موتور جوجه کشی یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه جوجه کشی می باشد. این قطعه به صورت مستقیم به شانه جوجه کشی و یا راک جوجه کشی متصل میشود و عمل چرخاندن آن و در نتیجه چرخاندن تخم های نطفه دار را به عهده میگیرد.

انواع موتورهای مورد استفاده در دستگاه جوجه کشی :

انواع موتورهای مورد استفاده در دستگاه جوجه کشی - چیکن هچموتورهای مورد استفاده در دستگاه های جوجه کشی از جهات مختلفی قابل قیاس می باشند. موتورهای سنکرون و موتورهای جوجه گردان از جمله موتورهای موجود در بازار برای استفاده در دستگاه جوجه کشی می باشند. موتورهای جوجه گردان قیمت پایینی داشته و به همین جهت بیشتر مورد توجه افراد قرار میگیرند. اما این نوع از موتورها چندمشکل اساسی دارند که استفاده از آنها در دستگاه جوجه کشی را نامعقول کرده است. گشتاور یا وزن تحملی این موتور ها نسبت به انرژی مصرف آنها بسیار کم می باشد. به گونه ای که در یک نمونه ی 6 ولتی ، گشتاور 20 کیلوگرمی خواهیم داشت و در نتیجه این موتور تنها توان حرکت 3 شانه 42 تایی مرغ را خواهد داشت. این مقدار در یک موتور سنکرون 6 ولتی ، 7 تا 8 شانه جوجه کشی می باشد !

از سویی دیگر امکان وارد کردن ضربه در این نوع از موتور ها بالا می باشد . این ضربه بخصوص زمانی که موتور 180 درجه شانه را حرکت داده و میچرخد رخ خواهد داد که ضربه ی وارد امکان وارد شدن استرس به نطفه ها و در نتیجه از بین رفتن آنها را افزایش خواهد داد.

در نتیجه استفاده از موتورهای جوجه گردان در دستگاه جوجه کشی پیشنهاد نمیشود.

موتور جوجه کشی گیربکس دار - چیکن هچموتورهای سنکرون انتخابی بسیار مناسب برای استفاده در انواع دستگاه جوجه کشی هستند. این موتورها غالبا دارای چرخ دنده ها یا گیربکس های مخصوصی بوده و توان تحمل وزن بالاتری دارند. در انتخاب این نوع از موتورها نیز باید فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

– از نظر برق مصرفی : از نظر برق مصرفی، موتورهای جوجه کشی به دو دسته ی موتور های 12 ولت و موتورهای 220 ولت تقسیم بندی میشوند. موتورهای 12 ولت در دستگاه های کوچک خانگی مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال موتور ktyz 49 از جمله موتور های شناخته شده مورد استفاده در دستگاه های جوجه کشی خانگی می باشد که در ایزی باتور 2 و ایزی باتور 1 مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع از موتورها مصرف انرژی بسیار پایینتری نسبت به نمونه های 220 ولتی دارند . موتورهای 220 ولتی شناخته شده در بازار عبارتند از 50ktyz  – 60 و 68 و 80 ktyz.

موتورهای جوجه کشی 220 ولت مدرن، دارای یک خازن محافظ هستند که از وارد شدن شوک الکتریکی به موتور جلوگیری کرده و مانع سوختن و یا نیم سوز شدن موتور خواهد شد.

انتخاب موتور مناسب برای دستگاه جوجه کشی :

انتخاب موتور مناسب برای دستگاه جوجه کشی - چیکن هچپس از مشخص کردن اینکه دستگاه شما نیاز به استفاده از موتور 12 ولتی دستگاه جوجه کشی دارد یا موتور 220 ولتی، باید موتوری متناسب با میزان تخم قرار گرفته در داخل دستگاه انتخاب کنید .

به صورت استاندارد در شانه جوجه کشی ، 42 تخم مرغ قرار میگیرد. موتور جوجه کشی باید توان چرخش این مقدار تخم را داشته باشد . بدین منظور باید به عدد گشتاور موتور توجه کنید. گشتاور حداکثر وزن تحمل شده توسط موتور می باشد .

برای مثال یک موتور با گشتاور 40 کیلوگرمی ، توان تحمل 7 تا 8 سبد تخم مرغ را خواهد داشت . بنابراین محاسبه ی مقدار قدرت موتور را با توجه به میزان وزن تحملی آن می توانید محاسبه کنید.

اهمیت چرخ دنده موتور دستگاه جوجه کشی :

یکی از مهمترین نکات در انتخاب موتور جوجه کشی مناسب وجود گیربکس و کیفیت آن می باشد. همانطور که اشاره شد ، تخم های نطفه دار در برابر ضربه بسیار حساس هستند و وارد شدن ضربه دستگاه، امکان ورود استرس به نطفه را افزایش داده و میتواند سبب تلف شدن نطفه شود. در نتیجه متخصصان تولید موتورهای جوجه کشی ، بر روی موتورهای سنکرون مخصوص جوجه کشی چندین چرخ دنده و گیربکس قرار داده اند که در هنگام چرخش بخصوص شروع دور جدید ، به ارامی شروع به حرکت کرده و ضربه ای به تخم ها وارد نمیکند .

نوع و محل اتصال موتور به دستگاه جوجه کشی :

نوع و محل اتصال موتور به دستگاه جوجه کشی - چیکن هچنحوه اتصال موتور به دستگاه جوجه کشی بستگی به نوع دستگاه شما دارد. معمولا از دو طریق ، یعنی استفاده از دستگاه تایمر و یا استفاده از کنترلر جوجه کشی، موتور به دستگاه متصل میشود . بدین ترتیب میتوان موتور با به صورت استانداری تنظیم کرد.

تایمر ها توان مدیریت چرخش در یک جهت را دارند اما کنترلرهای مخصوص جوجه کشی با داشتن 2 یا چندین رله ، امکان مدیریت حرکت موتور در هر دو جهت را نیز خواهند داشت که بر اساس برنامه نویسی چیپست دستگاه، نحوه و زمان چرخش در نظر گرفته خواهد شد.

تاثیر کیفیت و کارایی موتور در راندمان جوجه کشی :

همانطور که میدانید ، تخم نطفه دار در هر شبانه روز نیازمند حداقل 4 بار گردش در جهت های مختلف می باشد. این گردش به این دلیل صورت میگیرد که از چسپندگی نطفه به دیواره جلوگیری کند. این چسپندگی می تواند سبب مرگ نطفه شده یا جوجه ی تازه متولد شده را با مشکلاتی بسیار اساسی روبرو سازد. بدین ترتیب نیاز است که در ساعاتی معین موتور چرخانده شود.

در دستگاه های دستی ، همانطور که اشاره شد هر 6 ساعت یکبار تخم نطفه دار چرخانده میشود ، این چرخش به صورت 45 درجه به راست و بعد 45 درجه به چپ ، بعد 45 درجه به چپ و بعد دوباره به راست ، همینطور ادامه دارد . در صورتی که از موتور جوجه کشی استفاده کنید ، این چرخش به صورتی بسیار آرام انجام گرفته که در نتیجه ی آن تاثیری مستقیم بر روی راندمان جوجه کشی خواهد گذاشت.پ

چرخش در آن دسته از دستگاه جوجه کشی خانگی که به میزان 360 درجه می باشد، بسیار پیچیده تر و حرفه ای تر است، به گونه ای که راندمان چنین دستگاه هایی به صورت قابل ملاحظه ای بالا بوده و برای جوجه کشی از طیور زینتی انتخابی بسیار مناسب می باشد .

محل قرار گیری موتور روی راک یا ترنر  :

ازجمله مواردی که باید در زمان نصب موتور توجه کنید ، محل قرارگیری موتور جوجه کشی می باشد. موتور براساس استاندارد تولید دستگاه های جوجه کشی باید در وسط دیواره ی کناری قرار گیرد. در این صورت میزان انرژی وارد شده به موتور مناسب بوده و فشار زیادی به موتور وارد نخواهد شد. دیده شده است که برخی از افراد، موتور را در گوشه ی راک جوجه کشی نصب میکنند. این عمل به صورت مستقیمی سبب افزایش فشار وارده به موتور می شود و در نتیجه به مرور باعث کاهش عملکرد مفید موتور و در نتیجه کاهش راندمان کلی دستگاه خواهد شد.