راه های کاهش هزینه دان و تغذیه مرغ و طیور بومی

پرورش مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین و … زمانی به صرفه خواهد بود که تغذیه آنها را با کمترین هزینه انجام دهید چرا که بخش زیادی از هزینه های پرورش به تغذیه پرنده ها مربوط می شود. در این نوشته از چیکن هچ به روش هایی جهت کاهش هزینه دان و تغذیه مرغ و سایر طیور بومی در منزل و سالن پرورش اشاره خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» ستر و هچر همزمان و جوجه کشی مداوم از تخم نطفه دار طیور بومی
» دارای بدنه ی PVC ضد زنگ و آنتی باکتریال
» برخورداری از ایزولاسیون و عایق بندی کاملا استاندارد
قیمت : 10,500,000تومان

روش های موثر در کاهش هزینه دان 

روش های مختلف برای کاهش هزینه دان طیور و مرغ محلی وجود دارد که عبارت است از…

آزاد گذاشتن جوجه ها در فضای باز

یکی از روش های کاهش هزینه دان در تغذیه مرغ و طیور بومی آزاد گذاشتن آنها به مدت چند ساعت در روز است تا بتوانند غذای بیرون را از طریق مراتع آزاد پیدا کنند. بدین ترتیب آنها می توانند علف های هرز، کرم ها و… را پیدا کرده و مصرف کنند. تغذیه رایگان این چنینی را در اختیار جوجه و مرغ ها قرار دادن در کاهش هزینه های تغذیه ای نقش موثری خواهد داشت.

پرورش علف و گیاهان مختلف برای طیور

قرار دادن علوفه در اختیار جوجه ها نیاز آنها به مواد مغذی را تامین خواهد کرد. بدین منظور می توانید در فصول سرد سال اقدام به پرورش علوفه کنید تا جایگزین مناسبی برای خوراک طیور محلی باشد. از آنجایی که علوفه دارای مواد مغذی و فیبر است مناسب برای پرورش و دادن آنها به جوجه و مرغ ها می باشد.

البته به جز علوفه گیاهان دیگری نیز وجود دارند که می توانید در باغچه کوچک خود آنها را پرورش دهید و در اینگونه مواقع نیز در اختیار طیور قرار  دهید در این بین میتوان به کدو تنبل، سبزی های برگدار مثل کاهو و کلم پیچ، گوجه فرنگی و گل های آفتابگردان اشاره کرد.

استفاده از ضایعات خوراکی آشپزخانه

نان کهنه، کاهوی باقی مانده در ته یخچال، توت، برنج پخته شده از مواردی هستند که روزانه مقداری از آنها روانه زباله می شود شما می توانید برای صرفه جویی در هزینه دان از اینگونه موارد به عنوان میان وعده برای طیور خود استفاده کنید.

البته ذکر این نکته ضروری است که ضایعات خوراکی آشپزخانه باید عاری از هرگونه چربی، ادویه و نمک باشد شما میتوانید قبل از دادن برنج به مرغ آن را به خوبی بشویید تا نمک و چربی های آن از بین برود.

به کارگیری ظروف ضد آفات

گاه ممکن است جیره غذایی که برای طیور در نظر گرفته اید توسط موش و یا سایر جوندگان مورد استفاده قرار گیرد برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از ظروف ضد آفات استفاده کنید.

این ظروف محافظ مناسبی برای دان طیور هستند البته در صورت داشتن شرایط لازمه می توانید خوراک طیور را در سطل زباله های فولادی قرار دهید تا جوندگان قادر به جویدن آنها نباشند. این ابزار به راحتی کاهش هزینه های دان را به همراه دارند. 

خرید دان از فروشگاه های ارزان قیمت

قیمت نهاده های دان طیور بسیار بالا می باشد که برای صرفه جویی در هزینه ها  می توانید با پرس و جو کردن قیمت از چند مغازه انتخاب مناسبی برای خرید داشته باشید.

محصولات ارگانیک همواره با قیمت بالا در بازار به فروش میرسند و بسته به اینکه قرار است از چه فروشگاهی اقدام به خرید کنید تفاوت های زیادی وجود دارد با یک پرس و جوی ساده گزینه های گران فروش را کنار زده و مشتری دائمی فروشگاه های ارزان قیمت شوید.

درست کردن دان طیور در خانه

درست کردن دان مغذی در داخل خانه نقش اساسی در کاهش هزینه های مصرفی شما ایفا می کند و علاوه بر این تهدیدی برای سلامتی طیور محلی شما وجود نخواهد داشت زیرا صفر تا صد دان زیر نظر خود شما آماده میشود بنابراین منبعی برای خرید غلات پیدا کرده و آن را با گیاهانی که خود پرورش داده اید  مخلوط کنید بدین ترتیب صرفه جویی در هزینه شما به وجود خواهد آمد. 

استفاده از پسماندهای میوه و تره بار

پسماند های میوه و تره بار یکی دیگر از گزینه ها برای تامین مواد غذایی طیور محلی است بدین طریق اگر در ساعات پایانی بازار سبزیجات به آنجا مراجعه کنید با خیلی از پسماند ها که فروشنده ها آنها را دور میریزند مواجه خواهید شد این میوه و سبزیجات برای مصرف انسان مناسب نیستند ولی می توان به راحتی از آن برای تغذیه طیور استفاده کرد.

بهره برداری از پسماند های خوار و بار فروش و رستوران ها

در اینگونه مکان ها روزانه هزاران مواد غذایی مصرفی به دور ریخته می شود که بسیاری از این موارد قابل استفاده توسط مشتریان نیستند از طریق ارتباط با این مجموعه می توانید مواد دور ریختنی را برای جوجه های خود تهیه کنید. بدین ترتیب کالای رایگان را برای طیور تهیه کرده و در قبال آنها هزینه ای پرداخت نخواهید کرد.

استفاده از روش تخمیر

این روزها یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از هدر رفت دان تخمیر کردن آن است. تخمیر هضم غذا را آسان کرده و محتوای پروبیوتیک دار آن را افزایش می دهد که نهایت غذایی سالم در اختیار طیور قرار می گیرد به این طریق جوجه ها به راحت ترین روش ممکن سیر می شوند و دیگر نیازی به خوردن غذای خشک نیست. بنابراین می توانید به مدت چند روز غذای مصرفی طیور را خیس کنید و بعد در اختیار آنها قرار دهید.

سخن آخر 

در این مقاله به راهکارهای مختلفی که می تواند در کاهش هزینه های دان طیور موثر باشد اشاره شد که شما می توانید با استفاده از موارد گفته شده به بهترین نحو ممکن اقدام به پرورش طیور محلی کنید. اگر در این راستا نیز تجربه ای دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام
    من سبوس گندم میخرم
    نون رو هم خیس میکنم آب اضافه نون رومیگیرم، به اندازه سبوس رو قاطی میکنم، وبرای مرغهام میریزم،البته گندم هم براشون میریزم،
    جواب اون دوستمون که گفت لاری ها باهم دعوا میگیرن اگه خروس زیادباشه دعوا میگیرن. یابفروش یا خودت ازشون یه غذای جانانه درست کن😁

  2. سلام. مرغ دو رگه لاری دارم کرک شد 10 تخم لاری گرفتم 9 تا باز کرد در سن 4 ماهگی اینها وقتی که دیر غذا می خورند وحشی میشند به هم می پرند. که از هم دیگر جدا می کنم. خیالی این برادر خواهر ها هم دیگر را می زنند تا به قصد کشتن. کلافه شدم از دست لاری دیگه لاری نمی گیرم. چه مرغی بگیرم همیشه کرک بشه

  3. سلام ممنونم ازتوضیحاتتون . بفرمایید آیا بوقلمون را در قفس می‌شود پرورش داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس