چرم شترمرغ و کاربردهای آن

آشنایی با چرم شترمرغ و کاربردهای آن

چرم حیوانات امروزه به عنوان یک پوشاک لوکس به شمار می رود و مردم در گذشته از آن چرم حیوانات برای تولید لباس و صفحاتی برای نوشتن نامه و کتاب استفاده می کردند. با گذشت زمان بر ارزش و قیمت چرم حیوانات افزوده شد و امروزه نیز می توانیم چرم حیواناتی چون گاو، گاومیش، مار، کروکودیل، کرگدن و … را جزو چرم های گران قیمت بدانیم.

اما در این میان پرندگانی نیز وجود دارند که چرم هایی با ارزش و گران قیمت داشته باشند، به عنوان مثال می توان به شترمرغ اشاره کرد. این پرنده که خواص زیادی در گوشت و تخم خود دارد، چرم آن نیز جزو چرم های گران قیمت محسوب میشود و مردمان زیادی در سراسر این کره خاکی از چرم شترمرغ برای تولید کیف و کفش و کاپشن و … استفاده می کنند. 

در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ می خواهیم به کاربردهای چرم شترمرغ و ارزش آن اشاره کنیم. پس اگر یکی از پرورش دهندهای شترمرغ هستید و یا قصد پرورش این پرنده را دارید، کاربردها و قیمت عالی چرم این پرنده شما را برای ادامه راه مصمم تر خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
» دارای شانه ی مخصوص تخم شترمرغ
» مجهز به موتور گیربکس دار آرام دور ساخت مالزی
» امکان کارکرد با برق شهری و باتری
قیمت : 26,750,000تومان

تفاوت چرم شترمرغ با سایر حیوانات

تفاوت چرم شترمرغ با سایر حیوانات

چرم این پرنده نسبت به چرم سایر حیوانات دارای تفاوت و برتری هایی است که سبب افزایش قیمت آن و هم طراز با قیمت چرم کروکودیل شده است. در ادامه به مهم ترین تفاوت ها و ویژگی های چرم شترمرغ اشاره شده است:

الف – بر روی چرم شترمرغ خال هایی وجود دارد که در چرم حیوانات دیگر مشاهده نمی شود. این خال ها و برجستگی ها به فولیکول های موی پرنده مربوط می شود. 

ب – به دلیل وجود چربی طبیعی در چرم شترمرغ ، لطافت و نرمی خاصی در آن وجود دارد که در چرم سایر حیوانات نیست.

ج – چرم شترمرغ به ندرت دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود و نسبت به سایر چرم ها ضخامت کمتر و ظرافت بیشتری دارد.

د – با توجه به لطافت و نرمی خاصی که در چرم شترمرغ وجود دارد از آن جهت تولید محصولات بیشتری می توان استفاده کرد. 

کاربردهای چرم شترمرغ

از چرم شترمرغ جهت تولید محصولات لوکس استفاده می شود که قیمت بسیار بالایی دارند و اکثرا افراد ثروتمند و اعیان از آن استفاده می کنند. متداول ترین محصولاتی که از چرم این پرنده تولید می شوند به عبارت زیر هستند :

1- تولید کفش؛ 

یکی از محصولات تولیدی توسط چرم انواع کفش های مردانه و زنانه می باشد که در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند. کفش تولید شده توسط چرم شترمرغ دوام بالایی خواهد داشت و تا سالیان سال می توان از استفاده کرد.

2- تولید کیف؛ 

با استفاده از چرم شترمرغ می توان انواع کیف های اداری ، کیف پول، کیف دوشی و … را تولید کرد که انعطاف و ظرافت خاصی داشته باشد. مطمئنا افراد زیادی هستند که می خواهند یک کیف ساخته شده از چرم شترمرغ را در دست بگیرند. 

3- کت چرمی؛ 

یکی از گزینه های خوبی که با چرم شترمرغ می توان تولید کرد، کت مردانه یا زنانه می باشد. وجود برجستگی های خاص چرم شترمرغ بر روی کت ، زیبایی خاصی را به آن خواهد داد. 

4- لوازم جانبی خودرو؛ 

در برخی از کشورهای اروپایی و عربی از چرم شترمرغ برای تولید لوازم خودرو استفاده می کنند. روکش صندلی، داشبورد، خاک گیر دنده ، روکش فرمان و روکش در مواردی هستند که با استفاده چرم شترمرغ قابل ساخت هستند. 

5- کلاه آفتاب گیر؛ 

کسانی که به دنبال محصولات لوکس و خاص هستند می توانند کلاه آفتابگیر ساخته شده از چرم شترمرغ را به عنوان یک مورد عالی خریداری کنند. وجود برجستگی های چرم بر روی لبه کلاه زیبایی خاصی را به آن خواهد داد. 

6- مبل و صندلی

یکی از محصولاتی که اخیرا با استفاده از چرم شترمرغ تولید می شود و قیمت بسیار بالایی هم دارد. مبل و صندلی است که نیاز به چرم نسبتا زیادی دارد و به همین دلیل قیمت این محصولات نسبتا بالا خواهد بود.

چرم شترمرغ چگونه تولید می شود؟

حال که با ویژگی ها و کاربردهای چرم شترمرغ آشنا شدید ، بهتر است نگاهی به نحوه تولید چرم شترمرغ نیز داشته باشد. داشتن اطلاعات لازم در این مورد خالی از لطف نخواهد بود. 

پس از اینکه شترمرغ برای کشتار به کشتارگاه فرستاده می شود، سر آن بریده شده و پوست پرنده توسط کارگران کنده می شود و به صورت جداگانه برای کارخانه های نساجی فرستاده می شود.

به منظور جلوگیری از فاسد شدن چرم حین ارسال به کارخانه بر روی آن نمک پاشیده می شود. سپس به منظور افزایش مقاومت چرم و حل شدن نمک ، آن را با آب ولرم مورد شستشو قرار می دهند. 

چرم شترمرغ چگونه تولید می شود؟

در مرحله بعدی به منظور از بین بردن پروتئین و چربی های موجود بر روی پوسته چرم ، آن را در آهک غلط میدهند و به اصطلاح مورد آهک دهی قرار می دهند. 

لش زدایی از مرحله دیگر فرایند تولید چرم شترمرغ است. در این مرحله تمام بافت ها و گوشت های اضافی چسبیده به چرم برداشته می شود. 

سپس به منظور افزایش مقاومت چرم در برابر سرما و گرما و حفظ استحکام آن ، آن را در به مدت مشخصی در محلول های شیمیایی قرار می دهند. 

در مرحله نهایی نیز آن را مورد رنگرزی قرار می دهند و در رنگ های مختلفی آماده دوخت و تولید می کنند. 

سخن آخر 

اگر قصد پرورش و نگهداری از شترمرغ را دارید به این نکته توجه کنید که از تمام قسمت های بدن این پرنده می توان به درآمد رسید. پوست، پر، تخم ، گوشت و حتی روغن شترمرغ نیز قابل استفاده هستند و هر کدام کاربرد های خاصی دارند بنابراین می توانید از فروش آنها به درآمد بالایی برسید.

در نظر داشته باشید که شترمرغ جزو پرنده های بسیار مقاوم در برابر سرما و گرما می باشد و به ندرت به بیماری مبتلا می شوند بنابراین ضرر کمتری خواهد داشت. اما شرط لازم و مهم برای شروع پرورش شترمرغ داشتن زمین بزرگ است که بتوانید شتر مرغ ها را آزادانه در محیط رها کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس