اطلاعات جالب در مورد مرغ مینا

دانستنی‌هایی در مورد مرغ مینا

از دانستنی‌های جالب در مورد مرغ مینا این است که بهتر است تا وقتی جوجه دو تا سه هفته ای است آن را خریداری کنید. زیرا هم خطر مردن را پشت سر گذاشته هم می‌توانید به‌راحتی حرف زدن را به آن آموزش دهید و از همان سن کم به روابط با آدم ها عادتش بدهید تا دست آموز شود. درضمن چون مینا جزء پرندگان وحشی است اگر بعد از این سن تصمیم به نگهداری و آموزش آن بگیرید ممکن است تا آخر عمر وحشی بماند و مجبور شوید از خیر نگهداری و اهلی کردنش بگذرید. مرغ مینا از پرندگان مقلد است که اگر بدرستی آموزش ببیند می‌تواند به طور کامل حرف‌هایی که یاد گرفته را تقلید و بازگو کند. جوجه مینا هم مانند دیگر پرندگان وقتی تازه از تخم درآمده و بال و پری ندارد نسبت به باد حساس است و نباید در مجاورت باد قرارش دهید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» دارای بدنه ی ضد زنگ و کاملا مستحکم
» برخورداری از دقت بالا در جوجه کشی از تخم مرغ مینا
» دارای سیستم پمپ اب و پد سلولزی برای تامین رطوبت
قیمت : 4,970,000تومان

شکل و ظاهر

جالب است بدانید که یک مینای سالم، در مدت شش هفته یا اندکی بیشتر، پردار می شود. چشمهای مرغ مینا شفاف، درخشان، مجاری بینیش باز و تمیز است. پر و بال مینای نوزاد، تیره و مات بوده و پوست غبغبش محکم و زرد کمرنگ است.

تعیین جنسیت با رنگ دهان

شاید جالب باشد که بدانید رنگ داخل دهان مرغ مینا می‌تواند جنسیتش را برایتان مشخص کند. یعنی اگر داخل دهانش مشکی بود جنسیتش نر است.

پیری و چین و چروک

عمر مینا حدودا پانزده سال است. می‌دانستید مرغ مینا با افزایش سن پیری و چروک در چهره‌اش مشخص می شود؟ بله باید به شما بگوییم که هرچه سن مینا بیشتر می‌شود رنگ دور چشم او زردتر و چروک‌های ریزی اطرافش به وجود می‌آید.

پیری و چین و چروک

در اواخر عمر، پرهایش می‌ریزد و رویش مجدد ندارد و مثل انسان ها در پیری هم مانند بدو تولد به سرما و باد حساس است و دچار لرزش می شود.

بهترین سن یادگیری

مرغ مینا از حدود ۳ الی ۴ ماهگی میتواند گفتن کلمات را یاد بگیرد. حدود ۲ سالگی اوج یادگیری و تقلید کلماتش هست. از کلمات ساده برای شروع آموزش استفاده کنید.

توانایی های مرغ مینای نر و ماده

جنس نر این پرنده سخن‌گوی بهتری است هرچند جنس ماده هم بخوبی نر سخن می‌گوید. اما مرغ مینای نر دو سال بعد از بلوغ مست می‌شود و اگر بتواند به دنبال جفت از قفسش فرار می کند.

خوش خوراک

یکی از موارد جالب درمورد مرغ مینا همه چیز خور بودن این پرنده است. مینا همه جور میوه و دانه می‌خورد. حتی علاقمند به خوردن حشرات، پروانه و ملخ است.

ویژگی حسادت

مرغ مینا پرنده‌ای بسیار حسود است و تحمل پرنده یا دیگر حیوانات خانگی که توجه صاحبش را جلب کنند ندارد.

تقلیدگر حرفه ای، گولش را نخورید

مرغ مینا مقلدی بسیار حرفه‌ای است و صدای زنگ منزل یا زنگ تلفن را به راحتی تقلید می‌کند تا جایی‌که شما را به اشتباه می‌اندازد.

مینا و خجالت؟ مگه داریم؟

مینا بر خلاف طوطی‌ها اصلا خجالتی نیست و براحتی پیش غریبه‌ها هم حرف می‌زند.

مینا قهر کردن هم بلد است!

یکی دیگر از دانستنی‌های جالب در مورد مرغ مینا این است که مینا پرنده‌ای بسیار باهوش و حساس است، خیلی سریع به صاحبش وابسته میشود و با کوچکترین بی محلی از طرف او قهر میکند و ناراحت میشود!

مینا قهر کردن هم بلد است
این ناراحتی مینارا ساکت میکند تا جایی که ممکن است چند روزی حرف نزند و آواز نخواند، دیگران را نوک بزند و پرخاش کند، حتی ممکن است پرهایش بریزد و کچل شود!

شب کوری مرغ مینا

مرغ مینا اصلا دوست ندارد کسی او را به دست بگیرد. حتی صاحبش که روی دست‌هایش بزرگ شده است. پس اگر مجبور شدید یا قصد داشتید مینا را در دست بگیرید تاریکی و شب را انتخاب کنید تا کمتر به شما آسیب بزند چون مرغ مینا در تاریکی دید بسیار کمتری دارد.

خیس کردن بیسکویت

جالب است بدانید مرغ مینا هم مانند بچه‌ها که بیسکویت را در شیر یا چای چند لحظه نگه می‌دارند تا نرم شود و می‌خورند، گاهی بیسکویت یا نانی که به‌عنوان غذا در اختیارش می‌گذارند را داخل آب می‌زند تا خیس شود و بعد آن را می‌خورد.

شلختگی از صفات بارز میناست!

مینا پرنده ای بسیار شلخته است و موقع غذا خوردن تکه های خوراکی و آب را به اطراف می پاشد. اگر ظرفی برای آب تنی در اختیارش می گذارید حتما اطراف قفس را با مقوا بپوشانید تا محدوده اطراف را خیس و کثیف نکند.

مینا هم مثل کلاغ عاشق زیورآلات است

خیلی جالب است که بدانید مرغ مینا هم مثل کلاغ، به درخشش اشیاء و رنگ های تند مثل قرمز ، علاقه فراوانی دارد. یادتان باشد اینطور لوازم را نزدیکش نگذارید چون ممکن است آن ها را ببلعد!

حس جوانی و قدرت

جوجه مینا در هفته های اول اطراف نوکش زرد است و این به معنی نرمی  و ضعیف بودن قدرت نوک آن است که با رشد پرنده این قسمت زرد ازبین رفته و تبدیل به منقاری سخت و کامل میشود. این مواقع  مینا حس جوانی و نشاط و قدرت میکند.

رمز عشق

از دانستنی‌های جالب در مورد مرغ مینا اینست که این پرنده چون بسیار ازدواج میکند به رمز عشق در میان مردم هندوستان معروف است. گاهی جوانان هندی از مرغ مینای سخنگو برای ابراز عشق به معشوقشان استفاده کرده و چندین کلمه عاشقانه به مینا آموزش میدهند و به معشوق خود هدیه میکنند.

هشدار به انسان برای خطر وجود مار

مرغ مینا می تواند انسان را از وجود مار مطلع می‌سازد و با مشاهده این حیوان با سروصدای زیاد محل وجود مار را به انسان نشان می‌دهد.

مینا و طوطی

مینا نسبت به طوطی ها خیلی پر انرژی تر و تیز تر بوده و حرکاتش تند تر هست. گاهی برای اینکه فریبتان دهد تا با آن بازی کنید با تقلید صدا گمراهتان میکند. اگر بفهمد فریب نمیخورید و متوجه ترفندش شدید ناراحت میشود و ممکن است مدتی با شما سرسنگین شود !

بطور کلی مینا پرنده ای بسیار باهوش و در عین حال حساس است که میتواند تنهایی آدم هارا پرکند و شاید از اصلی ترین دلایل محبوبیت مینا همین باشد! نگهداری از مینا بسیار لذت بخش و ساده است و تنها مشکلی که ممکن است پیش بیاید این است که اگر به پرخاشگری عادت کند ممکن است دیگر نتوانید عادتش را ترک دهید و مجبور شوید برای همیشه رهایش کنید و او را به طبیعت بازگردانید.

نوشته های مشابه

‫162 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید.من یه مرغ مینا دارم که الانه حدودا ۶ماهش هست،داخل اتاق آزاده براش یه آیینه بزرگ گذاشتم رو زمین همش میره جلو آیینه می پره پایین و بالا و هی نوک میزنه به آینه علتش چیه؟؟🙏🏽

    1. سلام دوست عزیز
      اون وقتی خودشو تو آینه میبینه به شور و شوق و وجد میاد
      در واقع داره خودشو سرگزم میکنه

  2. سلام لطفاً کمک کنید😭مرغ مینا من ۷ سالشه کنار نوکش یه چیزی شبیه جوش زده مشکلش چیه؟😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  3. سلام لطفاً کمک کنید😭😭 مرغ مینای من سرش در حال کچل شدنه قبل از ریزش مو بردم دامپزشک و آهن داشت آیا امکانش هست بخاطره این باشه ؟؟
    غذاش تاپ فید «یکی دورزه اینو بهش میدم»
    سرش انقار مورچه هست آیا امکان داره مورچه ها کچلش کنند هر روز هم دوبار آب تنی می کنه «جدیدا»

  4. سلام روز بخیر من یه مرغ مینا دارم فکر کنم یک سال اینا داشته باشه دور چشماش کمی به زردی داره میره .و چند وقته به چشم هامون حمله می‌کنه و ضربه میزنه . قصد فروشش و داریم می‌خوام بدونم مشکلی برایش پیش میاد ؟

  5. سلام من یه مینا دارم یک سال و نیمشه تقریبا بهش پلت خوبی میدیم ولی در کنارش گاهی یه تیکه خیلی کوچیک نون یا برنج گاهی کاهو گاهی میوه و سیب یا خیار و سبزی ای چیزی کرم مخصوص خودش گاهی خوبن این غذاها؟

    1. سلام خیر فقط غذای خودش رو بخوره . مقدار کمی سیب در هفته و میلورم ایرادی نداره و نون و برنج به مقدار خیلی کم هم خطرناکه

  6. سلام من یک مینا نر خریدم اول دور چشمش زرد بود ولی بعد چند روز سفید شد مخاستم ببینم برای چی هست
    و از روزی ک خریدمش هیچی نمیگه و ساکته با اینکه سه هفته هس دارمش

    1. اگر علایم خاصی از بیماری درش نمیبینید ، ممکنه از نيادش باشه
      محیطی که توش قرار داره ساکت و اروم هست ؟ آموزش حرف زدن بهش داده شده ؟؟

      1. بیماری سرماخوردگی داشت ولی خوب شد
        محیطی هم ک هس بیشتر موقع ها آرومه برای صحبت کردن هم باهاش کار میکنم

  7. سلام من یک مینا خریدم اول دور چشمش زرد بود بعد چند روز سفید شد برای چیه
    الان سه هفتس دارمش ولی هنوز نمیخونه برا چیه

    1. سلام سنش رو میدونید ؟ نیاز به تمرین داره تا بخونه . محیطش عوض شده شاید ترسیده به زور نگیریدش . زیاد به قفسش نزدیک نشید . غذاش چیه ؟

  8. سلام من مرغ مینام یکی دو روز بیحال. و انگار چشاش یا یک چشمش خوب تشخیص نمیده درب لونش و اینکه غذا میدم بادست نمیبینه کدوم سمت و کف لونش میره. خواهش میکنم سریع جوابم بدین چکارش کنم..

  9. سلام خسته نباشید،من خواهرم یه عروس هلندی اورد،و مینام وقتی دیدش یکی دوبار سکته کرده،و خوب نمیتونه مثل قبل صحبت کنه،یکم از حرفاشو یادش رفته،میشه کمکم کنین چیکارکنم استرس دارم.رو پاهاش مثل قبل ب خوبی وانمیسته

    1. سلام پرنده جدید رو توی اتاق جدا نگهدارید به شدت حسوده مرغ مینا
      تغذیش چیه؟ کامل توضیح بدین. بیشتر از قبل کنار قفسش بشینید و باهاش حرف بزنید

  10. من یکی از مرغ میناهام الان دو روزه همش می‌ره تو کف قفس میشینه.نمیدونم چش شده یه دست میبرم طرفش می‌ره رو چوب دوباره میاد کف قفس میشینه نمی‌دونم چش شده

    1. احتمالا میله مناسب نیست برای همین
      میله زیاد ضخیم و زیاد نازک نباشه و حتما از یک پرورش دهنده با تجربه مرغ مینا در مورد اندازه مناسبش سوال کن

  11. سلام ببخشید من دو تا مرغ مینا خونه دارم یکیش رام هست که رو سرم میشینه ولی اون یکی رام نیست مثل این.اول میخام بدونم قفس اینا پیش هم باشه بهتره یا از هم دور باشند.بعد اون که رام نیست صبح تا شب خوب بلغور می‌کنه ولی هنوز حرف نمیزنه اما این که رامه مینا رو میگه ولی نه بلغور می‌کنه نه صدایی از خودش در میاره ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. اگر برای هر دو وقت کافی بذارید و بهشون برسید بهتر که پیش هم باشن
      طبیعتا که براشون وقت نذارید بعد از مدتی شما رو فراموش خواهند کرد

  12. من هنوز مینا نخریدم . ولی میخام مطمعن بشم
    شب سرو صدا نمیکنه و یا روز زیاد نمیخونه ؟؟
    چون زیادبخونه رو اعصابه

    1. این مورد رو بهتر از فروشنده های مرغ مینا سوال کنید
      پرنده ها متفاوتن و بستگی به کیفیت زندگی و نحوه رسیدگی به اونا داره

    1. احتمال التهاب هست
      اگر همراه با سایر علایم بیماری باشه باید به دامپزشک پرنده های زینتی ببریدش

  13. سلام و ارادت میخاستم عضو این‌کانالتون بشم و مشکلات پرنده مینا رو براتون بگم وراهنمایی کنید چیطور امکانش هست؟

  14. سلام مرغ مینا ی ما تعادل نداشت بی‌حال بود ما آن را به دامپزشکی بردیم خوب شد اما دوباره الان همینطور شده

  15. سلام من یه مرغ مینا دارم ۶ ماهشه ۴ تا کلمه حرف میزنه اما دیگه هرچی باهاش تمرین میکنم یاد نمیگیره ۲یا۳ هفته هس یه جمله میگم اصلا انگار ن انگار و اینکه تا وقتی سروصدا هس و ما ازش دوریم حرف میزنه نزدیک میشیم یا کسی میاد خونمون حرف نمیزنه چکار کنم ب نظرتون؟؟

    1. ابتدا باید به یک نفر عادت کنه و اینقد باهاش تمرین کنه و بهش تشویقی بده تا به اون یک نفر کاملا عادت کنه
      بعدش کم کم در حضورش حرف میزنه
      نیاز به زمان و تلاش داره

  16. سلام
    یک شاه مینا داریم
    میخواستم ببینم خرما براش مفید است چونکه میگین چیز های شیرین براش خیلی بده

    1. مواد غذایی شیرین، شور، چرب و …نده
      حتی مواد غذایی دارای اهن زیاد و ویتامین c هم براش مضره
      از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کن

  17. سلام مینای من سه چهار سالشه و برنج خورشت و نون عسل و خرما زیاد میخوره گاهیم میوه و مغزیجات مثه بادوم و سبزیجات بهش میدم. دون پیلتم نمیخوره. مشکلی نیس اینقد نون و برنج خورشت بهش بدم؟ اخه اگه بهش برنج خالی بدم نمیخوره قهر میکنه

    1. با این غذا ها هنوز زنده اس ؟! کلا همشون ضرر داره همینطور ادامه بدید تلف میشه. از بس گفتم به این زبون بسته فقط غذای خودشو بدین کلافه شدم.

  18. سلام وقت بخیر من سه هفته است ک مرغ مینا رو پیدا کردم هیچ مشکلی نداره از دستم غذا میخوره ولی خیلی خودشو ب قفسش میزنه میترسم بال هاش آسیب ببینه اگه میشه راهنماییم کنید چکار کنم و علتش جیه؟؟

    1. سلام علت های مختلفی داره من خودم مرغ مینا دارم احتمالا یا می خواهد از قفس بیاد بیرون چون عادت مینا ها ابن هست که برای بازی از قفس بیان بیرون و طبیعی هم هست ممکنه بی قراری صاحبش رو بکنه چون مرغ مینای من هم به من وابسته هست و اگر چند ساعت ازم دور باشه صدام می‌کنه و اینکه این پرنده احتمالا از خونه یک نفر دیگه فرار کرده و اگر وحشی بود و صاحب نداشت قطعا نوک میزد.

  19. سلام خسته نباشید من جوجه مینا دارم الان 7 هفته هستش که خودم غذا میدم می خوره تا چند وقت باس بهش غذا بدم که خودش متقل بشه وبتونه خودش غذا بخوره ممنون میشم راهنماییم کنید

  20. سلام ببخشید میخواستم بپرسم چرا مرغ مینای من به زور دستشویی میکنه
    اگه میشه زود تر جواب بدید☺️☺️☺️

  21. سلام نن یه جوجه مینای ۵هفته ای گرفتم آوردم خونه غذا نمیخوره میندازه بیرون از دهنش چیکار کنم ؟؟؟ بهش دونه پارس میدم.؟

  22. سلام من یک مرغ مینا دارم حدوداً ۱سالو ۳ یا ۴ ماهش خیلی خجالتی وقتی تنهاست خیلی حرف می زنه ولی تا یک نفر نزدیکش میشه ساکت میشه چیکار کنم؟
    غذاشم سپهردانه

    1. سلام پیشنهاد میکنم براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید
      چجوری سخنگو شده ؟ با ضبط صوت یا رو در رو باهاش حرف زدین ؟
      خودتون سخنگوش کردین ؟ اگر شخص دیگری بهش حرف زدن آموزش داده طبیعیه بهتره خودتون رو به روی قفسش بشینید باهاش حرف بزنید روزی چند بار

  23. سلام عرض ادب خدمت استادمحترم خدمت جنابعالی عرض شودجوجه میناازچندماهگی تمایل به آب بازی کردن میشود باتشکر

    1. سلام
      تا زمانی که پرهاش کامل درنیومده اجازه آبتنی ندین بهش . بعد از سه یا 4 ماهگی ظرف کم عمقی رو انتخاب کنید کمی آب ولرم بریزید توی ظرف . کولر و وسیله سرمایشی نباید روشن باشه پنجره هم نباید باز باشه تا زمانی که کامل خشک شد . با انگشتتون به سطح آب بزنید خیلی آروم تا جذب بشه یا دستتون رو خیس کنید و چند قطره روی پرهاش بریزید جوری که نترسه

    1. سلام چه غذایی بهش میدین ؟ فضلش چه رنگیه ؟
      براش حتما غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان یا کی کی تهیه کنید میوه ندین بهش
      تا سه روز به جای آب بهش چای سیاه سرد شده بدین ببینید تغییری میکنه یا نه

      1. درود…مرغ مینای من تاپ فید نمیخوره اصلا تاقبل ازاینکه پادوان توایران بود فقط،پادوان میخورد الان فقط اوشکایا میخوره..تمام پلت هارو هم امتحان کردم براش فقط اوشکایا به نظرتون خوبه؟البته ۳۰درصد از غذای روزانش من بهش پلت میدم.مابقیش کاهو خیار سیب میلورم که کلا غذای هر ساعتش شده و تخم مرغ هویح اپز .ماهی یکبارم برنج پخته محلی به همراه سیب زمینی پخته و سینه مرغ پخته

        1. تا حالا کسایی که استفاده کردن از برند اوشکایا شکایتی نداشتن. برنج و سینه مرغ رو حذف کنید و تخم مرغ و سیب زمینی هم همینطور باعث ذخیره آهن میشه. هر دو روز یک بارهم بهش چای سرد بدین (میتونید تا 1-2 ساعت به جای آب در آبخوری بریزید و بعد عوض کنید آب به جاش بگذارید) برا پاکسازی کبدش خوبه

  24. سلام.یه مرغ مینا 4 ماهه دارم دانه پارس بهش میدم روش نوشته مخصوص مینا بدون اهن مشکلی نداره بهش بدم

    1. از چیزی ترسیده ..مثلا مرغ مینای من از سشوار داخل اتاق میبینه میترسه جیغ میزنه شاید چیزی میبینه که مبترسه مثلا اشیایی مثل گلدان یا هرچیزی

  25. سلام خسته نباشید مرغ مینای من بامبل فوت داش بقول معروف کف پاش ی دونه مانند درامده بود من قشنگ 6 ماه درگیر درمان این قضیه بودم دامپزشکی بردم قطره دادن کپسول دادن پماد خارجی گرفتم کبد شور و ویتامین a خلاصه به هر دری زدم برای درمانش خلاصه بعد از این شیش ماه خود به خود اون دونه کوچیک کوچیک تر شده که الان حدودا 8 ماه از اون قضیه میگذره ولی،هنوز کمی قرمزه ولی هیچگونه تورمی نداره احساس میکنم خوب شده و هیچ عفونتی نداره ولی جای زخم مونده میخواستم بدونم مشکلی نداره؟ ی موقعی بار دوباره مشکل ساز نمیشه؟

    1. سلام میله ای که پرنده روش میشینه از چه جنسیه ؟
      هر روز قفس رو تمیز کنید پاش رو با آب ولرم شستشو بدین
      اگه بیماری دوباره شروع بشه ممکنه به استخوان پای پرنده سرایت کنه

  26. سلام و ادب ببخشین اردیبهشت سال قبل مرغ مینا گرفتیم هرچقد باهاش حرف میزنیم فقط گوش میده و چیزی نمیگه البته مامان و پرنیان میگه و یکسره و پشت سرهم پرنیان صدا میکنه و صدای گربه درمیاره ، مینام ی هفته ای میشه بدجور داره لانه میسازه و امروز اولین تخمشو گذاشت و چون پریده بود روی تابلو ، افتاد شکست و الانم زیاد حالش خوب نیس و فقط روی تابلو نشسته و خوابیده و خیلی حساس شده ، لطفا بفرمایین چیکار کنم؟ بدون جفت مگه میشه تخم گذاشت؟ احساس میکنم بازم تخم داره.
    منتظر جوابتون هستم . خیلی ممنون

    1. سلام برای آموزش حرف زدن روی لینک زیر کلیک کنید
      سخنگو کردن مرغ مینا
      بله میتونه بدون نر هم تخم بذاره ولی تخم بدون نطفه و جوجه نمیشه
      حتما چون تخمش شکسته افسرده شده اگر حس میکنید تخم توی بدنش گیر کرده به دامپزشک مراجعه تا تلف نشه پرنده

  27. سلام من مرغ مینام حالش خوبه خوبه فقط همین الان که ازادش کردم اون طرف خونه بود من رژ لبو برداشتم باز کردم یهو دید صورتیه اومد نوکش زد الانم سعی داره که پاک کنه از رو نوکش نوکشو میماله به چوباش اما سالمه به نظرتون چی کار کنم اتفاقی نمیوفته؟

    1. سلام
      اشکال نداره چیزی نمیشه سعی کن دیگه این اتفاق نیفته چون ماده شیمایی داره توش و خوب نیس براش

  28. سلام خسته نباشید پرهای مرغ مینام الان حدود یک هفته که می‌ریزه مثل زیر گلو و بقیه جای بدنش میخواستم بدونم که طبیعی این فصل پرهاش بریزه،تا کی ادامه داره و باید چه ویتامینی بهش بدم
    ممنون میشم جواب بدین

        1. طبیعی هست به نظر و دوره تولکش اغاز شده
          هر 3 روز یبار بهش مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بده

  29. سلام وقت بخیر، مرغ مینای من ماده و حدودا 5 سالشه و تا ب حال هیچ مرغ نری کنارش نبوده، اما در عرض یک هفته 4تا تخم گذاشته،، این تخم ها آیا جوجه میشه؟؟

    1. سلام
      خیر جوجه نمیشن چون نطفه ندارن
      بدون جفت هم میتونن تخم بزارن ولی جوجه نمیشه اون تخم

  30. سلام وقت بخیر من یک مینا دارم چجوری بفهمم ببینم نر یا ماده ممنون میشم اگه راهنمایی کنی تشکر

  31. سلام ممنون از سایت خوب و جواب دهی خوبتون مرغ مینای من دیروز خیلیخوب بود کلی بازی کرد شب گذاشتمش تو قفس رفتم اندازع ۲ ساعت بیرون وقتی اومدم کف قفس نشسته بود بی حال بود پوف کرده بود اصلا نمیپرید جوری که با دست راحت گرفتمش فردا صبح بهتر بود اواز میخوند ولی شب که شد دوباره همونجوری شد بیشتر راه میرفت اصلا نمیپره برای چیه پوف میده خودشو

    1. سلام
      خواهش میکنم
      دقیق نمیشه گفت مشکل از چیه ، ممکنه از نور ترسیده باشه ، سعی کنید جایی نگهداری بشه که نور کمی روشنی حتی شب ها کنارش باشه (اباژوری چیزی )
      فضلش چه رنگیه ؟ در تغذیش که تفاوتی ایجاد نشده ؟ غذا چیا میدی بهش ؟

      1. غذا دونه پارس مخصوص مرغ مینا میدم با سیب رنده شده موز فضلش سبز و دورش سفیده پاهاش پوسته پوسخه شده براش پماد میزنم نمیدونم چرا اینجوری شد

        1. دانه پارس غذای مخصوص مرغ مینا نیست ! مال مرغ و خروسه و برای مرغ مینا خطرناکه
          باید دان مخصوص خودشو بگیری
          تاپ فید یا پادوان خوبه

        1. اره کدوم یکی که گفتم ؟ پاسخ درست حسابی بده تا درست حسابی جواب بگیری ! وگرنه ببرش دامپزشک !

  32. باسلام خدمت شما مینا 5 ماه دارم چند وقت هست جلوی سر انتهای نوک مینا هردوسمت یک حالت زخم هست پر اون قسمت هم ریخته اولش فکر کردم برای قفسه خرده به تیزی قفس جاشو عوض کردم بازم همینطوری هست دلیلش چی میتونه باشه ممنون تازه پر ریزی هم کرده پر سرش داره سیاه میشه

    1. سلام. بنده هم مرغ مینا دارم و این مشکل براش پیش اومد. بعد کلی تحقیق فهمیدم مال قند خونشه. مکانیزم بدنشون طوریه که قند رو نمیتونه کنترل کنه. چاره ش اینه که مواد غذایی ای بهش ندید که قندش بالا باشه. مثل کشمش و چغندر و… به هیچ عنوان هم نزارید از قندون قند برداره. پرنده ی من از داخل قندون یه قند برداشت تا رسیدم بالا سرش قورتش داد و بلافاصله دو روز نگذشت زخم رو کنار چشمش دراورد

  33. ادمین جان یه کمکی کن من مینارو ۳ ماهه گرفتم الان ۸ ماهشه هروقت دستمو میبرم داخل قفس روی دستم بشینه یا عادت کنه به غذا خوردن یواش و آروم و این کارم دوستانه است و با مهربونی ولی بعدش شروع میکنه به گاز گرفتن و به دستام نگاه میکنه یا انگشتام و غر میزنه و هی دستمو زخمی میکنه و میگذرم ازش ولی امروز دستمو بد زخمی کرد اعصابم خراب شد تو قفس زدم از صورتش و ناراحتم هرکاریم تو اهلی کردن مرغ مینا بود کردم جواب نداد دیگه دیوونم کرده فقطم یه حرف بلده اونم میناست کلی وقت گذاشتم اونم جواب نداد نژادشم مینای معمولیه برای تغذیشم کم نذاشتم ولی خب نگاهمم نمیکنه و بیرونم میارمش ازم فرار میکنه

    1. سلام
      رفتار نادرست اونم با یه موجود 100 گرمی که از صبح تا شب تو قفس هست ، مشخصا تا چند ماه تو ذهنش میمونه
      خوب زخم کنه اشکال نداره باید تحمل کنی ، اینقدر نوک باید بزنه تا خسته بشه ، مگه وقتی میخوان اسب وحشی رو رام کنن نازش میکنن !؟ نه اونم کلی لگد میزنه اینقدر میزنه تا خسته میشه ! همه ی موجودات وحشی همینطورین
      اگه واقعا میخوای رامش کنی میزان صبرت از ایوب باید بیشتر باشه وگرنه راه به جایی نخواهی برد !

      1. واقعا‌ ادمین جان دست خودم نبود زدنش ضربه محکمی هم نبود ولی خب سه ماه روزانه زمان بیشتری باهاش گذروندم ولی خب میگن ببر پسش بده و خودم نمیتونمو دوسش دارم

        1. اشکال نداره تحملت رو بالا ببر حتما جواب میده ، به خیلی از سروصداهاش توجهی نکن
          زمان بیشتری بزار بیاد بیرون ، هر چقدر تو قفس بمونه وجشی تر میشه
          تغذیش هم مفید کن حل میشه

  34. سلام ما یک مرغ مینا خریدیم سنش رو نمیدونیم. ولی اکثر پرهاش خاکستری وناخن هاش زرد هست. وصدای جوجه از خودش درمیاره. وچون توی پرنده فروشی بوده صدای پرنده های دیگه رو درمیاره. نم آره دست توی قفس کنیم وازمامیترسه چه جوری حرف زدن یادش بدیم؟ ممنون

      1. سلام. ماشب وقتی خواستیم بگیریم لامپ هارو خاموش کردیم که بگیریم اما باسر رفت تودیوار. در چی کار کنم که وقتی میگم مینا بفهمه اونوصدامیزنیم؟

          1. 5روز.چون توی پرنده فروشی بوده همش صدای پرنده های دیگه رو درمیاره. اصلا بهحرف زدن ماتوجه نمیکنه. ازماحرف یاد میگیره؟

    1. سلام
      بستگی به خودتون داره و انتظاری که از پرنده دارید
      قناری نگهداریش خیلی راحتتره

  35. سلام مینای من به گوشش کنه چسبیده بود و با الکل کشتمش بعد جداش کردم..و اینکه خودشو میخارو پاشو یاره جای سرش و به اصطلاح میخارونه..شپش گرفته چون زیر بالها و بدنشم میخارونه فعلا زیاد اینکارو نمیکنه ک بگی زخمی کنه ولی میدونم شپش داره..لطفا بگید که از چه دارویی و نحوه مصرفشم بگید ممنون

    1. سلام
      در وحله ی اول نظافت محیط نگهداریش رو حفظ کنید هر روز قفس رو تمیز کنید
      در وحله ی دوم از پت شاپ یا داروخانه دامپزشکی اسپری مخصوص شپش طیور رو تهیه کنید و طبق دستورالعملی که بهتون میدن استفاده کنید
      حتما براش اب بزارید مرتبط ابتنی کنه و غذای خوب بدید که قوی بشه بدنش
      کنه هم از هوا نمیاد تو جونش بگردید ببینید کجای خونه مشکل داره که دیگه دچارش نشه ، کنه پرنده رو خیلی ضعیف میکنه

  36. سلام
    آیا غذا تو قفس مرغ مینا بزاریم از داخل قفس غذا بخوره
    بعد ممکنه به صاحبش آسیب برسونه
    یا با دست بهش غذا بدیم بهتره

    1. سلام
      اره بزار اگه سنش مناسب باشه خودش میخوره مشکلی نداره
      نه بابا چه اسیبی یه نوک میزنه ، نوکشم خیلی حساس نیس ، یه نوکه ! حتی خون هم اومد دستت رو از قفس نکش بیرون و نترس ! مردم خونشون خرس نگه میدارن :دی جای نگرانی از بابت انتقال بیماری و … هم نیست ، اگر حساسیت داری بعد از وارد کردن دستت داخل قفس دستت رو با اب و صابون قشنگ بشور

  37. سلام من پرهای مرغ مینام رو کوتاه کردم ی چندروزی هست خیلی سرسنگین شده و حرف نمیزنه.خوب میشه آیا؟

    1. سلام
      افسرده میشه در این مواقع و برگشت و عدم برگشتت قابل پیش بینی نیست باید صبور باشید

  38. من مرغ مینام گولم نمیزنه و بیشتر من گولش میزنم?
    صدای خودشو ضبط میکنم براش میزارم بعد فکر میکنه یه پرنده هست باهاش حرف میزنه.
    آینه هم میزارم پیشش فکر میکنه یه مرغ مینا پیششه و باهاش حرف میزن?

    1. سلام مرغ مینا دارم حدود بیست روزه داخل قفسه غذاش خوب و چالاکه آب بازی هم میکنه طبق دستور مثلا سرکه سیب و فلان….چه چه زدنش عاااالی….سئوالم اینه آیا میشه آزادش کنم؟؟؟مثلا از داخل حمام شروع کنم البته بالش کوتاه کرده هستش و جدیدا میله رو نوک میزنه

      1. وسایل خطرناک و برنده و شکستنی اینا رو خارج کن بعد ازادش کن
        این کار به سلامتی و شادابی پرنده کمک میکنه

  39. سلام
    خسته نباشید
    این مینای من تازگی بامن لج کرده به پا هام و دستام گا هی به صورتم نوک میزنه شدید
    من یه عروس هلندیم دارم بخاطر اونه
    ویا
    من از تو قفس میارمش بیرون وحمام میبرمش بامن بد شد لطفا راه نمایی کنید ازش میترسم

    1. سلام
      نباید حمام ببریدش
      اب بزارید تا خودش ابتنی کنه
      امکان اینکه به خاطر عروس هلندی هم لج کنه وجود داره مخصوصا اینکه اگه به اون زیاد محبت کنید و وقت بیشتری باهاش بگذرونید کاملا متوجه قضیه میشه !

    1. بله حتما امید هست ولی اطمینانی در کار نیست !
      همه ی زندگی هم همینجوریه ! حتمی در کار نیست ، به امید اینکه همه چی درس میشه زندگی میکنیم !

    1. سلام
      جوجه میکنه ولی همانطور که گفتم اطمینانی نیست ! شاید اصلا پرندتون عقیم بود !! این شرایطی که گفته شد ایده آلترین شرایط ممکنه برای جوجه گرفتن از مرغ مینا هست

    1. سلام خیر
      موجود زنده هست و هیچ اطمینانی براش نیست
      شرایطی که اشاره شد شرایط ایده ال هست

  40. حتا وقتی توست اون دو نفر غذا میگیره در اخر نوک میزنه و یا هیچ‌توجهی به اونا نمیکنه و بعضی اوقات خیلی بد اونارو نوک میزنه وقتی این کار رو میکنه دعوا کردنش راه خوبیه برای تکرار نکردن کارش

    1. سلام
      به هیچ وجه
      اگه دعوا کنید صددرصد تضمین میدم که نه تنها درست نمیشه بلکه بیشتر لج میکنه و عوض این کار رو با روش های دیگه ای در میاد
      جذابیت نگهداری از مرغ مینا به همین هست ، لجوج بودن و رفتارهای پیش بینی نشده
      تا میتونید باید باهاش مهربون باشید و اگه کاری کرد دعواش نکنید ! اصول نگهداری صحیح از پت و پرنده ی خانگی همین هست

  41. سلام ببخشید مرغ مینا من به دو شخص فقد اسیب میزنه چرا مشکلش چیه ولی وقتی اون دو شخص نیستند خیلی ارومه و به غریبه ها هم حساسه

    1. سلام
      2 حالت داره ، یا اون دو نفر بهش اسیبی رسوندن ، و یا به امکان زیاد به اونها بیشتر از بقیه علاقه داره ! در نتیجه میخواد با اونها بازی کنه و یا اینکه تحریکشون کنه ، بهتره وقتی نوک میزنه یا میخواد اسیب بزنه ، همون فرد بهش یه غذا یا یک تشویقی بده و عکس العمل پرنده رو ببینه

      1. سلام وقت بخیر مرغ مینا من۸ماهشه برای اینکه حرف بزنه باید چیکار کنم که زودتر یاد بگیره البته دوکلمه میگه

  42. سلام، من تو خونه یک جفت کوتوله برزیلی صورت هلویی دارم خیلی نازن. ولی می خوام یه پرنده سخنگو هم بگیرم. به نظرتون مرغ مینا خوبه؟ آیا با کوتوله ها مشکلی ایجاد نمیکنه. چون شنیدم مینا خیلی حسوده

    1. سلام
      نه مرغ مینا مناسب نیست ، نه تنها حسوده بلکه خیلی هم زرنگه ! ممکنه سعی کنه اونها رو اذبت کنه

    1. سلام
      وحشی شدن مینا به خاطر نگهداری نادرست هست
      اگه پرنده به صورت مکرر در داخل قفس بمونه ، خوی وحشی به خودش میگیره و خودش رو میزنه اینور اونور قفس
      بهتره باهاش مهربانتر باشید و تنوع غذاییش رو بیشتر کنید
      همینطور اجازه بدید از قفس بیاد بیرون ، دنبالش نکنید که بترسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس