ساخت دستگاه جوجه کشی

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی در منزل

چگونه در منزل یک دستگاه جوجه کشی ایده آل بسازیم ؟ در این پست از وبلاگ چیکن هچ به منظور پاسخ به این پرسش، روش درست کردن یک دستگاه جوجه کشی ساده را به صورت قدم به قدم همراه با توضیحات کامل ارائه داده ایم. توجه به قطعات مورد استفاده در این دستگاه و استفاده از ابزارهایی که می توانند در اتوماتیک کردن دستگاه نقش داشته باشند، تاثیر بسیاری را در افزایش راندمان دستگاه دارند.

روش ساده برای ساخت دستگاه جوجه کشی با کمترین هزینه + فیلم آموزشی

طرز ساخت ماشین جوجه کشی ساده با کارتن و یا یخدان یونولیتی - فروشگاه چیکن هچ

در این مقاله یک روش ساده برای ساخت ماشین جوجه کشی در منزل را برای شما ارائه می دهیم. برای ساخت این دستگاه  می توانید از کارتن و یا یخدان یونولیتی استفاده کنید. البته پیشنهاد ما استفاده از یخدان یونولیتی است چراکه بدنه یخدان از لحاظ عایق بندی و مقاومت بهتر از بدنه کارتن عمل می کند.

لوازم مورد نیاز برای ساخت دستگاه با استفاده از کارتن و یا یخدان عبارتند از:

  1. جعبه یونولیتی با ابعاد مناسب
  2. لامپ رشته ای و یا لامپ شمعی
  3. سیم و سرپیچ لامپ
  4. ظرف آب
  5. فن کوچک
  6. ترموستات دیجیتال به همراه سنسور
  7. رطوبت سنج
  8. آداپتور 12 ولت

لوازمی که نام بردیم همگی ارزان قیمت هستند و شما می توانید با صرف کمترین میزان هزینه آنها را تهیه کنید. لازم به ذکر است که ترموستات دیجیتال به همراه سنسور دما را می توانید از فروشگاه های لوازم برقی و با قیمت 30 الی 40 هزار تومان تهیه کنید. همچنین می توانید به جای ترموستات دیجیتال از یک دماسنج و رطوبت سنج آنالوگ استفاده کنید.

مرحله اول : سیم پیچی

نحوه سیم پیچی دستگاه جوجه کشی دست ساز - فروشگاه چیکن هچ

سیم پیچی یکی از مراحل مهم ساخت دستگاه اتوماتیک می باشد. برای انجام صحیح این کار لازم است ویدیوی آموزشی آن را به دقت مشاهده کنید. در شکل زیر نقشه اتصال قطعات مختلف ترموستات نشان داده شده است. با استفاده از این ترموستات دیجیتال و تنظیم آن با اختلاف 0.5 درجه می توانید به صورت اتوماتیک دمای داخل کارتن را در محدوده 37 الی 38 درجه گرم نگه دارید.

استفاده از سنسور سنج دما در ساخت دستگاه جوجه کشی ساده و اتوماتیک - فروشگاه چیکن هچ

اما در صورت استفاده نکردن از ترموستات دیجیتال، باید برای کاهش و یا افزایش حرارت لامپ از دیمر استفاده کنید. اما در حالت کلی پیشنهاد ما تهیه ی ترموستات دیجیتال می باشد که قیمت ان هم ارزان و حدود 40 هزار تومان می باشد.

مرحله دوم : آماده سازی سیستم تأمین حرارت و رطوبت

در ابتدا باید محل قرارگیری ترموستات، لامپ و فن را مشخص کنید. توصیه می کنیم حتما فیلم آموزشی قرار داده شده در انتهای مقاله را مشاهده کرده و طبق آموزش های آن پیش بروید.

طرز صحیح قرار دادن لامپ و فن و ظرف اب در دستگاه جوجه کشی دست ساز - فروشگاه چیکن هچ

ترموستات را روی بدنه ی بیرونی کارتن نصب کنید تااز طریق آن بتوانید دمای داخل کارتن را مشاهده کنید. سنسور را نیز در داخل کارتن قرار دهید. همچنین در این روش لامپ، ظرف آب و فن باید بصورت ثابت به یکدیگر متصل شوند و در داخل کارتن قرار بگیرند.

ظرف آب باید به منبع حرارتی نزدیک باشد تا از این طریق رطوبت داخل دستگاه افزایش پیدا کند. در ساخت دستگاه جوجه گیری با کارتن می توانید از انواع لامپ رشته ای، شمعی و کم مصرف استفاده کنید.

مرحله سوم : ایجاد دریچه های تهویه

برای تبادل هوا باید حفره هایی را بر روی بدنه و درب دستگاه ایجاد کنید. این حفره ها در واقع راهی برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط داخلی کارتن و یا یخدان می باشند که البته هوای مصرف شده نیز از همین حفره ها خارج می شود.

علامت گذاری و مشخص نمودن محل سوراخکاری دستگاه جوجه کشی - فروشگاه چیکن هچ

ایجاد دریچه های تهویه برای ورود و خروج هوای دستگاه جوجه کشی - فروشگاه چیکن هچ

ایجاد سوراخ های تهویه در درب دستگاه جوجه کشی - فروشگاه چیکن هچ

مرحله نهایی : آماده سازی دستگاه

در مرحله ی آخر ظرف یا کاسه را پر از آب کرده و لامپ را برای تبخیز آب و همچنین تامین حرارت روشن کنید. کف کارتن را با کاه پوشش دهید و تخم های نطفه دار را بر روی آن بچینید. اگر از ترموستات دیجیتال استفاده نمی کنید لازم است که یک دماسنج مناسب در داخل کارتن قرار دهید.

اماده سازی دستگاه جوجه کشی دست ساز - فروشگاه چیکن هچ

اکنون باید چند ساعت صبر کنید تا محیط داخلی به شرایط استاندارد برسد. دمای لازم برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرنده های مختلف متفاوت است. دوره جوجه کشی مرغ 21 روز بوده که به 18 روز اول ستر و سه روز آخر نیز هچر گفته میشود. در زمان ستر دمای مناسب برای تخم نطفه دار مرغ، 37.7 درجه و رطوبت 60 درصد می باشد. در زمان هچ (از ابتدای روز 19 ام) دما باید 37.2 و رطوبت 70 درصد باشد.

نکته: در زمان ستر تخم های نطفه دار باید به صورت مرتب چرخیده شوند تا نطفه به پوسته داخلی تخم نچسبد. در زمان هچ،چرخش تخم ها متوقف می شود.

برای شروع فرایند حساس جوجه کشی ابتدا تخم های نطفه دار که در واقع سرمایه اصلی شما هستند را در اتاق قرار دهید تا دمای آنها تنظیم شود. اکنون زمان آن رسیده که آن ها را در داخل دستگاه بچینید و درب را ببندید تا جوجه کشی آغاز گردد.

آشنایی با برخی از اصطلاحات جوجه کشی

برای جوجه کشی از تخم نطفه دار لازم است که با برخی اصطلاحات آشنا شوید.

  • تخم نطفه دار

 به تخم حاصل از جفت گیری موفق پرنده ماده و نر تخم نطفه دار می گویند. تخم نطفه دار حداکثر تا یک هفته قابل استفاده است و بعد از این مدت به شدت نطفه درون تخم ضعیف می شود.

  • دوره جوجه کشی

به تعداد روزهایی که طول میکشد تا تخم نطفه دار تبدیل به جوجه شود، دوره جوجه کشی گفته می شود. لازم به ذکر است که دوره جوجه کشی هر پرنده و حتی نژادهای مختلف یک پرنده، متفاوت می باشد. بعنوان مثال دوره جوجه کشی مرغ، 21 روز و دوره جوجه کشی بوقلمون 28 روز است.

  • دوره ستر

 به روزهای اولیه جوجه کشی گفته می شود که در این دوره دما و رطوبت با روزهای پایانی جوجه کشی متفاوت است. بعنوان مثال دما و رطوبت دوره ستر مرغ به ترتیب برابر با 37.7 درجه و 60 درصد میباشد.

  • دوره هچر

به روزهای پایانی جوجه کشی گفته می شود و در این دوره جوجه ها به هچ کامل می رسند و از تخم خارج می شوند. معمولا 3 روز آخر جوجه کشی به دوره هچر معروف می باشد ولی در بیشتر موارد دوره هچر تا 5 روز می تواند طول بکشد. دوره هچر مرغ از اول روز 18 ام به بعد شروع میشود. دما و رطوبت دوره هچر مرغ به ترتیب برابر با 37.2 درجه و 70 درصد میباشد.

  • تفاوت دوره ستر و هچر

 در زمان ستر تخم های نطفه دار باید مرتبا چرخیده شوند. اما در زمان هر تخم، گردش تخم های نطفه دار باید متوقف گردد. همچنین در زمان هچر دما خنک تر از دوره ستر و رطوبت بیشتر از دوره ستر می باشد.

  • نطفه سنجی

در زمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار باید روند رشد جوجه ها بررسی شود. نطفه سنجی عملی است که از روز هفتم به بعد قابل انجام می باشد.

نطفه بینی تخم های نطفه دار در دستگاه - فروشگاه چیکن هچ

در حین نطفه سنجی می توان به تشکیل نطفه و رشد جوجه پی برد. تخم های بدون نطفه و یا نطفه های مرده باید از داخل دستگاه بیرون آورده شوند. در غیر اینصورت این نوع تخم ها فاسد شده و داخل دستگاه را آلوده می کنند و به سلامت دیگر تخم های نطفه دار آسیب وارد میکنند. در صورتیکه نطفه درون تخم سالم باشد، رگ های خونی شکل گرفته به هم متصل خواهند بود.

سوالات رایج به هنگام استفاده از دستگاه جوجه کشی دست ساز

با توجه به اینکه دستگاه های دست ساز ایرادهای فنی زیادی دارند، بیشتر کاربران در کنترل دستگاه دچار مشکلات مختلفی می شوند. در این بخش به برخی از این نوع مشکلات پاسخ داده ایم. اگر شما نیز به هنگام استفاده از دستگاه دست ساز خود دچار مشکل شده اید، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

برای کاهش و یا افزایش دمای داخل دستگاه چیکار کنم؟

در دستگاه های دست ساز معمولا از حرارت لامپ برای تأمین دما استفاده میشود. بنابراین با کاهش و یا افزایش شدت نور لامپ می توان دمای داخل دستگاه را کنترل نمود. برای این کار می توان از یک دیمر بهره برد و توسط آن شدت نور و در نتیجه حرارت تولیدی لامپ را کاهش و یا افزایش داد.

چطور می توان دمای داخل دستگاه را ثابت نگه داشت؟

برای ثابت نگه داشتن دمای داخل دستگاه، لازم است که از ترموستات کنترلر دمای دیجیتال استفاده کنید. این نوع کنترلرها دارای سنسور دما، نمایشگر دیجیتال و خروجی های مختلف میباشند که قیمت بسیار ارزانی دارند. نحوه مونتاژ این نوع ترموستات دیجیتال در تصاویر بالا نشان داده شده است.

روزی چند بار باید تخم ها را بچرخانیم؟

عمل چرخش تخم های نطفه دار در زمان ستر بسیار مهم می باشد. در زمان ستر حداقل روزی 4 بار باید تخم ها چرخیده شوند. یعنی هر 6 ساعت یکبار . به طور میانگین و طبق تجربه چرخش روزانه هر 4 تا 6 ساعت یکبار برای دستگاه های جوجه کشی دست ساز مناسب می باشد . با کمی خلاقیت می توانید یک سیستم ساده چرخشی برای دستگاه خود درست کنید و بدون باز نمودن درب دستگاه، عمل چرخش تخم ها را انجام دهید.

راهکاری برای چرخش راحت تخم در داخل دستگاه جوجه کشی - فروشگاه چیکن هچ

استفاده از توری و لوله برای ساخت شانه جوجه کشی - فروشگاه چیکن هچ

چرخش اتوماتیک تخم های نطفه دار - فروشگاه چیکن هچ

چرا رطوبت داخل دستگاه بالا نمی رود؟

برای افزایش رطوبت داخل دستگاه بهتر است که از اب گرم استفاده کنید. همچنین ظرف آب باید نزدیک منبع حرارتی باشد. جهت وزش باد گرم نیز باید به سمت ظرف اب باشد تا رطوبت افزایش پیدا کند. همچنین می تو ان برای افزایش رطوبت داخل دستگاه از یک پارچه نم و یا اسفنج خیس استفاده نمود.

آیا امکان استفاده از ابزارهای اتوماتیک مانند کنترلر و موتور در این دستگاه ها وجود دارد ؟

بله ، کنترلر جوجه کشی می تواند کمک بسیاری به اتوماتیک شدن تنظیم دما و رطوبت کند. در اصل یک کنترلر تمامی اعمال مربوط به ترموستات دمایی را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

همچنین می توانید از موتور نیز در دستگاه استفاده کنید . بدین منظور باید سیستم چرخش تخم های نطفه دار به گونه ای در نظر گرفته شود که محل مدنظر خروجی سیستم چرخش ، به موتور متصل شده و موتور اقدام به چرخاندن شانه ی دستساز کند. تنظیم این مورد نیز کار بسیار آسانی است فقط نیاز به خلاقیت در ساخت شانه دارد. موتور های معمولی قابل استفاده در دستگاه های جوجه کشی نیستند چون ممکن است ضربه به تخم وارد کرده و سبب کاهش راندمان شوند.

موتور دائم کار در دستگاه جوجه کشی

موتور دائم کار با سرعتی بسیار آهسته می چرخد و معمولا در هر یک یا دو ساعت یکبار، یک دور کامل انجام می دهد. این موتور گیربکس دار بدون نیاز به تایمر کار می کند و برای راه اندازی آن شما تنها به یک اداپتور یا ترانس تبدیل برق 220 ولت به 12 ولت نیاز خواهید داشت. این موتور در تمامی راک های دست ساز، دستگاه های جوجه کشی کوچک و دست ساز  قابل استفاده است.

آیا از دستگاه دست ساز برای جوجه کشی از پرنده های زینتی هم می توان استفاده نمود؟

دستگاه های دست ساز معمولا ایراد های فنی زیادی دارند و همچنین به صورت دقیق نمی توان دما و یا رطوبت داخل دستگاه کنترل نمود. جوجه کشی از تخم نطفه دار طوطی سانان و پرنده های زینتی نیازمند یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای و دقیق میباشد و با دستگاه دست ساز نمیتوان به نتایج مطلوب رسید.

نوشته های مشابه

‫233 دیدگاه ها

  1. سلام من یک دستگاه خانگی درست کردم و ۱۰تخم مرغ داخلش گذاشتم زیرشون یه پارچه نخی گذاشتم و یه ظرف آب و یه لامپ ۱۰۰وات تخم ها هم به شدت داغ هستند آیا درسته کارم؟ چند روز طول میشکه تا به جوجه تبدیل شوند؟

    1. سلام نیما
      طول دوره ی جوجه کشی از تخم مرغ 21 روزه
      باید از یه دماسنج استفاده کنی تا میزان دمای محفظه ی داخلی دستگاهت مشخص بشه
      دمای مورد نیاز برای تخم مرغ توی 18 روز اول هم 37.5 درجه ی سانتی گراد هست
      بیشتر از این دما و کمتر از اون به تخما آسیب می زنه

    1. سلام ماهان
      بله می تونی بذاری
      ولی بازدهیش بستگی به این داره که دستگاهتو چقدر دقیق درست کرده باشی

  2. سلام دوست عزیز
    من یک دستگاه جوجه کشی درست کردم و چنتا تخم مرغ گذاشتم و یک لامپ ۱۰۰وات وزیر اون هم آب گذاشتم کارتون یکم کوچک است درش رو می‌بندم دما زیاد می‌ره بالا میترسم خراب بشه و درش رو نمی‌بندم و دما اش خوب هست الان من درش رو نبندم خراب میشه
    لطفاً کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اگه درش باز باشه تبادل هوا صورت میگیره و روند جوجه کشی به درستی پیش نمیره
      بهتره یا یه کارتون بزرگتر تهیه کنی یا هم یه لامپ کوچیک تر که دما درست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋