نحوه ساخت ترنر جوجه کشی در منزل

آموزش ساخت ترنر جوجه کشی در منزل

دستگاه جوجه کشی دارای قطعات مختلفی می باشد که کدام وظیفه منحصر به فردی را اجرا می کند. قبل از اینکه به نحوه ساخت ترنر جوجه کشی در منزل بپردازیم، بهتر است شما را با کاربرد و قطعات داخلی آن آشنا کنیم.

ترنر چیست و چه نقشی در جوجه کشی دارد؟

ترنر در واقع مجموعه ای از قطعات به هم پیوسته است که وظیفه چرخاندن تخم های نطفه دار را بر عهده دارد. همانطور که می دانید یک عملیات جوجه کشی موفق و دارای راندمان بالا زمانی انجام خواهد گرفت که تخم ها پیوسته در حال چرخش باشند زیرا جنین از تمامی قسمت های زرده به خوبی تغذیه خواهد کرد و امکان چسبیدن آن به دیواره تخم از بین خواهد رفت.

در زمان های قدیم که هنوز مردم به اهمیت وجود نیروی گرداننده تخم پی نبرده بودند، همواره جوجه کشی با راندمان پایینی را تجربه می کردند که پس از سالها متوجه این مورد شدند که پرنده های مادر روزانه چندین بار تخم ها را با نوک خود جا به جا می کنند. مردم نیز روزانه چندین بار تخم های داخل دستگاه جوجه کشی را با دست جابجا می کردند که در نهایت شکل اولیه ترنر جوجه کشی به شکل دستی و از چوب اختراع شد.

ویدیو نحوه ساخت ترنر جوجه کشی

قطعات تشکیل دهنده ترنر جوجه کشی

اجزای اصلی تشکیل دهنده ترنر در واقع شانه جوجه کشی ، موتور گرداننده گیربکس دار، راک و … می باشد که در دستگاه های مختلف فرق دارند. به عنوان مثال در دستگاه های جوجه کشی خانگی موتور مستقیما به شانه متصل می شود اما در دستگاه های جوجه کشی صنعتی ، موتور را با استفاده از اهرم های میله ای به راک متصل میکنند. 

در واقع برای ساخت ترینر به موتور گیربکس دار مخصوص جوجه کشی، شانه و تعدادی تخته و پیچ و مهره نیاز خواهید داشت. موتورهای معمولی به دلیل اینکه سرعت چرخش بالایی دارند برای استفاده در دستگاه جوجه کشی مناسب نیستند و حتما باید از موتور مخصوص دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. موتورهای مخصوص جوجه کشی قدرت بالایی نیز در چرخش تعداد زیادی تخم دارند به این دلیل که گیربکس دار هستند و بسیار آهسته عمل می کنند. 

انواع ترنر جوجه کشی قابل ساخت در خانه

چرخش تخم ها در دستگاه جوجه کشی معمولا به دو روش 45 درجه و 360 درجه انجام می شود. ساخت هر دو روش تنها با استفاده از وسایل فوق امکان پذیر است. 

در روش 45 درجه باید تخم ها را به صورت عمودی در داخل شانه ها قرار بدید و طوری ساخته می شوند که 45 درجه به راست و 45 درجه نیز به چپ حرکت می کنند. 

در روش 360 درجه ، تخم ها به صورت خوابیده بر روی شانه قرار می گیرند و مدام در حال چرخش هستند. با توجه به اینکه در حالت طبیعی جوجه کشی نیز تخم ها در حالت خوابیده هستند و توسط پرنده مادر غلت داده می شوند، بنابراین ترنر جوجه کشی 360 درجه راندمان بالاتری خواهد داشت. 

در ویدیوی بالا نحوه ساخت یک ترنر جوجه کشی 360 درجه در منزل آموزش داده شده است. در صورتی که به کاهنده سرعت موتور دسترسی ندارید، به سادگی می توانید از موتور های مخصوص جوجه کشی استفاده کنید

روش ساختن ترنر : 

در زیر روش ساختن یک ترنر تماما اتوماتیک را به ساده ترین شکل ممکنه آموزش داده ایم.

مرحله اول – ساخت قسمت زیرین ترنر

مرحله اول - ساخت قسمت زیرین ترنر

برای ساخت این چارچوب کافیست که از تخته و توری پلاستیکی استفاده کنید. چارچوب باید به اندازه ای باشد که به راحتی در داخل دستگاه جوجه کشی قرار بگیرد

مرحله دوم – ساخت چارچوب دوم

مرحله دوم - ساخت چارچوب دوم

این چارچوب نیز باید به صورت شبکه ای باشد و در هر ردیف تعدادی تخم به صورت افقی یا خوابیده قرار خواهد گرفت. خانه ها را طوری اندازه بگیرید که تخم ها به راحتی در داخل آن قرار گرفته و غلت بخورند. 

مرحله سوم – ایجاد چارچوب موتور و قرار دادن موتور در داخل آن

ایجاد چارچوب موتور و قرار دادن موتور در داخل آن

به سادگی با استفاده چوب می توانید چارچوب موتور را بسازید و موتور گرداننده را در داخل آن قرار داده و بر روی چارچوب بزرگتر نصب کنید.

مرحله چهارم – نصب اهرم های گرداننده

مرحله چهارم نصب اهرم های گرداننده

برای اینکه نیروی موتور را به شانه منتقل کنید باید از اهرم استفاده کنید. طبق ویدیو می توانید اهرم را به موتور و سپس به شانه وصل کنید

مرحله پنجم – نصب مدار کنترل و راه اندازی

مرحله پنجم - نصب مدار کنترل و راه اندازی

برای جلوگیری از وارد آمدن ولتاژ ناگهانی برق به موتور و آسیب رساندن به آن و هم چنین مشاهده سرعت چرخش موتور می توان از مدار کنترل استفاده کرد. 

پس از نصب این مورد به راحتی می توانید ترنر 360 درجه دست ساز خود را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید و شاهد یک فرایند جوجه کشی با راندمان بالا باشید. 

در صورتی که سوال یا پیشنهاد خاصی در رابطه با ساخت ترنر جوجه کشی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫36 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید ماژول تایمر دیجیتال میتونید بگویید چه سیمی و در کدام قسمت باید وصل شود؟
    مثلاً (COM)چه سیمی باید به آن متصل شود و همینطور چهارتای دیگر؟
    و چه آداپتوری باید تهیه کنیم؟

  2. سلام ببخشید برای جوجه کشی ۲۰الی۳۰تخم مرغ برای ترنر(دستگاه تخم گردان) باید چه موتوری باشه(اسمش)و اینکه کجا میتونم تهیه کنم (اگه اینترنتی جایی سراغ دارید لطفاً بگویید)

    این موتور مناسب جوجه کشی هست؟
    برای حدود ۲۰الی۳۰تخم مرغ می خوام این موتور تا چند تا تخم میتونه بچرخونه؟
    ممنون میشم سوالاتم رو جواب بدین🙏

    1. اینکه این موتور خوبه یا نه نمیدونم چون برندش رو نمیشه که تضمین کرد ! ولی نوع موتور مناسب هست و 49KTYZ تا 100 جوجه رو جواب میده سرعت هم به نظر من 2 دور در دقیقه مناسب تره تا 2.5 دور

      1. ممنونم از شما من این موتور با مشخصاتی که شما گفتید با تایمر دیجیتال تهیه کردم برای ساخت چهار چوب باید اندازه ها چقدر باشه تا توی هر رفت یا برگشت تخم ها۱۸۰درجه بچرخند؟

  3. با سلام به دوستان عزیز و تشکر از سایت خوبتون .ی پیشنها د داشتم که برای موتور از آرمیچر آنت برقی که گیربکس داره و قدرت بالایی داره و در هنگام تغییر جهت به نرمی و بدون ضربه عمل میکنه میشه استفاده کرد .خود من چون در روستا یکی از این آنتنها خرابشو داشتم امتحان کردم عالی .فقط آنتنهایی که از بالا بافشار دکمه قسمت کنار تلویزیون میچرخن این موتور را دارن .امیدوارم مفید باشه براتون

  4. باسلام خدمت دوستان این ویدیو ک به اسم چرخش 360 درجه در سایت گذاشتن و من چند دفعه نگاه کردم مخصوصا آخر ویدیو رو چیزی ک دیدم فقط تخم ها 180 درجه میچرخن نه 360 درجه.آیا این وضعیت 180 درجه در راندمان دستگاه خدشه ای وارد نمیکنه؟در صورتی ک نوشتن باید 360 درجه تخم ها بچرخن.ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام
      بله این 180 هست، متن رو مطالعه کنید توضیحات کامل هست (فیلم کمی تعداد ردیف رو زیاد در نظر گرفته)
      نه مشکلی پیش نمیاد ، تو 36ف0 بهتره ، اگه این فیلم یکم شانه رو کوچیک در نظر میگیرفت چرخش بیشتر میشد

    2. سلام چرخش یا تکون دادن ب این معنیه که نتفش به بدنه تخم مرغ نچسبه فرقی نداره 360یا180باشه مهم باید تکون بخوره که نتفه نچسبه ب بدنه

  5. سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم میشه از آرمیچر گیربکس استفاده کرد

    1. سلام
      شدنش که ممکنه بشه ولی خوب باید تست بشه ، بررسی بشه که ارمیچر سرعت کم داشته باشه و ضربه وارد نکنه به دستگاه

      1. سلام خسته نباشید ممنون از این همه اطلاعات و راهنمایی خوبتون
        من یه دستگاه 42تایی دارم که چرخش تخم به صورت 90درجه هست گاهی موتور هنگام چرخش یه ضربه میزنه البته ضربه زیاد وارد نمیکنه، امکانش هست که تخم داخل دستگاه اسیب ببینه؟

        1. سلام
          بستگی به میزان ضربه داره ولی اصولا اشاره به این هست که ضربه نباید وجود داشته باشه ، اگه مربوط به استپ و شروع مجدد هست ، شاید زیاد به چشم نیاد که اونم کاراییش بعد از اولین جوجه کشی مشخص میشه

  6. سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم که میشه به جای موتور دستگاه جوجه کشی از آرمیچر استفاده کنم
    لطفا جواب بدین ممنون میشم

    1. سلام
      بستگی به نوع طراحی و قدرت ارمیچر داره
      اینکه میشه ارمیچر رو طوری تنظیم کرد که سرعت چرخش پایین داشته باشه یا نه
      در کل باید تست کرد میشه نظر داد

  7. سلام آیا می شودکه با این کنترلر جوری تنظیم کنیم که هر 4 ساعت 1 بار وایسه
    و سوال دوم نام این کنترلر چیست
    و سوال سوم اندازه دقیقی که باید تخم مرغ در آنجا جا بگیرد چقدر است
    و سوال چهار یکی لامپ 100 برای جوجه کشی های 150 تایی با ترم کافی است
    بسیار ممنون میشم اگه به تمام سوالات پاسخ بدهید

    1. سلام
      کنترلر مورد استفاده دقیق نمیدونم اسمش چیه ولی تو بازار میتونید پیدا کنید
      دنبال کنترلی باشید که توانایی تنظیم ساعت داشته باشه ! لزوما 1 عکس از این کنترلر قرار دادیم ! قرار نیست حتما همین مدل خریداری بشه !
      اندازه دقیق بستگی به سایز تخم داره ، شانه های استاندارد در بازار موجوده اونارو میتونید اندازه بگیرید
      لامپ رو بر اساس محیط دستگاه می سنجن نه تخم نطفه دار ، محیط باید درس بشه بعد لامپ داخلش قرار داده بشه و دما چک بشه

  8. سلام.
    {در روش 360 درجه ، تخم ها به…..و مدام در حال چرخش هستند} مدام دقیقا یعنی چه؟ بنظر شما اگه اینجوری که داخل کلیپ نمایش دادین تخم ها مرتبا عقب و جلو شوند کلا زرده وسفیده تخم قاطی نمیشود؟ بنظرشما بهترنیست بعد یکبار حرکت چهارچوب مدتی (بسته به تجربه یا علم این کار) بدون حرکت و بعد از آن دوباره به جای اول برگردد؟اگر زمان خاصی هم برای این گردش نیاز است درصورت امکان به بنده نیز این زمان را بگویید.با تشکر

    1. سلام
      چرخش 360 درجه بهترین شرایط رو برای راندمان بالا ایجاد میکنه ، این نوع چرخش در معدود دستگاه های تاپ دنیا وجود داره و بیشتر برای طیور زینتی که جوجه کشی سختی دارن استفاده میشه
      اما در کل ، روش های ارائه شده در ساخت دستگها های دست ساز ، ممکنه دقت های متفاوتی داشته باشه ، برای مثال در همین کلیپ تکان های تخم زیاد هست ، بهتره تخم ها در یک ردیف قرار بگیرن و فاصله بین دو ردیف هم به گونه ای قابل تشخیص باشه که کمترین تکان به تخم بخوره و تخم اروم 360 درجه چرخش داشته باشه
      موردی که شما هم اشاره کردید قابل انجام هست ، در روز اگه 6 بر این اتفاق بیفته شرایط مناسب میشه ، اما در کل در دستگاه های دست ساز با توجه به تفاوت بسیار در اجرا ، نمیشه دقیقا گفت که چقدر دقت در کار وجود داره

        1. سلام
          مدار کنترل هست ، برو پیش لوازم برقی فروش ، بگو که همچین چیزی میخوام ، کنترلرشو داری یا نه
          میدن بهت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس