بهترین سنسور دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی با دستگاه فرایند بسیار حساسی است و برای رسیدن به موفقیت، باید بعضی از فاکتور ها و شرایط محیطی را دائما مورد بررسی قرار داد. دما و رطوبت دو تا از فاکتورهای موثر در تعیین میزان راندمان دستگاه می باشند. این دو فاکتور به قدری مهم هستند که تمام شرکت های تولید کننده ی دستگاه جوجه کشی برای افزایش کیفیت محصولات خود، دقت سنسورهای تعبیه شده در دستگاه را ارزیابی می کنند تا مشکلی در آنها وجود نداشته باشد.

در این قسمت از وب سایت چیکن هچ می خواهیم درباره انواع سنسور های ماشین های جوجه کشی بحث کنیم. در حقیقت ما به عنوان کارشناسان فروشگاه چیکن هچ تمام حسگر هایی که در ایران و یا خارج برای این دستگاه ها به کار می روند را مورد بررسی قرار داده و سپس چکیده ی این تحقیقات را در قالب یک مقاله برای شما ارائه کرده ایم. پس در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید .

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای سیستم انتخاب پرنده و جوجه کشی اتوماتیک
» بهره گیری از سنسور SHT نسل 4 بدون نیاز به کالیبراسیون مجدد
» امکان چرخش اتوماتیک و یکنواخت تخم ها
قیمت : 7,100,000تومان

بررسی انواع سنسور در دستگاه جوجه کشی

همانطور که می دانید مهمترین عامل موثر در میزان راندمان جوجه گیری توسط دستگاه، نوع سنسور بکار رفته در برد آن می باشد. وجود دو فاکتور حساس و برخی از شرایط می توانند تاثیر قابل توجهی در افزایش یا کاهش راندمان جوجه کشی داشته باشد. به همین دلیل، بزرگ ترین شرکت های دنیا که به طراحی و تولید انواع دستگاه جوجه کشی مشغولند، تمام تلاش خود را به کار می برند تا در بالا بردن کیفیت محصولات خود و دقت دستگاه در ارزیابی و تامین دما و رطوبت به نحو احسن عمل کنند.

اهمیت سنسور در ماشین جوجه کشی

سنسور یا حسگر، یکی از کارآمدترین قطعاتی است که وظیفه سنجش دما و رطوبت مورد نیاز تخم های نطفه دار را بر عهده دارد و باید هر لحظه مقادیر تعیین شده را ارزیابی کرده و نتیجه را به برد اصلی دستگاه گزارش کند. تا کاربر با بررسی دقیق بتواند میزان دما و رطوبت محیط داخل دستگاه را رصد کند و با مشکلی در روند انکیباسیون روبرو نشود.

جوجه کشی از هر پرنده ای نیازمند شرایط خاصی است و تحت دما و رطوبت تعیین شده ای انجام می گیرد. به نحوی که اگر دما و رطوبت دستگاه، به اندازه چند دهم درجه با مقادیر تعیین شده فاصله داشته باشد، آن وقت نمی توان سلامت تخم های نطفه دار را تضمین کرد.

با اختلاف دمای چند دهم درجه، جوجه ها دیرتر به مرحله هچ می رسند. اما فاجعه زمانی رخ می دهد که اختلاف دما به اندازه یک درجه سانتی گراد، یا بیشتر از آن باشد. آن وقت صدمات جبران ناپذیری به تمامی تخم ها وارد خواهد شد. که در نهایت تخم ها تلف خواهند شد. برای جلوگیری از این موضوع باید از نحوه عملکرد حسگرهای دمایی و رطوبتی، مطمئن باشید. لذا نوع و میزان دقت آنها در دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا حسگری وجود دارد که دما و رطوبت را همزمان اندازه گیری کند؟

بله ، حسگرهای SHT ساخت کشور سوئیس ، توانایی گزارش لحظه ای میزان دما و رطوبت را به کنترلر دستگاه دارند .این حسگر ها یک بار توسط شرکت سازنده کالیبره شده اند و نیازی به کالیبراسیون دوباره ندارند. همین عامل باعث شده است که جزو برترین حسگرهای اندازه گیری همزمان دما و رطوبت به کار رفته در تولید ماشین جوجه کشی باشند.

در ادامه مقاله انواع سنسورهای قابل استفاده در دستگاه های جوجه کشی را مورد بررسی قرار می دهیم. مطمئنا مطالعه ی این مطلب شما را در انتخاب بهترین دستگاه، بسیار کمک خواهد کرد.

بررسی انواع سنسورها

در ادامه تعدادی از حسگرهای قابل استفاده در دستگاه جوجه کشی را برایتان ذکر کرده ایم:

  • سنسور LM35

LM35 یکی از حسگرهای آنالوگ قابل استفاده در ماشین های جوجه کشی می باشد. برخی از کارخانه های داخلی از آن به عنوان دومین سنسور و یا سنسور یدکی در دستگاه استفاده می کنند. حسگر LM35 کیفیت متوسطی دارد و معمولا در صنعت خودرو سازی برای سنجش دمای محیط استفاده می شود.

خرید کنترلر جوجه کشی

وجود این حسگر  به عنوان حسگر ثانویه در داخل دستگاه  یک نقطه ی قوت می باشد، اما نیاز به کالیبراسیون چند باره ی آن می تواند فرایند جوجه کشی را تحت تاثیر قرار دهد. چون بسیاری از کاربران دانشی برای اینکار ندارند. همچنین برای کالیبره کردن دوباره ی آن باید ابزار های دقیقی وجود داشته باشد که آن هم تجربه و دانش فنی کاربر را می طلبد.

  • قیمت حسگر LM35

به خاطر میزان دقت پایین سنسورهای LM35 قیمت آنها نسبت به  حسگر SHT بسیار کمتر است. این حسگرها نیز دارای ماژول های مخصوص و برنامه ریزی شده ای برای کنترلرهای مختلف می باشند.

  • سنسور NTC

سنسور ntc - چیکن هچ

یک حسگر مورد استفاده در برخی از تولیدات داخلی است که صرفا برای اندازه گیری دما کاربرد دارد. البته می توان با استفاده از این حسگر و از طریق سنجش دمای خیس و منحنی سایکرومتریک، مقدار رطوبت نسبی را هم به دست آورد. هم اکنون برخی از تولیدکنندگان، بدین روش از سنسور NTC در محصولات خود بهره می برند.

لازم به ذکر است که این حسگر  نیز بعد از مدتی دچار افت کیفیت شده و دقت اولیه خود را از دست می دهد. بنابراین باید به موقع کالیبره شود. در غیر این صورت دما و رطوبت داخل دستگاه با اختلاف بسیار زیاد تنظیم خواهند شد که به هیچ عنوان برای تخم های نطفه دار مناسب نمی باشد.

اگر در سنسور NTC ، سطحی که معمولا با استفاده از یک لوله مسی به برد اصلی دستگاه متصل می شود، با بالا رفتن دمای داخلی لوله تغییر پیدا کند، در این حالت قطعا مقاومت آن هم تحت تاثیر قرار می گیرد و تلورانس دمایی آن با مشکل مواجه می شود. همچنین اگر به صورت غوطه ور در آب هم استفاده شود، بازهم مقادیری که نشان می دهد، تحت تاثیر دمای آب است. یعنی در هر دو حالت نمی توان از اندازه دقیق دمای محیط داخلی دستگاه مطمئن بود.

تمام دستگاه های جوجه گیری که در برد اصلی آنها از این سنسور استفاده شده است، از دقت مناسبی برخوردارند. توجه داشته باشید که دما یکی از المان های بسیار مهم در فرایند جوجه کشی است و حتی کمترین اختلاف دما نیز می تواند خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. با این حال سنسور NTC بسیار ارزان قیمت می باشد و تعویض آن برای کاربران هزینه زیادی در بر نخواهد داشت.

کنترلر ماشین جوجه کشی سنسور سوئیسی sht - چیکن هچ

  • سنسور حساس SHT

SHT یکی از شناخته شده ترین برندهای سنسور در جهان است که کارخانه سازنده آن SENSIRION سوئیس می باشد. قابلیت آن در تخمین دما و رطوبت محیط داخلی دستگاه  به قدری بالاست که می تواند در سریع ترین زمان ممکن، میزان دقیق و مورد نیاز دما را به برد اصلی ماشین جوجه کشی گزارش دهد.

  • قیمت حسگر SHT چقدر است؟

قیمت سنسورهای SHT به موارد مختلفی بستگی دارد که از آنها می توان نسل  و  ماژول برنامه ریزی شده ی آن را نام برد. سنسورهای SHT نسل 3 و بالاتر قیمت بیشتری را نسبت به سایرین دارا می باشند.

تفاوت قیمت سنسور SHT با سایر حسگرها

با توجه به تحریم هایی که از طرف کشورهای اروپایی علیه ایران اعمال شده است، نوسانات زیادی در بازار منطقه وجود دارد. با بالا رفتن قیمت دلار، متقابلا قیمت این حسگرها نیز برای تولید کننده های داخلی بیشتر از حد تصور بالا می رود. اما این تولیدکنندگان هم برای تضمین کیفیت محصول، همانند معتبرترین برندهای جهانی همچون Brinsea ،Rcam  ، ویکتوریا و … از قطعات با کیفیتی استفاده می کنند.

چرا سنسور SHT به عنوان برترین سنسور در دنیا شناخته شده است؟

  • همانگونه که ذکر شد یکی از ویژگی های منحصر به فرد سنسور SHT کالیبراسیون مادام العمر آن است که یک بار و برای همیشه در کارخانه کالیبره می شود و به هیچ عنوان نیاز به کالیبراسیون مجدد ندارد.
  • این حسگر دقت بسیار بالایی در سنجش مقادیر دمایی و رطوبتی دارد. (سنجش دما با دقت یک دهم و سنجش رطوبت با دقت یک درصد)
  • کارخانه SENSIRION سوئیس در طراحی این حسگر دما و رطوبت، از برترین تکلنولوژی مطرح در دنیا بهره می برد. این تکنولوژی که به ®CMOSens معروف می باشد به شدت بر قابلیت اعتماد و کیفیت سنسور افزوده است.
  • این سنسور قابلیت تلرانس دما در بازه ی 40- تا 125+ درجه و تلرانس رطوبت از 0 تا 100% را دارد.
  • طراحی این حسگر به نحوی است که از آن می توان به عنوان ابزاری برای تست کردن عملکرد دستگاه های حساس  هم بهره گرفت.
  • برند های معتبری چون برینسآ، آرکام کره و ویکتوریای ایتالیا که موفقیت خود را در ساخت انکوباتورهای حرفه ایی به گوش جهانیان رسانده اند، در برد اصلی دستگاه های تولیدی خود از این نوع حسگر بهره گرفته اند. شایان ذکر است که برخی تولیدکنندگان ایرانی نیز برای ساخت تمام دستگاه های جوجه کشی خود از سنسور SHT استفاده می کنند، که گروه صنعتی اسکندری،ایزی باتور و … از معروف ترین آنها  می باشند.
  • عملکرد بی نقص و دقت بسیار بالای این سنسور باعث شده است که به عنوان برترین سنسور در بازار های جهانی شناخته شود. چرا که با استفاده از این حسگر دقیق و قدرتمند، کوچکترین اختلال در فرایند جوجه کشی در هر لحظه، توسط آلارم هایی به برد اصلی دستگاه اطلاع رسانی می شود. و نه تنها سلامت نطفه ها بلکه راندمان جوجه گیری هم در بالاترین حد ممکن ( بالای 90 درصد) حفظ می شود.

سخن آخر

همان طور که گفتیم مهم ترین عامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه جوجه کشی ، به کارگیری سنسورهای پیشرفته چون SHT سوئیس و سایر برندهای متفرقه در بازار است. توجه به این موضوع می تواند فرایند جوجه گیری از تخم ها را از وقوع خطراتی همچون عدم رشد نطفه ها، تلف شدن آنها در ایام ستر و هچر و سایر ضرر و زیان های ناشی از عملکرد ناصحیح حسگر دمایی و رطوبتی حفظ کند.

دستگاه جوجه کشی کره ای یکی از بهترین دستگاه های موجود در بازار جهان می باشد. در این دستگاه از نسل سوم حسگرSHT استفاده شده است. به طور واضح می توان گفت که وجود این حسگر در یک دستگاه نشان دهنده ی دقت بالای آن در تنظیم دما و رطوبت می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس