، آبریزش چشم، آبریزش چشم و عطسه می باشد. از این رو توصیه می شود حتماً تمامی اصول و نکات بهداشتی را رعایت نمایید و واکسیناسیون لازم را برای تضمین سلامتی مرغ لاری در زمان تعیین شده انجام دهید.

بررسی جوجه کشی از مرغ لاری

برای جوجه کشی از مرغ لاری شما می توانید از دوش روش طبیعی و مصنوعی بهره گیری نمایید. در حالت طبیعی مرغ بعد از جفت گیری با خروس لاری، در مدت زمان کوتاه تخم های نطفه دار تولید خواهد کرد. در این فرایند بدون نیاز به دخالت پرورش دهنده، خود مرغ لاری تمامی اقدامات لازم از جمله محافظت از تخم ها یا چرخش آن ها را برعهده دارد. اما متاسفانه شما تنها صاحب چند تخم نطفه دار و نهایتاً چند جوجه لاری به صورت محدود خواهید شد.

همچنین خطرات و شرایط محیط به راحتی می توانند راندمان تبدیل تخم به جوجه را تحت تاثیر خود قرار داده و به شدت کاهش دهد. به طوری کلی پرورش به شکل سنتی در محیط های روستایی و در ظرفیت پایین انجام می شود.

برای پرورش و جوجه کشی از مرغ لاری به شکل صنعتی یا حتی در تعداد محدود ولی با راندمان بالا می بایست از دستگاه جوجه کشی بهره گیری شود. در این حالت تخم های نطفه دار در یک محیط امن و بدور از خطرات جوجه کشی می شوند.

جوجه کشی از مرغ لاری نیز همانند مرغ و خروس معمولی در مدت زمان 21 روز صورت می گیرد. در دوره ستر باید دمای دستگاه را بر روی 37.6 درجه تنظیم نمایید. همچنین در دوره هچر برای خروج جوجه ها از تخم باید دما به 37.1 درجه کاهش پیدا کند. همچنین رطوبت مورد نیاز در دوره ستر 60 درصد و در دوره هچر 470 درصد می باشد.

بعد از اتمام هچ، اجازه دهید که جوجه ها تا 15 الی 20 ساعت در داخل دستگاه بمانند، چرا که به تازگی از تخم خارج شده اند و اندکی خیس می باشند.

در آخر بعد از انتقال جوجه ها به سالن، حتماً آن ها را به صورت دسته های چندتایی زیر نور مادر مصنوعی قرار دهید و برای بالا بردن ایمنی بدن آنها از ترکیبات آب و قند استفاده کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

    1. میتونه به دلیل اختلالات ژنتیکی باشه ویا کمبود ویتامین. به دامپزشک مراجعه کنید ویا از پرورش دهنده های مجرب سوال کنید

  1. من هشتا جوجه لاری دارم پرورش میدم
    دیروز یکی از همین جوجه مرغا با جوجه خروس جنگ کرده به خروس زده الان دیگه این خروس جایی تو گله نداره این هشتا با هم غذا میخوردن و… ولی الان دیگه این خروس سه چهار متر اونور تر فاصله برقرار کرده
    نزدیک اینا هم بشه میزننش
    چیکار کنم ؟

  2. براجوجه خروس لاری که چندمترراه میره میشیندپاش دردمیکند فلج نیست ولی زودمیشیندجنگ میندازمش بدازدودقیقه میشیند جنگ میکندچکارش کنم دارو دارد

    1. تغذیش خوب نیست
      جیره مخصوص با مولتی ویتامین مخصوص از داروخانه دامپزشکی براش بگیر
      جیره رو هم از پرنده فروشی
      جوجه رو هم جنگ ننداز اسیب می بینه

  3. سلام میشه بگید از کجا میشه فهمید یه مرغ لاری به تخم اومده یا نه!؟ تو توییتر همین سوال با عکس مرغا گذاشتم براتون

  4. سلام
    از کجا باید بفهمیم که مرغ لاری اصل هستش یکی بهم گفت که باید دم مرغ به سمت پایین باشه اگه بالا باشه لاری نیست این حرف راسته؟؟؟؟؟

    1. سلام
      نه نمیشه اینجوری نظر داد چون زیرگونه های لاری خیلی زیاده
      بهترین کار مراجعه به یه متخصصه که براتون تشخیص بده

      1. سلام وقت بخیر
        یه خروس لاری خریدم بعد از خرید متوجه شدم خوب نمیتونه راه بره پاهاش میخچه داره و یکی عفونت شدید کرده از پنجه بالا تر کشیده شده یبار دامپزشک جراحی جزیی کرد بی فایده بود
        چه دارویی بدم که دیگه نیازی به جراحی نباشه
        ممنونم

        1. سلام دوست عزیز
          اگر در مراحل ابتدایی ابتلا به میخچه بود
          کافی بود پاهاشو تو آب ولرم خوب بشوری خشک کنی
          و بهش پماد تتراسایکلین رو با پماد A چشمی قاطی کنی و بکشی تو ناحیه ای که میخچه هست و بعد باندپیچی کنی
          ولی چون الان عفونتش زیاد نیاز به جراحی داره وگرنه عفونت میزنه به استخونش و فلج میشه

    1. سلام
      روزانه که نمیشه گفت ، اگه تغذیه و شرایط نگهداری عالی باشه ، ممکنه 2 روز یبار تخم کنه ، دقت کنید که در فصل پاییز اگه شرایط نوری مهیا نباشه تخم نمیکنه
      پرورش این نوع پرنده اگه محل فروشش مهیا باشه خوبه
      نباشه فرقی با سایر مرغها نداره

    1. سلام
      نه تفاوت زیادی با مرغ نداره ، 21 روز جوجه کشیش طول میکشه ، بزودی مطلبی در موردش خواهیم نوشت

    1. سلام
      برای اینکار باید مراحل بسیاری رو طی کنید و به همین راحتی ها نیست
      اما دو کار ابتدایی بسیار لازم هست ، اول اینکه تغذیه ی پرنده رو بسیار مقوی کنید
      دوم اینکه یه دمپایی بچه گانه به درختی جایی آویزون کنید و اون رو به سمت خروس ول کنید ، اینجوری شروع به نوک زدن و ضربه زدن به اون میکنه ، دقت کنید که خروس نیاز به مبارزه داره و نباید برای مدتی طولانی این کار رو ادامه بدید چون اونوقت فقط با دمپایی مبارزه خواهد کرد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس