درباره بیماری آنفولانزای مرغی و درمان آن بیشتر بدانید!

بیماری آنفولانزای طیور و مرغی

یکی از بیماری های شایع طیور که در هر منطقه ای می تواند گریبان گیر پرنده ها و بخصوص ماکیان و طیور صنعتی شود، بیماری کشنده آنفولانزای مرغی است. آنفولانزای مرغی در ایران نیز خسارات سنگینی بر دوش پرورش دهندگان طیور بر جای گذاشته و بر اساس آمارهای اعلام شده تا سال 1396 بالغ بر 26 میلیون طیور صنعتی در سالن های مرغداری اثر آلوده شدن به بیماری آنفولانزا حذف و یا معدوم شده اند.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» امکان جوجه کشی از انواع مختلف طیور بومی و اهلی با بیشترین راندمان
» بهره گیری از سیستم کنترلی هوشمند با تکنولوژی منطق فازی
» دارای نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
قیمت : 10,500,000تومان


با توجه به اهمیت این بیماری در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ به توضیح بیماری آنفولانزای مرغی و علائم و نحوه درمان آن پرداخته ایم.

بیماری آنفولانزای مرغی و رابطه آن با آب و هوا

اصولا ساکنانِ شهرهای سرسبز هر کشوری که بیشتر با جمعیت متراکم طیور سر و کار دارند و آب و هوایشان سرد و مرطوب است، باید بیشتر نگرانِ ابتلای پرندگان خود به آنفولانزای مرغی باشند و درباره­ی بیماری آنفولانزای مرغی و درمان آن بیشتر بدانند.

چرا که مرغ ها و خروس ها در این مناطق عموما در گوشه­ای از حیاط منزل تجمع دارند و اگر بهداشت را در نگهداری از آن ها رعایت نکنند، علاوه بر گرفتاری طیور به این بیماری، احتمالِ آلودگی اهالی آن خانه و در سطح گسترده تر یعنی ساکنین یک منطقه بالا می رود. همچنین ویروس عامل بیماری آنفولانزای مرغی در دماهای سرد و مرطوب نزدیک به یک سال می تواند زنده بماند.

بیماری آنفولانزای مرغی و رابطه آن با آب و هوا

نیازی به تاکید نیست که در سالن های مرغداری و پرورش مرغ که در حومه شهر­ها به صورت صنعتی فعالیت می­کنند تا چه اندازه ضریب ابتلای مرغ ها و جوجه هایشان به این ویروس بالا است. این ویروس در همه جا می تواند خود نمایی کند. ممکن است در بزاق یک پرنده آلوده یا در مدفوع  یک مرغ بیمار کمین کرده باشد و در صورت عدم رعایتِ موارد بهداشتی به گله ای از پرندگان منتقل شده و داغدارشان کند.

آنفولانزای پرندگان با نامِ رایج ترِ آنفولانزای مرغی در جهان شناخته می شود. بیماری آنفولانزای مرغی یک بیماری شایع و بسیار مسری می باشد و در صورت مبتلا شدن گله به آن درصد تلفات بسیار بالا خواهد بود. فرم حاد این بیماری در مدت زمان بسیار کوتاه می تواند تلفات 100 درصد بر جای بگذارد.

حقایقی درباره آغازِ آنفولانزای مرغی و تاثیراتش در جوامع انسانی!

سال هاست که در جوامع پزشکی بحث های زیادی درباره بیماری آنفولانزای مرغی و درمان آن صورت گرفته است. این ویروس از آن دسته بیماری های عفونی می باشد که به سیستمِ تنفسِ فوقانی تا جایی که در توان دارد آسیب می رساند. مثل 90% بیماری های ویروسی دیگر، دقیقا سرد ترین عضو بدن یعنی ریه ها را نشانه می گیرد و پرنده ها را به مرور از پای می اندازد.

درست است که این بیماری ابتدا در سال 1878، خودش را مهمانِ ایتالیایی ها کرد ولی حضور جدی اش در سیبری روسیه و پس از آن در قزاقستان به عنوانِ تهدیدی برای جانِ پرندگان شناخته شد و شیوع گستره و جهان شمول آن که باعثِ تلف شدنِ چیزی نزدیک به 500 انسان که از راهِ مرغ ها آلوده شده بودند ازسال 2003 بود. محققان در 100 سالِ اخیر، بارها و بارها در تلاش و تکاپویِ ریشه کن کردنِ این بیماری بوده اند ولی هر چند سال یک بار شاهدِ بازگشتِ جهش یافته ترِ آن در میانِ پرندگان بوده اند!

پرندگانی که خوی وحشی دارند بیشتر از سایر مرغ ها به این آنفولانزا دچار می شوند و بیشتر بعنوان ناقل عمل میکنند. اما این بدان معنا نیست که بیماری خودش را گریبان گیرِ حیواناتِ اهلی نمی کند. یک بوقلمون، مرغابی، غاز، اردک و هر نوع خروس و مرغ و جوجه ای کاملا مستعدِ ابتلا به آنفولانزای مرغی هستند. متاسفانه این ویروس آن قدر سریع و گاهی نجیب و خاموش در میانِ پرندگان کارِ خودش را انجام می دهد که غالباً از سرعت عملش و ناتوانی در ریشه کن کردنِ آن در یک پرنده باز می مانیم.

آنفولانزای مرغی علاوه بر تلفاتی که به حیوانات وارد می کند، به راحتی پتانسیل ضربه زدن به بدنه اقتصادِ یک کشور را نیز دارد.

علائم بیماری آنفولانزای مرغی را بیشتر بشناسید!

خوشبختانه هنوز موردی پیدا نشده که اثبات کند آیا یک انسان آلوده به بیماری آنفولانزای مرغی می تواند ناقل بوده و به انسانی دیگر منتقل کند. موارد معدودی که از ابتلای انسان ها به این ویروس به ثبت رسیده است، نشان میدهد تمامِ این افراد ارتباط نزدیک و رعایت نشده ای با یک پرنده آلوده یا لاشه مرغِ مبتلا داشته اند.

علائم بیماری آنفولانزای مرغی را بیشتر بشناسید

ماکسیمم نهفته بودن و سر به زیری این ویروس در طیور دو هفته است ( در انسان 3 روز).  پس از آن به صورت علائمِ مشهودی که در ادامه می خوانید ظاهر شده و خودِ واقعیش را به قربانی مبتلا شده نشان می دهد.

مهمترین علائم بالینی بیماری آنفولانزای طیور شامل موارد زیر می باشد:

  • علائم تنفسی همچون سرفه، عطسه، خس خس سینه، ترشحات چشم و بینی
  • ورم سر و صورت حیوان و سینوس ها
  • ورم و کبود شدن تاج و ریش طیور
  • کبود شدن پوست ساق پا
  • خروج ترشحات خون آلود از دهان و بینی
  • کاهش اشتها، بسته شدن چشم ها، مصرف پایین دان، کم تحرگی و افتادگی بال ها و کز کردگی، جمع شدن طیور در یک نقطه
  • و کاهش تولید تخم و یا تولید تخم با اشکل نامتعارف و یا پوسته نرم و نازک

علامت های بیماری آنفولانزای مرغی در انسان هایی که تماسِ مستقیم با پرنده آلوده داشته اند نیز به شکل درد های عضلانی، التهاب و دردِ گلو، سرفه کردن های مکرر، تب و بی حالی ، خلط خونی، دردِ مزمنِ معده و در مواری اسهال و التهاب چشم ظهور و بروز پیدا می کند.

متاسفانه مشاهده می کنید که این علامت ها در بینِ آنفولانزای مرغی و سایر بیماری های ویروسی و عفونی اشتراک دارد و همین کارِ تشخیص این عارضه را در پرندگان دشوار میکند.

پرندگان در فصلِ مهاجرت بیشتر از هر زمان دیگری به آنفولانزای مرغی دچار می شوند. مثلا سال ها قبل ( باز هم در چین! ) 6000 پرنده در حالِ مهاجرت جانِ خود را به دلیل آلودگی به این ویروس از دست دادند.

پیشگیری و درمان بیماری آنفولانزای مرغی

خبر بدی که برای صنفِ پرندگان عزیز داریم این است که در میان مرغ های صنعتی هم چنان درمانِ قطعی برای این بیماری پیدا نشده است. خصوصا اگر آنفولانزا از نوع حاد و ریشه دار باشد، مرگِ آن ها حتمی است. در صورت رسیدن به این مرحله، متاسفانه از دستِ هیچ کس کاری برای نجات آن ها بر نمی آید. تنها راه فرار از دست این ویروس روش های حمایتی و پیشگیرانه ای مثل واکسیناسیون کردن است.

آمپول های آنتی ویروسی که شکل گیری این بیماری در بدن آن ها را به حدِ قابل ملاحظه ای ضعیف می کند و می توان از آن به عنوان تضمینی صد در صدی برای جلوگیری از بیماری آنفولانزای مرغی و درمان آن یاد کرد. بعد از واکسن زدن نباید با خیالی آسوده دست از رعایتِ نکات بهداشتی کشید. نباید آن ها را در جایی آلوده با آب و غذایی که می تواند ناقل این ویروس یا هر بیماری عفونی دیگری باشد رها کرد.

متاسفانه تحقیقات درباره درمان قطعی این بیماری تا مرحله ساخت دارو های آنتی ویروسِ تضعیف کننده متوقف شده است و باید بقیه مسیر را با حفظ بهداشت و احتیاط های کنترل شده به تنهایی طی کرد.

در صورتی که مشاهده کردید یک پرنده ناقل و بیمار در دسته وجود دارد، باید سریعا عملیات قرنطینه سازی او و جدا کردنش از سایر پرندگان اجرا شود. درست است که این ویروس به راحتی گریبان گیرِ انسان نمی شود ولی در هنگام مشاهده علائم بیماری در طیور باید موارد بهداشتی را راعایت نمود.

با توجه به اینکه سویه های مختلفی از بیماری آنفولانزای مرغی وجود دارد، چندین نوع واکسن نیز برای این منظور به تولید رسیده اند. در مرغداری های تخم گذار و سالن های پرورش طیور برای پیشگیری از این بیماری معمولا پرنده ها را از سن 40 روزگی به بعد و به صورت دوره ای (هر 6 ماه یک بار) واکسن می زنند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫258 دیدگاه ها

  1. سلام میشه یک عدد جوجه مرغ را کنار مرغ مینا در یک خانه نگهداری کرد ضرری برای مرغ مینا ندارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      نخیر مرغ مینا به محیط زندگیش و قلمروش اهمیت میده
      اگه یه پرنده ی دیگه توی محیطش باشه استرس میگیره، پرخاشگر میشه، و در نهایت افسرده میشه
      به علاوه این دو تا پرنده اصلا گزینه های خوبی برای نگهداری پیش هم نیستن

  2. سلام خسته نباشید یکی از مرغ هام بیحاله درتنفس مشکل داری وزنشم به شدت کم شده ولی مشکل دیگه ای نداره مریضیش چیه راه درمانش چیه

  3. سلام خسته نباشین. من یه جوحه دارم از همون اول درست نمیدید بعد چند وقت یه ماده سفیدی توی مردمکش بوجود امد شبیه اب مروارید هر روزم یکم بیشتر میشد.بردمش دامپزشک گفت در تخصص ما نیس و مسخره کرد.یه انتی بیوتیک انروفلو گفت بدوم بهش. حالش خوب بود فقط چشماش مشکل داش. چهاروز پیش آبریزش چشم گرفت پماد زدم و قرص برام تایلو داکس دادم همون موقع خوب شد ولی از صبح دو روز پیش هی سرشو میاره پایین روی چین دانش انگار میخوارونش و تا چند لحضه همونجوری نگه میداره سرشو.هیچ علایم دیگه ای نداره و مدفوعشم قهوه ای کمرنگ و کمی سفید (عادیه).اشتهاشم بد نیس. چند روزی بهش قرص برام تایلوداکس میدم امروز انگار بهتر شده یکم ولی گاهی تاپ میخوره دور خودش انگار سرگیجه داره. چکار کنم؟ از چشماشه؟ یا بیماری نیوکاسل عصبی یا چیزی گرفته؟ ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام دوست عزیز
      خب تشخیصت درسته وقتی هاله سفید رنگ توی چشمش ایجاد شده
      آب مروارید پیدا کرده
      که در کل باید جراحی بشه
      وگرنه کور میشه

      1. توی روش های تب پزشکی گفته بود که عسل و لیمو رو به مقداری ترکیب کرد تا 40 شب بریزی توی چسمش یا اثاره و اینا. با همچین روشای خوب نمیشه؟ پس این سر گیجه و گرد کردن سرش چیه. خوب میشه؟

        1. متاسفانه در خصوص عسل اطلاعات دقیقی ندارم
          ولی سرگیجه و … قطعا نشون دهنده نیوکاسل هست
          متاسفانه نیوکاسل هم درمان قطعی نداره

          1. ببخشید یه سوال دیگه داشتم. مردمکش یه ماده ی سفید توشه ولی من عکسای آب مروارید رو دیدم بصورت یک دایره بود. ولی این داریره ای نیست انگار پخش شده تو مردمک به شکل دایره نیس. ممکنه چیز دیگه باشه؟ واین سر گیجه گرد کردن سرش نمیتونه بخاطر چشماش باشه چون علائم دیگه نداره یا همون نیکوسال از یه نوعشه که اینطوریه. الان این قرص خوبه بهش میدم یا ندم

          2. چون نزدیک ندیدم ممکنه چیز دیگه باشه
            ولی من احتمالا همون آب مروارید هست
            سرگیجه بیشتر از علائم نیوکاسل هست
            خودسرانه قرص ندین بهتره در این خصوص با یک دامپزشک مشورت کنید

  4. سلام
    جوجه من دو روز صورتش پف کرده یک چشمش هم بسته شده وآبریزش هم داره و غذا کم می خوره و خودشو جمع میکنه میشه راهنمای کنید چی کار کنم ودو روز کنار جوجه های دیگه هست

    1. سلام از جوجه های دیگه جداش کن . فضلش چجوریه ؟ غذاش چی بوده ؟ به دامپزشک مراجعه کن احتمال بیماری ویروسی هست

  5. سلام یه خروس لاری دارم
    وزنش کم شده ولی سرحال به نظر میرسه
    ولی یه دفعه گردنش به پشت میره و زمین میخوره چند ثانیه ای پر پر میکنه بعدش بلند میشه باز چند دقیقه بعدش دوباره همینجوری میشه

  6. سلام ببخشید من یک مرغ دارم چند روزه گلوش باد کرده و هی دهنش رو باز میکنه و غذا هم خیلی کم میخوره،میشه بگید چه دارویی بدم بهش تا خوب بشه،خیلی ممنون

    1. سلام مشخص نیست بیماریش چیه که بشه دارو تجویز کرد . به دامپزشک مراجعه کنید باید از نزدیک معاینه بشه

  7. سلام من دوتا مرغ دارم یکی زرد یکی سیاه هستش
    الآن مرغ زردم نمیدونم چه اتفاقی براش افتاده پشتش باد کرده و ازش آب میاد،کج کج راه میره پاهاشم کج میزاره خیلی براش ناراحتم لطفا اگه میدونید کمکم کنید.

    1. سلام تغذیشون چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشه

  8. سلام‌بعضی‌کبوترامون‌وقتی‌پرواز‌میکنند‌یکدفعه‌مثل‌اینکه‌بالاشون‌درون‌هم‌گیرکنه‌وبخواندبخورند‌زمین‌بازور‌زیاد‌تو‌آسمون‌پرپر‌میکنند‌وبعد‌دوباره‌آروم‌میپرند،چندین‌بار‌هم‌این‌کاررادرزمان‌پریدن‌انجام‌میدن.آیا‌مریضی‌خاصی‌دارن‌؟‌ برای‌درمانشون‌دارو‌هست؟‌ خیلی‌ممنون‌میشم‌راهنمایی‌کنید.

  9. سلام بوقلون نر من دو روزه که بی حاله و به دامپزشکی هم بردم گفتن داکسی سیکین بدید ولی اثر نکرد الان چی بهش بدم

    1. تعداد روزهایی که دامپزشک کفته همون دارو رو بهش بدید. همزمان هم بهش مولتی ویتامین برای تفویتش بدید . رفع میشه انشاالله

  10. سلام کبوترام چند وقیتیه استفراغ میکند بالا میارن وزنشون کم میشه اسهال میشن وفضلشون سبز تیره وسفیده ابکین بعدشم میمیرن واکسن دوگانه زدم 5 روز پیش الانم روزی یکی دوتارو قرنطینه میکنم تتراساکلین طزریقی چند باری زدم متروماکسم دادم قرص انگلم دادم دامپزشکی هم بردم ولی هنوز جواب نگرفتم درست حسابی این انفولانزا یا نیوکاسل موندم دیگه چیکارکنم تلفات نددم

    1. سلام واکسن رو باید قبل از ابتلا بزنین وقتی پرنده مبتلا شده دیگه واکسن زدن نه تنها بی فایدست بلکه ممکنه بدتر هم باشه
      با دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید

  11. سلام وقتتون بخیر من ۱۲هزارتا مرغ دارم ۳۶روزه هستن انفلونزا خفیف گرفته سه روزه درمان هم میدم هیچ خبری نیست روز به روز بیشتر میمیرند پیش دکتر هم رفتم میشع بگین چه درمانی بهش بدم

    1. واکسن انفولانزارو باید بهشون تزریق میکردید در جوجگی !!
      سریعا پرنده های سالم رو از مریض جدا کنید چون همشون مبتلا میشن
      به سالم ها سرکه و مولتی ویتامین بدید
      به مریض ها دارویی که دکتر داده بدید

  12. سلام من یه مرغم مریض شد مرد بقیه هم الان حالشون بده به بقیه طبق نظر دامپزشک قرص بروم تلودکس تبس دادم و یه آمپول فقط نمردن همین بهتر نشدن
    یکیشون هیچ علامتی ندارد هیچی غذا هم میبری جلو دهنش میخوره ولی از جاش تکون نمیخوره
    یکشون ولی گلوش بد جور حالت خرخر یا خس خس می‌کنه
    چیکار کنم باز برم دامپزشک و غذا رو چیکار کنم میترسم از بیماری نمیرن از گشنگی بمیرن

    1. حتما پرنده های بیمار رو باید به موقع شناسایی کنی و از بقیه جدا کنی تا کل گله تلف نشه
      واکسن و انتی بیوتیک به موقع استفاده بشه
      محیطشون گرم باشه و مولتی ویتامین داده بشه

  13. سلام ببخشید میخواستم بدونم اگه به پرنده باد بخوره ممکن انفلانزا بگیره؟یا نه فقط از پرنده به پرنده دیگه منتقل میشه

  14. سلام
    من چهار تا جوجه دارم یکی شون بعد سه یا دو روز کم تحرک شد حرکت نکرد همش یگوشه بود پاهاش هم شل شده بود نمیتونست رو پاهاش بایسته این علائم رو که دیدم از جوجه های دیگه جداش کردم یه روز بعد اول له له میزد بعد مرد
    متاسفانه روز بعد یه جوجه دیگم دچار همین علائم شد و مرد راهنمایی کنید ممنون

    1. احتمالا نیوکاسل داشته
      باید واکسن نیوکاسل رو میزدید
      با مشورت دامپزشک این واکسن رو به جوجه های سالم بزن

  15. سلام خسته نباشید
    انفلانزا پرندگان آیا میشه بقیه حیوانات بگیرن مثلا و سگ و گربه؟؟؟
    و اینکه اگه سگ بگیره چند روزه خوب میشه
    که بعدش دیگه آلوده نباشه ؟؟؟

  16. سلام جوجه من وقتی یه چیزی میخوره سرش رو بالا میاره و گردنش رو میکشه جلو انگار میخواد بالا بیاره یا شایدم تنفسش مشکل داره چرا اینطوری شده؟چکار کنم؟

    1. احتمالا عفونت گلو داره شاید هم عفونت چینه دان داره
      حتما برای درمان به دامپزشک طیور مراجعه کنید یا انتی بیوتیک های لازم رو از داروخانه حیوانات تهیه کنید

  17. سلام وقت بخیر
    من چندتا مرغ دارم متاسفانه همشون آنفولانزا گرفتن ۳ تاشون دیروز مردند چندتاشون دیروز خوب بودن ولی امروز حالشون بد شده از چند روز پیش هم بهشون دارو دادم که نگیرن ولی دچار شدن
    حالا سوالم اینه میشه اینا رو سر برید و گوشتشون رو خورد یا ضرر داره؟

    1. بهتر نبود که به دامپزشک مراجعه می کردید؟
      حتما قبل از مصرف با دامپزشک مشورت کنید، احتمال الوده بودن اعضای بدنش هست

  18. سلام‌خسته‌نباشید‌من‌یه‌خروس‌لاری‌دارم
    ‌1ساله2هفته‌پیش‌مریض‌شد‌‌دکتر‌بردم
    دارو‌‌وامپول‌گرفتم‌‌بهش‌دادم‌رو‌به‌بهبود
    بود‌ی‌دفعه‌دیدم‌گردنش‌خم‌ویا‌تاب‌خورده
    الانم‌بهش‌غذا‌با‌دست‌میدم‌همین‌طوری
    مانده‌‌راهنمای‌کنید‌با‌تشکر‌مرسی

  19. سلام من زاهدان زندگی میکنم یه مرغ دارم گلوش عفونت داره خر خر می‌کنه چه دارویی براش مفید هست.تو شهر ما چیزی به اسم دامپزشک وجود نداره

  20. سلام خسته نباشید
    با سگ رفیقم ۶روز پیش رفتیم کوه تو جاده یه عقاب مانند بود افتاده بود من تا چشمم خورد بش سریع قلاده رو کشیدم و دور شدیم ازش ولی میترسم شاید سگه رفته باشه عقابه رو بث کرده باشه و اون مریضی انفلانزا داشته باشه و ازش گرفته باشه امکانش هست گرفته باشه البته از رفیقم میپرسم میگه سالمه الان ۶روز میگذره آیا اگه بیماری بود تو این ۶روز باید نشون میداده خودشو یا زمان بیشتری هست؟
    سوال بعدیم اگه پرندهه آلوده باشه ممکنه سگه گرفته باشه همون دقیقه به منم داده باشه؟؟؟

    1. حتما مرغ های بیمار رو شناسایی و جدا کن
      بیماری های مختلفی میتونه باشه ، دامپزشک باید تشخیص بده

    1. احتمال بیماری برونشیت هست به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید و براش آنتی بیوتیک تهیه کنید.

    1. سلام اصولا باید قبل ابتلا واکسن بزنید بعد از ابتلا درمانش خیلی سخته. ولی بازم جای گرم نگهدارید حداقل 30 درجه. به آبش روزانه 8-10 قطره مولتی ویتامین اضافه کنید. و هر 12 ساعت نصف پودر کپسول تتراسایکلین رو تو مقداری آب حل کنید بدید بهش. ولی در کل تضمینی برا درمانش نیست

  21. سلام من یه مرغ یه خروس دارم رنگ تاجشون سفید شده و پراشون همه دارن میریزن غدا اب هم میخورن مشکلشون چیه کسی میدونه؟

  22. سلام و عرض ادب
    ببخشیدیک سوال داشتم و اون اینکه مکمل ویتامینی و پربیوتیک رو به صورت دوره ای چه جوری بایستی به مرغ و خروس داد
    تو ماه چند روز بایستی بدم یا اینکه طریقش جور دیگری هست
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

        1. بهترین زمان برای پروبیوتیک زمان ده روزگی هست . ولی ویتامین هر دو روز یک بار برای هر 500 سی سی آب 7-10 قطره میتونید استفاده کنید. یعنی در کل این ایمن سازی باید از جوجگی انجام بشه.

  23. با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت سایت خوب و مطالب و راهنمایی های ارزندتون
    خواستم تشکر کنم ازتون بابت راهنماییهای خوبتون . چون دو تا از مرغای منو از مردن نجات دادید خدا خیرتون بده انشالله

    فقط یکی دو سوال کوتاه داشتم و اون اینکه بعد از شرایط حاد مرغام که اسهال سبز و عطسه و سرفه و کم اشتهایی بود که شکر خدا با راهنمایی خوب شما برطرف شد اما بعد از این دو هفته دو تا از مرغام گردنشون رو میچرخونن هر چند لحظه. البته قبل از اینکه تتراسایکلین انسانی بهشون بدم بدتر بودن اما تترا که دادم یک کوچولو بهتر شدن.اما هنوز دارن . و اینکه یکی از مرغام صبح ها و گاهی ظهرها چند لحظه قسمتی از تاجش تیره میشه بعد خود بخود از بین میره و دوباره قرمز خوشرنگ میشه و اون یکی هم تاجش برای چند لحظه سفید میشه و دوباره به حالت عادی بر میگرده میخواستم بدونم علت این موارد چیه.
    ممنون از پاسخگویی خوبتون

    1. خواهش میکنم و خدا رو شکر. برای این موارد باید به دامپزشک مراجعه کنید تا دقیق تشخیص داده بشه. چرخیدن گردن نشانه بیماری نیوکاسل هستش ولی بعضا میتونه دلایل دیگه هم داشته باشه. اما مرغ و خروس هایی که حالت طبیعی ندارن رو از بقیه سریعا جدا کنید.

  24. سلام یک خروس ومرغ دارم اول چشمشون میبستن الان بغل صورتشون هم ورم کرده واز چشمشون هم آب میاد بهشون داروی آنتی بیوتیک هم دادم ولی چشم خروس کاملا بسته شده لطفاً راهنماییم کنید غذا واب هم خوب میخورند فقط صورتشون ورم کرده وچشمشون وبینی شون آب میاد

  25. سلام من یکی از جوجه هام تغزیبا4 ماهشه.الان سه هفتس که مریض شده دوتاشون چند وقت پیش مردن.الان این علائمش:عطسه.خس خس.آبریزش چشم و بینی .مدفوع سفید داره اما قبلن همه ی این علائمو نداشت جدیدن گاهی یکذره دهنشو میزه باز و نفس میکشه.چند وقت پیش بغل چشمش ورم کرده بود نمیدونستم نباید دست بزنم اروم دست زدم بهش یهو یجوری شد عطسه هاش شدید تر شد چشمش کلی خیس شد چند قطره از دهنش خون اومد بعد یه عطسه کرد یه مدفوع زرد اومد بیرون و خوب شد.اما الان جنب جوش قدیم نداره غذا میخوره اما کسله نمیدونم چکار کنم دارو و غذا چی براش خوبه؟باید حتما ببرمش دکتر؟لطفا راهنمایی کنیم از دست نره

    1. سرما خورده. تو لونه گرم نگهشدار. و به آبش هر روز مولتی ویتامین اضافه کن. هر 12 ساعت یک بار هم محتویات کپسول تتراسایکلین رو تو آب حل کن بده بهش

          1. ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم.من متوجه نشدم ابش هر میزان که باشه اشکال نداره یعنی یه قرص بندازم؟ و اینکه جوجهه بالاشم یکم شله دلیلش سرماس؟

          2. بله سرماس . ببنید در چه حالت میتونید کامل بخورونید. آب زیاد باشه نمیتونه کامل بخوره. مقدار آب طوری باشه که تموم کنه

  26. سلام ادمین عزیز خسته نباشید یدونه خروس دارم که خیلی از همه خروس ها هیکلی تر و رشد خوبی داشت الان این خروس چند روزه دچار بیماری شده به انواع دامپزشک بردم و خوب نشده الان نمیتونه بلند بشه و غذا هم میخوره سینه اش یکم رنگ قرمز بود و ی جوش های سفید مانند داره لطفاً راهنمایی کنید و پرهاش هم آویزون هست و تاجش یکم خونی شده و مایل به سیاه می‌ره روز به روز

    1. ممکنه آنفلانزا باشه. باید واکسن میزدین . به قطع نمیشه گفت ولی باید به یک دامپزشک مجرب مراجعه کنید دامپزشک های آنلاین هم هستن که می تونن کمکتون کنن

  27. با سلام
    من دو تا مرغ محلی دو رگه گلپایگانی دارم
    این مرغای من الان چند ماهه که عطسه میکنن و با پا سرخودشونو تکون میدن انگار چیزی در بینیشون گیر کرده و له له میزنن حتی در شب که هوا خنکه و مدفوعشون هم اکثر مواقع سبز هست
    الان متاسفانه چند روزی هست که شرایطشون بدتر شده و مصرف دانشون اومده پایین و اسهال شدید سبز دارن. دان مرغ پارس و سبزی تره زیاد بهشون میدادم. یکی از مرغام هم لکه سبز رنگ روی ساق پاش هست و هراز چندگاهی تکه های نارنجی رنگ تو مدفوعش مشاهده میشه. میخواستم بدونم علت این موارد چیه
    با تشکر

    1. سرماخوردگی و عفونت داخلی. جای گرم نگهداری کنید به آبشون مولتی ویتامین اضافه کنید. و هر 12 ساعت محتوی کپسول تتراسایکلین رو تو آب حل کنید بدین بخورن

  28. سلام من 22تامرغ محلی دارم که چند وقت غذا نخوردن تا جشون سیاه شود اصال سبز داشتن و تا دوساعت میموردن حمشون مردن 10تا غاذم داشتم همشون همین. علائمو داشتنو الان فقط 3تا غاز مونده اونم مریزه اردک اصرایلی دارم الا یکی شون مریزه چیکار کنم مرغام همه مردن

    1. بیماری ویروسی به که باعث شده همشون بگیرن. قبل اینکه پرنده جدید بیارید. لونه و قفس و بستر هرچی هست ضد عفونی کنید اگه تعداد زیاد نگه میدارید باید واکسن بزنید. وگرنه باز همین مشکل خواهد بود. لاشه اونایی که تلف شدن رو هم معدوم کنید. در صورت امکان بسوزونید. برای مریض ها هم از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین و انتی بیوتیک تهیه کنید. طریقه مصرفش رو میگن

    2. سلام من یک مرغ دارم که زیر زبانش باد کرده و نمی تونه نفس بکشه ، خس خس سینش میاد، عطسه میکنه، وزیر گردنش یه چیز خیلی بزرگ شده ، گردنش هم کج شده واقعا نمی دونم چکار کنم لطفا کمک کنید ممنون میشم

    1. مریضی علایم داره خوب همینطوری که نمیشه گفت علتش چیه. با دامپزشک درمیان بگذارید راهنمایی میکنن

  29. سلام
    من یه مرغ دارم پاهاش انگار فلج شده نمیتونه راه بره همینجوری افتاده لرزش داره و از دهانش نفس میکشه غذا هم نمیتونه بخوره
    چیکار باید کنم

    1. به یه دامپزشک درست و حسابی برین، غذا بهش چی میدین و دمای محیط رو براش چقدر تنظیم کردین در معرض باد مستقیم که نبوده ؟

  30. سلام. من یکی از جوجه هام سه یا چهار ماهشه. دو روز پیش شبش که خاستم بهشون غذا بدم دیدم یکم تمبل شده به زور امد غذا خورد. دیشب بدتر شده بود امروز صبح دیدم هی میره یه گوشه توی سایه مینشینه و کز میکنه و غذا هم خیلی کم میخوره فضش صبح دیدم قهوه ای با لکه سفید بود اما ساعت های بعدش سفید شد فکر کنم. قبلا زود میومد غذا میخورد اما الان میزارم جلوشم به زور میخوره. علائمشم که صبح نگاه کردم، از دماغش اب میومد و بیشتر چشاش نیمه بستس بعضی موقع ها هم با دهن باز نفس میشه چند لحضه.اما بعدازظهر دیدم یکی دیگه از جوجه ها هم یکم بیحال شده و پراش یکم شله و عطسه میکنه و از دماغش اب میاد. نمیدونم چکار کنم. البته به جز این دوتا چندتا دیگه از جوجه ها و مرغا هم عطسه میکنن اما مثل این دوتا بیحال نیستن.میشه بگید چکار کنم ایا سرما خوردن این دوتا کلبشون گرمه اما صبح ها که میان بیرون خیلی سرده فعلا این دوتا رو از بقیه جدا کردم.غذاهم بهشون گندم،نون،برنج،غذاهای خونگی و یکمم دان مرغ میدم
    یه سوالم داشتم خاستم ببینم چطور میشه بایه دامپزشک از توی واتساپ در ارتباط باشیم
    ممنون میشم زودتر پاسخ بدید

    1. برای جوجه هایی که مبتلا شدن یه لانه گرم آماده کنید. براشون مولتی ویتامین طیور و قرص تتراسیکلین 250 تهیه کنید. برای هر کدوم هر 12 ساعت یک بار یک چهارم قرص رو بخورانید. میوه و سبزیجات براشون مفیده. و غذای خانگی و برنج و فلان رو هم حذف کنید. فقط دان مرغ بهشون بدین (از دان فروشی ها تهیه کنید.)

      1. سلام جوجه ای که این علائمو داره ب جاش رو چند شبه گرم نگه داشتم بهشم مولتی ویتامین میدم و هر روزم یک قطره از قطره نوزاد بهش میدم و دان مخصوص مرغ میدم اما هنوز خوب نشده هی با دهن باز نفس میکشه روزای قبل بهتر بود اما امشب از بعدازظهر به بعد بدتر شد هی سرشو روبه بالا میگیره و نفس میکشه و عطسه میکنه و از چشمشم اشک میاد حالا باید چکار کنم لطفا زود بگید یکاری بکنم

        1. منظور از قطره بچه چیه ، مسکنه ؟ براش ار دارو خونه دامپزشکی آنتی بیوتیک تهیه کنید. عفونت مجرای تنفسی داره. باید رفع بشه. معمولا قرص تتراسایکلین 250 میدن (یک چهارم در هر 12 ساعت )

          1. ببخشید میگم منظورتون از 250 چیه اخه من براش قرص تتراسایکلین از دامپزشکی گرفتم بعد الان روشو نگاه کردم ننوشته 250 منظورتونو نفهمیدم؟ یه سوالم داشتم اگه قرسو چهار قسمت کنم و هر 12 ساعت یبار بدم بعد اون سه تیکه دیگشو بزارم تو بسته خراب نمیشه؟

          2. سلام ببخشید دوباره مزاحم شدم چهار روز دارم بهش قرص میدم اولا بهتر بود فقط یکم گاهی بیحال بود و میخابید اما خیلی بهتر بود ولی امشب دوباره همینجوری شد دیگه نمیدونم باید چیکار کنم هی با صدای بلد عطسه میکنه و با دهن باز نفس میکشه فکر کنم شبا بدتر میشه بیماری گه گاهیه دو سه روز خوبه دوسه روز شبا همینجوری میشه لطفا بگید چکار کنم

  31. سلام
    یه خروس سیبرایت دارم
    چند وقته عطسه میکنه
    از یه چشمش و دماغش آب میاد.
    تاجش یکم سفید شده
    دیگه نمیخونه.
    و هی سرش رو تکون میده

    لطفا بگید چشه؟؟!

    1. عطسه و آریزش چشم و بینی میتونه به دلیل سرما خوردگی و عفونت مجرای تنفسی باشه. از داروخانه دامپزشکی براش آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین تهیه کنید.

  32. سلام و خسته نباشید.۱۵ تا مرغ و جوجه دارم آبریزش بینی دارن،خس خس میکنن،تخم نمیزارن،کاهش وزن دارن،تاج و سر یکی از جوجه ی ۸ ماهم سیاه شده،مدفوعشون قهوه ای هست اسهال بی رنگ هم هست.ب کمپلکس دادم،قرص اکسی وت دادم،یه داروی تزریقی هم زدم که یه آنتی بیوتیک سه گانه بود.ولی همچنان مریض هستن.ممنون میشم راهنمایی کنین.سپاس.

    1. سلام
      امکان درگیری با آنفولانزا وجود داره (با توجه به مواردی که گفتی) ، سریعا با یک دامپزشک مستقر در شهر خودت مشورت کن

  33. سلام وقتتون بخیر…
    یکی از مرغام امروز مرتب عطسه میکنه ….و یکی از سوراخ دماغاش اب ریزش داره دون میخوره ولی نفس نفس میزنه و بالهاشو از هم باز کرده و رو زمین خیس گاهی میشینه …نمی دونم از گرماس یا مریض شد آنفلوآنزا یا سرما خوردگی ….

    در ضمن ما خانوادگی گلو درد و ابریزش داریم

    1. سلام
      از بقیه جدا کن
      محیط نگهداریش رو تمیز تمیز کن (ظرف و بستر)
      مولتی ویتامین براش بخر ، شربت بکمپلکس بخر ، یک سی سی در یک لیتر اب بریز (یا نسبت کمترش (25 دهم سی سی در 250 سی سی آب))
      قرص تتراسایکلین 250 بخر ، نصفش کن ، هر 12 ساعت بده بخوره ، اگه نتونستی بندازی تو گلوش ، با یکم اب قاطی کن با سرنگ بزن تو دهنش

  34. سلام من یکی از مرغام از این مرغ سفید بیرونیاس الان نزدیک دو ماهه که علائم خاصی داره بعضی موقعه ها دهنشو رو به بالا میگیره و عطسه میکنه ولی صداش به عطسه نمیبره یجوریه نمیتونم بگم و توی این دو ماه به جای تخم، شبا تخم مرغ بدون پوسته یا با پوسته ی نازک میذاره و و موقعه هایی که میخوابه دهنش بازوبسته میشه ولی همیشه اینجوری نیست. من فکر کردم سرما خورده برای همین براشون شربت عطسه گرفتم هر روز دو قطره به همه میدم ولی فکر نکنم این مرغم سرما خوردگی باشه سرحاله غذا هم میخوره. غذاشونم گندوم و غذاهای خونگی و برنج و دان مخصوص مرغه مشکلش چیه؟ یکی دیگشونم وقتایی که میخابه گردنش باز و بسته میشه بقیه اینجوری نیستن طبیعیه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام باید براش دان مخصوص مرغ تخم گذار ، مولتی ویتامین مخصوص طیور و مکمل کلسیم تهیه کنید . علائم دیگه ای هم داره ؟ فضلش چه رنگیه ؟ بهتره به دامپزشک مراجعه کنید

      1. فضش فکر کنم قهوه ایه بیشتر. علائمشو گفتم. دهنشو رو به بالا میگیره عطسه میکنه تخم مرغ بدون پوسته میندازه بعضی موقعه ها هم با دهن نیمه باز نفس میکشه. دان مخصوص مرغ هم بهشون میدم. سرحاله. ایا مشکلی داره؟

        1. تخم بدون پوسته یا پوسته نرم به خاطر کمبود کلسیم یا بیماری اتفاق میفته . بله با این علائم بیماره ولی برای تشخیص دقیق باید به دامپزشک مراجعه بشه
          مکمل کلسیم هم براش تهیه کنید

  35. یه سوال داشتم نمی‌دونستم کجا بپرسم. جوجه من هروقت آب میخوره استفراغ می‌کنه. راهی برای درمانش هست؟

    1. غذاش چیه ؟ فضلش چه جوریه ؟
      3 قطره سرکه سیب طبیعی هر هفته توی آبخوری بریزید
      علائم دیگه ای داره ؟

  36. سلام .سوالم اینه که 8 روز بعد از تزریق واکسن به جوجه های 3 ماهه اونا رو کشتیم .آیا با توجه ب6 اینکه فقط 8 روز از واکسنشون گذشته بود آیا قابل خوردن هستن؟

  37. سلام. من یه جوجه دارم چشم سمت چپش یه مایه سفید ترشح می‌کنه. خیلی کمه. شبا چشمش بستس. تمیزش میکنم میتونه باز کنه. آبریزش هم می‌کنه. عطسه هم می‌کنه. قسمتی از ساق پاش و یه انگشتش سبز مایل به سیاه شده . چند وقت پیش هم بعد از آب خوردن استفراغ کرد. میخواستم بدونم چیکارش کنم

    1. سلام . پماد تتراسیکلین چشمی بزنید روی چشمش
      یه قرص تتراسایکلین 250 رو نصف کنید با آب حل کنید هر 12 ساعت بدین مقداری بخوره
      3 قطره سرکه سیب طبیعی هم هر هفته برزید توی آبخوریش
      پاش ضربه خورده ؟ میلنگه ؟

      1. سلام. ممنون. یه قطره کلوبیوتیک گرفتم تو چشمش میریزم.
        قرص رو تو چند لیتر آب حل کنم؟
        پاش نمی‌دونم ضربه خورده یا نه. ولی چند هفته ای هست اینطوریه. نمی لنگه.

  38. سلام مادرحدود۳۰ تامرغ وخروس متوسط داریم سرتاجشون سیاه میشه چشماشون ورم می‌کنه ایاغذاشون باید تغییر داد

  39. سلام ما چندتا مرغ و خروس داریم که سه چهار تاشون بیحالن از دامپزشکی چندتا قرص گرفتیم اما خوب نشدن

  40. سلام من یه خروس دارم که دو یا سه روزه حالش اصلا خوب نیست.تاجش تیره شده و همش یع جا کز کرده.چشاشم حالت نیمه بسته رو به بستس.خیلی هم داغه.بالاشم افتاده.چیکار باید بکنم؟

  41. سلام من یه پرنده دارم یا کریمه از وقتی جوجه بود خودش اومد پیش من خیلی بهش رسیدگی کردم الان بزرگ شده دیشب نشسته رو یخچال مامانم حواسش نبوده درشو بسته انگشت وسط پای راستش نزدیک ناخنش شکسته از صبی تا حالا راه نمیره یا خیلی کم همش یه گوشه میشینه میره تو خودش اصلااااا اینجوری نبود غذاهم به زور میدمش من خودمم سرما خوردم ولی خیلی مراقب بودم ازم نگیره اصلا اینجوری نبود خیلی شلوغ و پرجنبو جوش بود چشاش بیشتر حالت نیمه بستس.توروخدا بگید چیکار کنم خوب شه؟؟

  42. سلام من دوتا مرغ تخم گذار دارم قبلا هر روز تخم مرغ میذاشتن اما جدیدا خیلی خیلی نامنظم تخم مرغ میذارن مثلا هر یک یا دوهفته و از دیروز هم یکی شون چشماش رو بسته و فقط کلشو تکون میده اون یکی هم خیلی بیحاله و بعضی اوقات یکی از چشماش بسته میشه غذا هم خیلی خیلی کم میخوره حرکتش هم خیلی کم شده. چیکار کنم؟

  43. سلام من یه جوجه دارم که خس خس میکنه انگار نفس تنگی داره و شدید از دهنش نفس میکشه صدای جیک جیکشم کم شده سرفه میکنه ، پاهاشم سرده چیکار کنم براش که خوب شه یبارم بهش لینکوپک دادم چیکار کنم که خوب شه ؟ درمان خونگی بگین تا حد امکان ممنون

    1. سلام خود درمانی نکنید
      محیط نگهداریش سرده
      یه لامپ رشته ای بالای سرش روشن کنید تا گرم بشه . باید دما 32 درجه سانتیگراد باشه
      اگه دسترسی به دامپزشک ندارید یه قرص تتراسایکلین رو نصف کنید تو اب حل کنید و بدین بخوره
      براش مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید

  44. سلام من یه مرغ خونگی دارم که جند وقتی هست دچار پر ریزی شده و اشتهایی هم نداره.تخم هم نمیزاره.خیلی هم بیحال شده.ینی انفولانزا گرفته.برای درمانش باید چکار کنم

    1. سلام چه غذایی بهش میدین ؟ پرریزی ممکنه به دلیل بیماری، تولک رفتن و کمبود ویتامین باشه
      فضلش چجوریه ؟
      تقویتش کنید براش مولتی ویتامین مخصوص و کلسیم تهیه کنید
      کمبود کلسیم هم باعث پر ریزی و قطع تخم گذاری میشه

  45. سلام جوجه من خیس شده فک کنم سرما خورده🥺همش چشاشو میبنده جیک جیک نمیکنه خوابیده فقط پاهاشو تکون میده چیکار کنم خوب بشه

    1. سلام
      محیط نگهداریش رو گرم گرم کن
      بزارش تو یه کارتن که یه لامپ رشته ای 50 واتی از بالا با فاصله ی سی سانتی از کف کارتن اویزون شده
      قرص تتراسایکلین 250 از داروخانه بخر ، نصفش کن ، با یکم اب نصفی رو قاطی کن با قطره چکان بریز تو دهنش

      مولتی ویتامین انرژی پلاس از داروخانه دامپزشکی بخر و با توجه به دستور مسئول داروخانه بده بهش

  46. سلام خسته نباشید
    من مرغ هام رو واکسن نیوکاسل و آنفلوانزا زدم دو روز بعد علائم سرماخوردگی مثل خس خس ، عطسه و کِسلی دارن
    میخواستم بدونم طبیعیه؟

    1. سلام
      اگه ضعیف باشه بله اوکی هست
      مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید و محیطشون رو گرم کنید

  47. سلام.
    من یه مرغ و یه خروس دارم.خروسم دوسه روزی میشه که انتهای تاجش(دورشدن از نوک)سیاه شده و امروز اندازه روز های قبل عصبانی نیست و احتمال میدم که یکسالش باشه توی اینترنت هم هرچقدر دنبال همچین چیزی گشتم فقط یه بیماره انفولانزا بود که همه علائم رو نداشت

    1. سلام
      همه علائم یکجا ظاهر نمیشن ، حتی اگه همه ی علائم هم باشن قرار نیست حتما انفولانزا باشه
      الان جز این سیاهی تاج مشکل دیگش چیه ؟ دمای هوای اونجا چنده ؟ شبا چنده ؟

      1. سلام و وقت بخیر.
        ببخشید دیر جوابتون رو میدم اینجا حدودا بیشترین در روز24 درجه کمترین در روز20 درجه و کمترین در شب 18 درجه سلسیوس هست و دیگه هیچ مشکلی نداره خداروشکر فقط این سیاهی هی از بین میره و دوباره میاد

        1. سلام ایا دارویی نباید بهشون بدم؟
          راستی دوسه روزی هم هست مرغه چند تا نقطه سیاه روی تاج کوچولوش در اومده

          1. سلام دمای هوا مناسبه براش. متاسفانه اینجوری نمیشه تشخیص داد بهتره به دامپزشک مراجعه کنید

          2. مولتی ویتامین مخصوص طیور
            پروبیوتیک
            سرکه سیب طبیعی دو قطره توی آبخوری بریزید
            اینا تقویت میکنن پرنده ها رو

  48. سلام. من ی مرغ تخمگذار دارم. الان دو روزه فقط ی گوشه کز میکنه ولی هنوز میرم سمتش فرار میکنه و انرژی داره و بعضی وقتا از هم دهنش نفس میکشه و از تو گلوش صدای قرقر میاد.غذا خوردن و آبشم خیلی کم شده. علایمی مثل تغییر رنگ تاج و ورم صورت و ایناهم نداره. واینکه ما خوزستان شهرستان دزفول هستیم که هواشم گرمه

    1. سلام
      واکسن زدی بهش ؟
      مولتی ویتامین مخصوص طیور مدل +الکترولیت از داروخانه دامپزشکی براش بخر و بر اساس بروشورش به صورت درمانی بده بهش (از مسئول داروخانه هم میتونی روش مصرف رو بپرسی)
      قرص تتراسایکلین 250 هم بخر و بده بهش ، روزی 2 بار هر بار نصف قرص

      اگه با این موارد تا 3 روز درس شد که هیچ حله ، نشد بیماری ویروسی هست باید بری دامپزشکی

      1. نه واکسن نزدمش. بعد قرص رو چطوری بش بدم که بخوره..چون الان همش داره چرت میزنه و رنگ مدفوعش سبز و ابکیه.

        1. به نظرم امکان نیوکاسل توش هست

          نصف قرص رو تو یکم اب حل کن ، با سرنگ بزن تو دهنش چون خودش نمیخوره

          ولی به نظرم برو پیش دامپزشک و شرایط رو بگو شاید یه داروی قوی تری بهت پیشنهاد کنه (مخصوص تزریقی که سریعتر هم عمل میکنه)، حتما حتما هم از سایر پرنده هات دورش کن

          1. سلام. دیروز بردمش پیش دامپزشک قرص تترا داد و گفت سرماخوردگیه.منم دادمش. ولی امروز صبح تلف شد

  49. سلام خروس ما جیره اش سیاه شده وزیر چشمش هم ورم کرده است و بیحال است برای چی اینجوری است

      1. قبلا ۱۲تاجوجه۲ماهه داشتیم که همشون بیجون وبیحال شدند ومردن
        فکر کنم بخاطر همین واگیر دار شده باشد
        ولی جاشون جدا بود و نمیدونم چطور واگیر دارشد
        جاشون هم خوبه هروز گندم و برنج های باقی متنده بهشون میدیم

        1. پرنده رو با گندم و برنج باقی مونده پرورش نمیدن ! اینجوری با یه عطسه همه میفتن ! باید دان مخصوص استارتر بخوره ، مولتی ویتامین بگیره ، محیط نگهداریش لامپ مادر مصنوعی داشته باشه
          اینجوری هست که پرنده سالم رشد میکنه و سالم هم میمونه

      2. سلام من خروسم خوب بود هم رفتم تا بیرون اومدم دیدم افتاده از اون روز به بعد فلج شده گلوش درد می‌کنه چشماش می‌بنده پاهاش با تاجش سیاه رگ پاهاش خشک شده هیچی نمیخوره فضله هاش سفید آبکی با سبز ترو خدا ما خودمون روستا از مشهد دوره یک راهنمای بکنید چی کار کنم تا خوب شده افتادگی گردن داره رفتم داروخانه یک کنسول داد گفت این رو سه وعده بریز تو آب بده بخوره اسم تتراکیم هست تا وقتی اون رو دادم یکم خودشو رو زمین می‌کشه این بیماریش چیه درمون خونگی اگه هست بهم بگید ممنون میشم 😭😭

        1. سلام علائم بیماری نیوکاسل و آنفولانزا رو هم داره باز هم مشخص نیست باید از نزدیک معاینه بشه . براش مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید از باقی پرنده ها جداش کنید

  50. سلام
    خروسم حدود یکسالشه کسل شده یکجا وای میسه هیچی نمیخوره تاجش تیره شده فضلش سفیده نشانه های آنفولانزا داره باید چکار کنم که خوب بشه؟?

    1. سلام
      پست رو کامل مطالعه کن بعد برو پیش دامپزشک عکس و اینجور چیزا بده بهش دارو میده
      با درمان خانگی خوب نمیشه

  51. من یه عروس هلندی داشتم تو حیاط بود پیش مرغ خروسا مرغ خروسا مریص شدن مردن به عروسمم دادن الان آنتی بیوتیک دادم خوب شد میخواستم بپرسم آنتی بیتیک مرغ خروسارو هم مثل عروس درمان میکنه

  52. ممنونم بابت توضیحتون من تو بندرلنگه تو جنوب هستم هوا گرمه تتراسایکلین دامی رو میگیرم میدم با مولتی ویتامین یه سوالی داشتم آنتی بیوتیک هم بدم یانه

    1. سلام
      اوکی پس حتما اون موارد رو بده ، اگه تا 3 روز اصلا خوب نشدن ممکنه مشکل ویروسی باشه

      نه خوب تتراسایکلین خودش انتی بیوتیک هست و کافیه

  53. سلام من جوجه هام فقط عطسه میکنن دونه آب میخورن میرن یه آفتاب میگیرنو چرت میزنن چه دارویی خوبه بدم

    1. سلام
      بیمارن مشخصا !
      تتراسایکلین دامی + مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی بخر و بده بخورن
      طبق دستور داروخانه دامپزشکی بده بهشون خوب میشن
      محیطشون رو هم حتما گرم کن ، بخصوص شبا
      اگه محیط گرم نباشه به بهار نرسیده تلف میشن

  54. سلام من سه خروس و دو مرغ 9 ماهه دارم. پنج روز پیش دو تا خروس رو بردم سله و فروختم و عوضش سه تا مرغ آوردم مثله اینکه سه تا مرغ مریض بودن البته دو روزه بردم پسشون دادم ولی از سه روز پیش مرغ و خروس خودم هم علامت بیماری دارن خروسه تاجش تیره شده و برای تنفس خیلی سختی میکشه کل دهنش رو باز میکنه و خس‌خس میکنه دیگه دون و سبزی و آب نمیخورن دیروز بهشون روغن زیتون دادم گلوشون نرم بشه ولی افاقه نکرد تو این سه روز حالشون هی بدتر میشه نمی خوام بمیرن راهنمایی میشه کنید دامپزشک هم تتراسایکلین داده ولی هیچ کمکی نکرده راهنمایی کنید ممنون میشه چهار روزه مریضن و خیلی افتادن یکی از مرغا حالش بهتره راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام
      امکان اینکه انفولانزا باشه یا برونشیت باشه زیاده
      خودت کاری نمیتونی بکنی باید ببری دامپزشک درمان کنه
      مخصوصا اینکه تتراسایکلین جواب نداده مشخصه که بیماری ویروسی هست

  55. سلام من ۱۰ تا مرغ دارم همه گلوشون درد میکنه اما بیحال نیستند غذا هم خوب میخورند باید چه کارکنم برای درمانشون؟

    1. سلام
      محیط نگهداری رو گرم کن
      تتراسایکلین دامی + مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی بخر و بده بهشون
      اگه مشکل از سرماخوردگی باشه با موارد بالا حل میشه اگه حل نشد باید ببری دامپزشک چون مشکل از ویروس خواهد بود

    2. سلام وقت بخیر
      من حدودا پنجاه عدد مرغ وخروس نیمچه دارم یک هفته است یکی یکی دچار بی حالی میشن واز نک وبینی ی مایع لزج میاد بیرون و میمیرن بعد چند روز هوای آبادان گرم الان چرا این بیماری چیه

  56. سلام من یک عدد خروس برهما حدودا ۹ ماهه دارم که از امروز صبح کاکلش شروع به سیاه شدن و سرد شدن کرده و کلا از دهنش پف بیرون میاد و هرز گاهی عطسه میکنه. دارو های نوشیدنی براش خریدم و با سرنگ میدم بخوره باز میتونم براش کاری انجام بدم؟؟؟

    1. سلام، نشانه آنفولانزاست احتیاط کنید. در ضمن اگه انفولانزا باشه درمان نداره بستگی به سیستم ایمنی اون مرغ داره.

  57. سلام آلان خالم یک خروس و۶مرغ دارد مرغ و خروس دارن جون میدن لطفا بگین باید چیکار کنه
    تاج کبود کرد بی جون اصلا حال ندارن
    همشه خس خس می‌کنند پاهایم کبود کردن
    میشه بگین چه دارویی بهشون بده خالم

    1. سلام، اینا نشونه انفولانزاست و خونریزی دارن درمان نداره فقط قرنطینه کنید مرغ های مریض رو و همه جا رو ضدعفونی. بهداشت رو رعایت کامل.
      لاشه ها را رو هم بسوزونید.

  58. سلام یه خروس داشتم دیشب کامل سالم و هیچ علائم مریضی نداشت
    صبح دیدم رو پشت افتاده و پاهاش بالاست و مرده وتاجش و صورتش هم سیاه شده به نظرتون چه مریضیه؟

  59. سلام، ببخشید من چندتا مرغ و خروس دارم چند روزی هست مریض شدن و تا الان دوتا تلف شده و علائم آنفولانزا دارن چه دارویی بهشون بدم؟

    1. سلام، انفولانزا درمان نداره متأسفانه. باید با انتی بیوتیک ها جلوی عفونت های ثانویه رو بگیرید و با مولتی ویتامین طیور بیمار رو تقویت کنید.

    1. سلام، به مقدار کم بهش بدهید ولی انفولانزای مرغی با اینا درمان نمیشه دارو نداره. واکسن برای پیشگیری میخواد.

  60. سلام من یک عدد جوجه مرغ رسمی دارم که الان یک ماهه سرش رو مییبر پایین کل روز سرش پایینه مگه اینکه با دست سرش رو بیاری بالا دون بخوره بعد بازم گردنش رو میبره پایین نمی دونم چه دارویی داره برای خوب شدنش ولی فکر کنم رگ سرش خون مردگی داره البته از وقتی نیوکاسل رد کرده اینجوری شده اگه مشکل خون مردگی رگ سرش هست چه دارویی داره و اگر مشکل خون مردگی نیست پس چی هست وچه دارویی داره لطفا بگید

  61. سلام من مرغم دیروز نشسته بود یه جا غذا و هیچی هم نمیخورد نگاه کردیم دیدیم شپش گرفته ضد شپش از این پودرا بهش زدیم و یه قرص بهش دادیم که داروخانه دامپزشکی داده بود دیروز بلند شد و غذا و آب خورد و سرحال بود ولی امروز صبح باز همونجوریه تاجش کبود شده پف کرده و بلندم نمیشه هیچی هم نمیخوره نگاهم کردم دیگه شپش هم نداره چشماش بستسن اوردیمش پیش بخاری که گرم بشه ولی هنو چشماش بستست به نظرتون انفولانزاست؟یا مشکل دیگه ای داره؟میشه بگین چیکار کنم خوب بشه؟بازم از اون قرصه بهش دادیم صبح به نظرتون ضد شپش هم بش بزنیم؟؟ لطفا بگین چیکار کنم که خوب بشه

    1. سلام
      نه شپش نیست
      فضلش چه رنگیه ؟ سرفه ای عطسه ای چیزی داره ؟
      اگه فضلش سفید بود بهتره بهش تتراسایکلین دامی بدی ، از داروخانه دامپزشکی بخری
      احتمال انفولانزا هست ولی هر کبودی تاجی نشانی از انفولانزا نیست

  62. سلام بنده پرورش مرغهای زینتی دارم.
    یه خروس دارم که دو روز هست تاجش یکم تیره شده ولی سیاه نشده و هنگام نفس کشیدن کمی دهنش رو باز میکنه. خس خس هم خیلی ریز و با صدای کم داره.
    اما علائم دیگه ای نداره نه آب ریزش بینی و نه چشم تورم تاج و خون مردگی و سیاهی در پاها نداره.
    دانه هم به نسبت خوب میخوره جنب و جوشش هم خوبه و موقع گرفتنش به راحتی نمیشه گرفت.

    داخل گلوش هم بررسی کردم نه عفونتی داره نه چرکی و نه تورمی. حتی بی‌حال هم نیست.
    نمیدونم مشکل از چیه و چرا اینجوری شده.

    لطفا اگر راه درمانی داره راهنمایی کنید ممنون میشم
    و اینکه بفرمایید تشخیص این مشکل چی میتونه باشه

    1. سلام
      امکان انفولانزا بالاست . باید ببرید دامپزشک بومی کامل پرنده رو چک کنه
      مواردی که اشاره کردید یعنی سیاه شدن شدید تاج و … در انفولانزای حاد اتفاق میفته در باقی موارد هم تیره شدگی ممکنه رخ بده باید دقیقتر مورد بررسی بشه . حتما از سایر پرنده ها دورش کنید و ببرید پیش دامپزشک

  63. سلام من مرغ گوشتی 42روزه هست سه روزع آنفولانزا گرفتن و دانشونو کم کردن و تلفات به اون صورت ندارن راهنمایی میکنید دارو چی بدم تاثیر داره?

    1. سلام
      چنین موردی باید توسط دامپزشک و با معاینه طیور و مشخص شدن میزان درگیری با بیماری و همینطور نوع انفولانزا مشخص میشه
      به هیچ وجه بدون دونستن این موارد اقدام به درمان نکنید ، چرا که هم در رشدشون تاثیر خواهد گذاشت و هم اینکه تاثیری در تلفات نخواهد داشت.

  64. سلام من چندتاجوجه 7ماهه دارم 3روزپیش یکی ازاونهاابریزش پیداکردومردفقط آب میخورد. امروزیکی دیگه بی حال شده واصلاچیزی نمیخوره. ممنون میشم اگه راهنمایب کنید

    1. سلام
      محیط نگهداریشون رو گرم کن
      اونی که بیماره از بقیه جدا کن
      بهش تتراسایکلین دامی + مولتی ویتامین بده بخوره ، از داروخانه دامپزشکی بخر و میزام مصرفش رو هم بپرس

  65. سلام وقت بخیر مرغ های گوشتی من الان 48 روزه هستند چند روزه که مرغ های من انفولانزا گرفتن توی یک هفته اخیر تلفات نداشتم البته واکسن هم زدم اما وزن شان اصلا زیاد نشده توی این هفته . ایا دیگه وزن شان بالاتر نمیره . وزن شان الان بین دو تا دو و چهارصد هست

    1. سلام
      بالا میره
      بهشون مولتی ویتامین مخصوص بده
      از داروخانه دامپزشکی بخر
      جیره هم حتما جیره طیور گوشتی باشه

  66. سلام
    بنده پرورش مرغ گوشتی دارم والان روز سی ویک روزه هستن، دو روز هست که تلافت زیادی دارم،
    ورم سر،چشم،اب ریزش بینی و چشم،بی حالی دارن،
    روز نهم واکسن تزریقی زدم بهشون،اما الان وضعیت خوبی ندارن
    آیا راهی برای کم شدن تلفات هست ؟
    و تا چند روز ممکنه که تلفات داشته باشم..؟

    1. سلام
      ویروس های زیادی هستن که میتونن این عوارض رو ایجاد کنن ، که ممکنه حتی واکسن اونهارو هم نزده باشید
      بهتره در اسرع وقت یک دامپزشک باتجربه سالن رو بازدید کنه و از تلفات نمونه برداری کنه

  67. سلام روز بخیر من تعدادی مرغ خروس مینیاتوری و لاری دارم سه روز ی بار تلفات دارم علایم هم همینه قرنطینه میکنم بعد سه روز میمیرن بعدی میگیره تلفاتشون صد در صدی میشه؟واکسینه نشدن مولدی ویتامین و تتراسایکیلین میدم ولی هر کدوم میگیره کز میکنه تنفس دهانی داره پنج تا تلف شدن ۱۲موندن فعلا علائم ندارن گاه همشون تلف بشن برای پاکسازی محیط چیکار کنم

    1. سلام
      دقیقا علائم رو توضیح بدید
      تغییر رنگ تاج دارن ؟ محیط نگهداری کجاست ؟

      برای ضدعفونی باید تمام محیط وقتی طیور داخلش نیستن با جرمی ساید با دوز مشخص ضدعفونی بشه و بعد از ساعتی مشخص پرنده ها وارد محیط بشن . این مورد رو از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید و نحوه دقیق مصرف رو هم از خودشون بپرسید

      دانخوری و ابخوری ها هم کاملا تمیز بشن
      ورودی و خروجی سالن یا محل نگهداری بررسی بشه
      محیط نگهداری هم گرم باشه

      1. الان سه تا مرغ مینیاتوری و ی خروس همشون هشت ماهه بودن با ی مرغ لاری هشت ماهه تلف شدن خروس کبودی تاج داشت همشون تنفس دهانی ومخاط دهانی داشتن خروس روز قبل از تلف شدن دیگه خس خس و تنگی نفس نداشت ولی بی جون بود همسرم اجازه ندا. با سرنگ تغذیه اش کنم شاید نجات پیدا می کرد بعضا ورم سینوسی داشتن…الان تمامی مرغ خروس های هر دو نژاد درگیر شدن عطسه تنفس دهانی مخاط دهانی و ورم سینوسی دارن ک توی مینیاتوری ها شدید هست من چند ساعت ی بار تمیز میکنم سر و روشونو و با سرنگ تغذیه میکنم ک جون داشته باشن دون بخورن خودشون بعضا اب اویشن و داروی تتراسایکلین طیور و مسکن میدم توی اب ولرم با سرنگ توی حیاط بودن و گویا تمام منطقه الوده هسش و دان تغذیه شونم از کرغداری گوشتی خودمون میدم اسیاب شده واقعا نمی خوام تلف بشن مینیاتوری ها
        راهکاری هست ک بتونم نجاتشون بدم؟پسرم ب شدت وابسته شونه و همسرم از لج راهنمایی نمیکنه ویش دامپزشک بردم فقط تتراسایکیلین داد تو اب بدم بهشون ک ی شیشه تقریبا دادم
        فردا میخوام ببرم اگه شد جنتا تزریق کنم
        ب شدت ب راهنمایی احتیاج دارم
        الانم توی حیاط توی ی جعبه کنار هم جمعشون کردم ک گرم بمونن متاسفانه نمی تونم وارد فضای گرم راه پله یا انبار کنم
        بهشون جوشونده اویشن و مولتی ویتامین و نعنا هم دادم
        اگه دو سه تا مولد رو بتونم نجات بدم میفرستم جای دیگه و الان اذیتم ک همسرم از لج راهنمایی نمیکنه

        1. سلام
          به طور کلی چندکار باید انجام بگیره و اگه انجام نگیره کنترل امکان پذیر نخواهد بود . مورد اول اینکه محیط نگهداریشون باید گرم باشه ، این باید حتمی هست چرا که در ویروسهای فصلی مثل انفولانزا دمای بالا میتونه باعث از بین رفتن سریع بیماری بشه و اولین قدم در درمان پرنده هست.
          مورد دوم تمیز کردن دان خوری ابخوری و لانه پرنده ها هست که گفتم با جرمی ساید باید تمیز بشه
          مورد سوم باید مراجعه به دامپزشک صورت بگیره چرا که حتمی بودن بیماری انفولانزا و نوع این انفولانزا با این علائم قابل تشخیص نیست . اگه تتراسایکلین جواب نداد اموکسی کلاو باید تست بشه. اویشن هم خوب هست ولی درمان نیست به تنفس مناسب کمک میکنه ولی وقتی شب در محیط سرد قرار میگیرن مشخصا هیچکدوم از این داروها فایده ای نخواهد داشت .
          مورد اخر هم مولتی ویتامین هست که بهتره در این مورد نوع قوی +الکترولیت به صورت درمانی به پرنده داده بشه

          مراجعه به دامپزشک و تزریق دارو جواب سریعتری میده + محیط گرم

          1. خیلی ممنونم بسیار عالی راهنماییم کردین
            اولین قدم برده بودم پیش دامپزشک و تتراسایکلین داد الان سه روزه تلفات ندارم دوتا زو ب بهبودن امروز باز دامپزشک اوردم بهشون تزریق کرد گفت فردا جواب میده دارو…مولتی ویتامین هم جدید امروز گرفتمتوی اب با سرنگ ب همشون دادم الان مختصری راه میرن و‌خودشون دون میخورن رنگ تاج خروس رو ب نرمال میره ولی بازم ترشحات مخاطی و تنفس دهانی دارن فعلا سر و روشونو تمییز میکنم ک حداقل بتونم دو‌سه تاشو حفظ کنم…یکی از خروس لاری هارو سر بریدیم توی بدنش کاملا سالم و تمیز بود فقط ی خورده رنگ جگرش تیره بود…امروز ماست و سیر رو میکس‌کردم با سرنگ ب همشون دادم دارو‌هم دادم باز شب هم جاشونو گرم‌میکنم چون اذربایجان دیگه از چهارشنبه خیلی سرد میشه از صبحم گذاشتم جلو افتاب فقط ورم سینوسی چند روز طول میکشه خوب بشه یکیشون خیلی اذیت ادم میبینه ناراحت میشه…و اینکه رو ب بهبود برن رنگ مدفوعشون از سبز و سفید تغییر میکنه زود؟

          2. خوب پس شرایطشون رو به بهبودی هست فقط حتما محیط رو گرم کنید ، این طرف محیطش به شدت سرده شب ها ، ادم نمیتونه دووم بیاره چه برسه به یه جوجه با 1 کیلو وزن و بیماری و …
            حتما گرم باشه محیط
            اگه جیگر به صورت نقطه نقطه تیره بود به امکان زیاد انفولانزا هست
            آنفولانزا ها هم همشون حاد نیستن ،فقط نمونه حاد هست که هیچ راهی نداره بقیه رو میشه امیدی به کنترلش داشت
            قابل تشخیص نیست چند روز طول میکشه ، اگه محیط گرم باشه سریعتر خوب میشن
            فضله ی سفید نشان از عفونت هست که هر چقدر عفونتشون کمتر بشه بهتر میشه و سبز هم میتونه نشانی از ترشحات کیسه صفرا و اسیب به کبد باشه که اونم وقتی عفونت رفع بشه با دریافت مولتی ویتامین خوبی مثل +الکترولیت رو به بهبودی خواهد رفت و کمتر خواهد شد.

          3. ی سوال دیگه هم داشتم از خدمتتون
            الان مرغداری سالنش توی استراحت هست دو هفته ویش حدودا خالی شده سالن و تمییز شده
            ممکنه دو هفته دیگه جوجه ریزی بشه
            اگر مرغای توی‌حیاط درمان بشن و ب جای دیگه منتقل کنم خونه اقوام
            حیاط رو ضدعفونی کنم کاملا
            دیگه چیزی باقی میمونه ک رعایت کنم همسرم غر نزنه؟
            هر سری ک بهشون دست میزنم لباسامو عوض میکنم و بلافاصله میشورم
            چیزی هست ک داخل خونه انجام بدم اثری از ویروس‌نمونه؟

          4. بهرحال این نوع بیماری بسیار مسری هست و ورودش به سالنی که داخلش پرنده داره ممکنه باعث فاجعه بشه ! در سالن های مرغداری با افزایش دما کمتر از 24 ساعت میتونن این ویروس رو نابود کنن !

            داخل خونه این مدت محیط رو گرم تر از قبل کنید ، این ویروس داخل گرما نابود میشه . اگه لباس عوص بشه و دست و کفش ها خوب شسته بشن چیزی منتقل نمیشه چون گزارشی از ابتلای انسان به ویروس انفولانزای مرغی وجود نداره (یکی دو مورد شاید باشه که اونا هم خیلی نادر هستن)

            در کل اگه پوتین بلند (چکمه :دی ) بپوشید و با دستکش هم کارارو انجام بدید کافیه . لباس رو هم میتونید از این لباس هایی که برا کرونا میگیرن استفاده کنید (خدمات پزشکی میفروشه گرون هم نیست)

            از اینا بپوشید شاید دید ایشون هم عوض بشه و راهنمایی هم بکنن !

          5. ی سالی بود سالن بخاطر پروانه اجازه جوجه ریزی نداشت منم اینارو گرفتم بچه از ترس دربیاد و تو خونه و بدون مدرسه مشغول بشه نمیدونستم ک میخواد جوجه بذاره زیاد شن پارسال کل زمستون با برف بارون هر دوتاشون بالای دیوار لونه کرده بودن میموندن مریضم نشدن امثال نمیدونم چی ب جونشون افتاده این ویروس همه منطقه رو الوده کرده
            امروز رو ب بهبود میرن یکیشون سرش میلرزه نمیدونم بمونه یا ن
            بی نهایت ازتون متشکرم خیلی عالی و با حوصله راهنماییم کردین پایدار و تندرست باشین

          6. متاسفانه این بیماری ویروسی هست ، بیماری های ویروسی هم از طریق طیور دیگه منتقل میشن. حتی اگه یه کلاغی فضلش بیفته تو حیاط و حاوی بیماری باشه امکان انتقال به طیور دیگه زیاده
            فقط جاشون رو گرم کنید ، این بیماری به گرما حساسه

          7. ی سوال دیگه از خدمتتون داشتم
            کدوم واکسنارو میتونم ب صورت تزریقی و خوراکی بهشون توی این سن بدم؟
            و اینکه بتونم تعداد کم تهیخ کنم ویالایی ک دیدم خیلی بزرگ بودن و گرون

          8. الان درگیر بیماری هستن و نمیشه بهشون واکسن داد
            چون واکسن های موجود نمونه ضعیف شده ی ویروس هستن و اگه بهشون بزنید سریعتر از بین خواهند رفت !

            صبور باشید بعد از اینکه خوب شدن واکسن میتونید استفاده کنید . نیوکاسل و انفولانزا و برونشیت و ابله به تشخیص دامپزشک قابل استفاده هست . تعداد کم بعیده بفروشن ولی دامپزشک ها یا کلینیک های دامپزشکی بازشدش رو دارن از اونا بخواید میدن

          9. خیلی ممنونم لطف کردین بی نهایت
            متاسفانه امروزم دوتا مرغ و خروس تلف شدن کلا دوتا مولدشون دووم اوردن و ی دونه مرغ ۱۰ ماهه نمیدونم اونام میمونن یا ن
            اصلا ویروس خیلی مزخرفیه معلومم نیست چیه
            جاشون رو‌گرم کردم هم طول روز هم شب کاش اینا اقلا دووم بیارن پسرم از بس گریه کرد خودشو تباه کرد?
            حتما دووم بیارن واکسینه شون میکنم
            این ویروس رو فقط مرغ محلی میگیره و مرغای سفید تخم گذار نمی گیرن نمیدونم چیه
            روی حرکت مرغم تاثیر میذاره عجیب میشه راه رفتنشون خیلی هم وزن کم میکنن عین پر شدن

          10. دلیل اون رفتار که باعث اختلال تو راه رفتنشون شده حمله ویروس به عصب هست
            ان شالله که خوب میشن

          11. همشون تلف شدن ن دارو‌ن تزریق جواب نداد انفولانزاس جدیده ففط پلت ها نمیگیرن داخلشون ورم روده دیده میشه و ریه متلاشی شده?…خدا ب داد مرغدارا برسه ویروس مزخرفیه…منم دیگه عمرا حیوون خونگی برای پسرم بگیرم از دیشب عزای عمومی داریم
            خدا پشت پناهتون خیلی راهنماییم کردین زحمتتون دادم متشکرم

  68. سلام من یک مرغ دارم از کوچیکی بزرگش کردم مرغ بومی هستش…این دو روزه که خس خس میکنه عطسه میکنه و چشماش هم بستس..علائم آنفولانزای مرغی رو داره نمیدونم برای درمانش چیکار کنم! تخم هم میزاره ولی دو روزه تخم نزاشته!

    1. سلام
      علائم انفولانزاش چیه ؟ واکسن نزدی بهش تا حالا ؟
      تتراسایکلین دامی + مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی بخر و بهش بده – طبق دستور داروخانه
      همچنین بهش سیر بده و کمی هم آب آویشن

  69. سلام .ی خروس دارم ک سه روزه آب ودونه نمی خوره علاءم آنفلوآنزا رو هم داره این چندروزه باقرص زنده نگه داشتمش آب می خوره یکم ولی چشاش نمی بینه تادونه بخوره چ کارکنم تاخوب بشه

  70. سلام لطفا اگر تو اینستا پبچ دارید ادرسش رو برام ارسال کنید نا درباره مشکلات مرغهام ازتون راهنمایی بگیرم???

    1. سلام
      همینجا مشکلات رو بگید راهنمایی میکنیم
      اینستاگرام ما برای فروش محصولات هست و اموزشی نیست

  71. سلام خروس من ازيك مرغ الوده مريض شده نميدونم نيوكاسل هست ياچي
    همينجور كز كرده يك جا مدفوعش هم ابكي و بصورت سبز و سفيد هست هيچي هم نميخوره
    جداش كردم بعد يكروز ديدم چشمشو بسته و بنظرم ورم كرده چشمش و اينكه با زور چشمشو باز كرد
    يك خروس ديگه هم دارم اون يك خالتي شبيه سكسكه يا عطسه هست و گاهي اوقات هست
    ديگه زياد قوقولي هم نميكنه يا نصفه انجام ميده
    تازه ٥ ماهشونه ار كوچيكي بزرگشون كردم

    اون مريض رو جدا كردم حالا اين يكي هم نزديك دوتا مرغ كه كرك شده و خروسشون هست توروخدا ايا راه درماني داره چيكار كنم
    ازكجا بفهمم بقيه گرفتن يانه
    ايا بيماريش نيوكاسله
    حياطم شستم و ضدعفوني كردم
    چيكار كنم راهنماييم كنيد توروخدا
    خير ببينيد

    1. سلام
      امکان نیوکاسل وجود داره
      محیطی که توش هست رو گرم کن
      مولتی ویتامین طیور از داروخانه دامپزشکی بخر و به مدت 3 روز هر روز دو بار بهش بده (یا با سرنگ بزن تو دهنش یا بریز تو ابش اگه میخوره)
      تتراسایکلین دامی هم از همون داروخانه بگیر براش ، قرص هست اونم باید حتما بخوره ، اگه نتونستی بدی باید امپول تزریق بشه بهش

      خس خس و فضله سبز میتونه نشان از گرفتن بقیه باشه . مولتی ویتامین مخصوص طیور به همشون بده ، سیر منظم روزی 1 بار بهشون بده تا بدن تا جایی که میتونه تقویت بشه

  72. سلام دوتا جوجه اردک دارم که یکی از اونا چن روز پیش سرما خورد هی عطسه می‌کرد و آبریزش بینی داش گذاشتم جای گرم که بدتر نشه حالا امروز اون یکی جوجم داشت راه میرف یهویی استفراغ کرد استفراغشم سبز رنگ بود اونم الان آبریزش بینی داره که کمتر شده جفتشون هم اسهالن اسهالشون مث قیره سیاه بعضی اوقات سبز پررنگ اشتهاشونم تقریبا میشه گف کم شده ولی موقعی که گرسنشونه سرحالن خوب راه میرن ولی اونی که استفراغ کرده بعد از اینکه غذاشو میخوره چینه دانش حسابی باد میکنه و میره یه گوشه می‌خوابه تا وعده بعدی. دسترسی به دامپزشک ندارم اگه میشه لطفا درمان خونگی رو بهم یاد بدین ممنون میشم.
    و اینکه ممکنه آنفولانزا باشه یا بیماری دیگه که به انسان منتقل بشه؟

    1. سلام
      چنین موردی جزو موارد حاد محسوب میشه و درمان خانگی نداره چون اصلا مشخص نیست بیماری چی هست ! باید بره دامپزشکی و بهشون تقوتی تزریق کنه و همینطور در صورت نیاز بهش انتی بیوتیک تزریق کنه
      زیاد هم دس به دس نکن سعی کن سریعتر ببری وگرنه از دستشون میدی
      به نظر نمیرسه انفولانزا باشه به نظر من به امکان زیاد مسمویت شدید غذایی هست که با سرماخوردگی قاطی شده و مشکلات زیادی رو ایجاد کرده

    1. سلام
      باید بری پیش دامپزشک
      انفولانزا چیزی نیست که خودت بتونی کاریش کنی (اگه آنفولانزا باشه)
      اگه پرنده های دیگه ای هم داری جداشون کن

  73. سلام من ۱۰ تا مرغ و خروس دارم ۳ تاشون مردن اول خس خس می‌کنن بعد اشتها شون کم میشه از بینیشون آب میاد و میمیرن غذام بهنوم گندم میدم یه مرغ هم دارم ۵ تا جوجه داره به اونا واکسن زدم اما یکی از جوجه ها خس خس میکنه. اگه میشه بگید چیکار کنم ممنون میشم از شما

  74. سلام وقت بخیر سپاس از اطلاعات خوبتون
    چند روز بعد از تزریق واکسن در ناحیه گردن آنتی بادی تشکیل میشه و پرنده مقاوم میشه؟؟

    1. سلام
      بسته به نوع واکسن و حتی بسته به تولید کننده شرایط فرق داره
      باید در بروشور تولید کننده این مورد رو مطالعه کنید

  75. سلام من یه مرغ و چندتا جوجه ۴ ماهه دارم مرغ مادر مبتلا شده بردیمش دامپزشکی بهشت مولای ویتامین و انتی بیوتیک دادن؟چیزی نمی خوره و همش جلو افتاب خودش رو پهن میکنه بعضی وقتا کز میکنه ولی وقتی میفتم دنبالش خیلی زیرکه و به راحتی نمیشه گرفتش تا دارو هاشو بدم
    و همچنین تغذیه شون هم گاهی براشون برنج میاوردم که چربی زیادی داشت به نظرتون تاثیر چربی هم هست؟
    به نظرتون زنده میمونه یا نه؟

      1. گفتم که یه گوشه کز میکنه و چیزی نمی خوره
        سینه ش هم خش خش میکنه و وزن خیلی کم شده و تخم هم نمی زاره
        مخاط بینی ش هم خیلی زیاده به طوری که جلوی نفس کشیدنش رو گرفته و با دهن له له میکنه که نفس بکشه همین،

    1. منم 2 تا خروس داشتم با همین شرایط آخرش بعد یک هفته مردن.دامپزشک مولتی ویتامین و قرص آموکسی سیلین بهم پیشنهاد داده بود ولی متاسفانه کار نکرد. بعد کار از کار گذشتن یه مرغ فروش میگفت یه قرصی دارند که همیشه استفاده میکنه و صد در صد جوابگو هست و بعد دو روز حالشون خوب میشه.. پیشهاد اینکه پرسجو کن.. دامپزشک ها همشون تجربه ندارند در بعضی موارد. مرغ مریض هم حتما جدا کن از بقیه

      1. خوب حاجی جان قرص اون پرنده فروش رو هم دادی ولی “اخرش بعد یه هفته مردن ! ”

        بیماری های ویروسی هیچ درمانی ندارن ! تنها راهش واکسیناسیون قبل از ابتلا هست

        1. نه متاسفانه قرص هارو نداده بودم. دیر فهمیدم که قرص دارند..
          ولی در کل بهترین راهکار اگه کوچک هستند 2 مرحله امپولشون رو بزنی خیلی بهتره..

  76. سلام جوجه لاری من احساس میکنم آنفولانزا کرفته چیکارش کنم الان درماتش رو چطوری شروع کنم

    1. سلام
      انفولانزا گرفته ؟! جوجه انفولانزا بگیره 2 روزه کارشو تموم میکنه ! علائمش چیه ؟

  77. سلام ببخشید مرغامون ساق پاشون لک افتاده بعدم یهو ظرف یه ساعت بدنشون خشک میشه زیر دم شون سیاه میشه و سریع میمیرن تاج و صورتشونم سیاه میشه علت چیه

    1. سلام
      بسته به سایر علائم ، همچون سرفه ، عطسه ، خس خس و فضله ، به امکان بسیار زیاد بیماری ویروسی دارن
      باید دامپزشک لاشه رو مشاهده کنه و اگر تعدادشون زیاده حتما به دامپزشکی بدید که کالبد شکافی کنه تا اگر بیماری از ظاهر قابل تشخیص نبود از تغییرات در کبد و … قابل تشخیص بشه

    1. سلام
      توضیح بیشتری بدید
      تغذیش چی هست ، محیط نگهداری دماش چطوره ؟ فضلش چجوری و چه رنگیه ؟

        1. مولتی ویتامین مخصوص طیور براشون بگیرید + جیره مخصوص جوجه 1 روزه
          یه مدت از این جیره و مولتی ویتامین بدید تا جون بگیرن
          همینطور کلسیم هم باید بگیرن که بهتره به صورت قطره باشه ، از داروخانه دامپزشکی یا کلینیک دامپزشکی میتونید قطره کلسیم رو خریداری کنید.

  78. سلام ؛
    واکسن آنفلانزای مرغی بعد ابتلا تاثیر گذار هست یا حتما باید قبل ابتلا تزریق بشه ؟

    1. سلام
      اصولا همونطور که از اسمش مشخص هست، واکسن هست و باید در دوره ی پیش از بیماری تزریق بشه

    2. سلام من مرغداری دارم یک سالان درگیرشده همین علا ‌‌‌‌‌عم آنلانزارو داره وقتی دان میخره خفه میشه قبل مریضی هم یکبار تزریق کردم امان الان بازم درگیرشده لتف کنیدراه پیشگیری آن رو توزیع بدین که چه داروی با دم

      1. سلام
        راه پیشگیری واکسن + جلوگیری از ورود افراد به محیط بدون ضدعفونی کردن هست
        کارشناس دامپزشکی باید محیط مرغداریتون رو بررسی کنه و دلایل این مورد رو پیدا کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس