مزایا و معایب کنترلر مشهد برق

شرکت مشهد برق یکی از تولیدکنندگان دستگاه های جوجه کشی می باشد که در زمینه ی تولید کنترلر های جوجه کشی نیز فعالیت دارد. و دارای تجربه ای 13 ساله در این زمینه می باشد. این شرکت انواع مختلف برد مخصوص جوجه کشی را طراحی و تولید می کند که در این نوشته از وب سایت چیکن هچ به معرفی آنها می پردازیم.

بررسی کنترلر مشهد برق

برد جوجه کشی در اصل مرکز ساماندهی و تنظیم خروجی های مختلف دستگاه جوجه کشی از جمله سیستم تنظیم و تأمین دما و رطوبت، سیستم چرخش راک وشانه ها، سیستم تهویه و … می باشد. از این رو کیفیت برد دستگاه  با میزان راندمان آن رابطه مستقیمی دارد. کنترلر مشهد برق دارای امکانات و ویژگی های خاصی می باشد که در ادامه مطلب به بیان آنها می پردازیم.

تحلیل مزایا و معایب انواع کنترلر مشهد برق

در وبسایت شرکت مشهد برق چهار نوع برد ماشین جوجه کشی عرضه می شود که تفاوت های جزئی بین آنها وجود دارد. اما در کل، فرایند تولید تمامی آنها یکسان است. برای آشنایی کامل با مزایا و معایب این برد ها، هر کدام از آنها را به صورت جداگانه تحلیل می کنیم. دقت داشته باشید که این تحلیل ها در تاریخ دی ماه 98 و با توجه به توضیحات ذکر شده در وبسایت رسمی مشهد برق به عمل آمده اند. و همچنین تک تک این کنترلرها از نزدیک توسط متخصصین چیکن هچ مورد بررسی قرار گرفته اند.

کنترلر ستر و هچر اتومات

این کنترلر ارزان ترین کنترلر مشهد برق می باشد که دارای کلید انتخاب حالت ستر و هچر است. کاربر توسط دستگاه می تواند دما، رطوبت، زمان چرخش راک ها و همچنین عملکرد فن های دستگاه جوجه کشی  را کنترل کند. در طراحی این برد فقط از یک سنسور استفاده شده است که آن هم از نوع دیجیتالی می باشد.

برد مشهد برق - چیکن هچ

عمده دستگاه های جوجه کشی که در بازار داخلی موجود می باشند از سنسور دیجیتال SHT و یا سنسور آنالوگ LM35 و یا NTC بهره می برند. از بین تمامی سنسورها، سنسور SHT ساخت سوئیس دارای دقت و طول عمر بیشتری است و برخلاف دیگر سنسورها معمولا نیازی به کالیبراسیون مجدد ندارد. شرکت مشهد برق نیز از نسل دوم سنسورهای SHT  بهره می برد.

در این کنترلر مشهد برق از یک نمایشگر دیجیتال (سون سگمنت) برای نمایش دما و رطوبت داخلی دستگاه و همچنین مشاهده تنظیمات آن استفاده شده است. این نمایشگر در واقع به نحوی برنامه نویسی شده است که که یکبار دمای دستگاه و یکبار رطوبت داخلی آن را نمایش می دهد و این روند نمایش دما و رطوبت بصورت پی در پی تکرار می شود.

کنترلر ستر و هچر اتومات مشهد برق دارای آلارم هشدار دهنده نیز می باشد. اگر دما و یا رطوبت دستگاه جوجه کشی از مقادیر تنظیم شده خارج شود، شروع به آلارم زدن می کند. همچنین دارای تایمر دو زمانه برای تنظیم زمان چرخش راک دستگاه می باشد. علاوه بر این توسط دکمه چرخش موقت موتور ، می توان راک دستگاه را  به حالت دستی نیز چرخاند.

برد مشهد برق خوب است یا بد ؟ - چیکن هچ

بر روی این کنترلر مشهد برق دو عدد دکمه جداگانه ستر و هچر قرار داده شده است. نقش دکمه ستر، تنظیم دما و رطوبت و چرخش یک ساعته راک دستگاه می باشد. همچنین با دکمه هچر نیز چرخش موتور دستگاه متوقف شده و دما و رطوبت در حالت هچ تنظیم خواهند شد.

افزون بر موارد ذکر شده دستگاه دارای 6 عدد خروجی می باشد. هر کدام از این خروجی ها برای سیستم های مختلفی نظیر ورودی برق شهری، ورودی سیستم المنت حرارتی، ورودی رطوبت ساز، ورودی موتور چرخشی، ورودی فن تهویه اضطراری و ورودی فن سیرکوله در نظر گرفته شده اند. این خروجی ها در پشت برد تعبیه شده اند و جهت راهنمایی کاربر نام هر خروجی نیز بر روی آن نوشته شده است.

مونتاژ قطعات کنترلر ستر و هچر اوتومات

در برد الکترونیکی این کنترلر مشهد برق، قطعات الکترونیکی با استفاده از روش مونتاژ دستی DIP بر روی مدار مجتمع شده اند. در مونتاژ به روش DIP قطعات الکترونیکی از یک طرف مدار گذشته و در طرف دیگر لحیم کاری می شوند. مونتاژ DIP هم اکنون یکی از روش های قدیمی طراحی برد الکترونیکی می باشد. در تجهیزات حساس از تکنولوژی مونتاژ SMD و رباتیک در طراحی بردهای الکترونیکی استفاده می شود. کنترلرهایی که با مونتاژ دستی تولید می شوند باید به دور از میدان های مغناطیسی و نویزهای محیطی قرار گیرند. چرا که نویزهای محیطی می توانند عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد.

مزایا و معایب کنترلر ستر و هچر اتومات

مزایا:

  • نمایشگر دیجیتال (سون سگمنت)
  • دقت بالا
  • چرخش اتوماتیک و دستی راک
  • کلید ستر و هچر
  • سنسور SHT

معایب:

  • استفاده از مونتاژ دستی DIP
  • عدم استفاده از میکروکنترلر قدرتمند ARM
  • نداشتن خروجی و سوئیچ یدکی
  • عدم پشتیبانی از سنسور CO2
  • فاقد قابلیت اتصال به مودم GSM و کنترل از راه دور

کنترلر فول دیجیتال جایگزین ساموان کره

این کنترلر مشهد برق نیز همانند کنترلر ستر و هچر اتومات می باشد با این تفاوت که در آن از دو عدد نمایشگر دیجیتالی سون سگمنت استفاده شده است. نمایشگر اول میزان دما و نمایشگر دوم میزان رطوبت را نمایش می دهد.

شرکت مشهد برق این کنترلر را با دو سنسور متفاوت ارائه می دهد.

کنترلر فول دیجیتال مشهد برق دارای حافظه داخلی و روزشمار می باشد که در آن اطلاعات جوجه کشی از پرنده های مختلف نظیر مرغ، بوقلمون، اردک، غاز و … از پیش تعریف شده است. در واقع این کنترلر دارای سیستم انتخاب پرنده می باشد.قابلیت انتخاب نوع پرنده باعث می شود که کاربر روند جوجه گیری آسان تری داشته باشد. چرا که توسط این سیستم، دما و رطوبت جوجه کشی  و چرخش موتور در ایام ستر و هچر به صورت اتوماتیک تنظیم خواهند شد و نیازی به دخالت کاربر در این زمینه نیست. این آپشن برای افراد آماتور و تازه وارد بسیار کاربردی می باشد.

در این دستگاه تنظیم مقادیر دما و رطوبت به صورت دستی نیز امکان پذیر می باشد. همچنین دارای تایمر دو زمانه برای چرخش موتور می باشد و در حالت جوجه کشی اتوماتیک تایم موتور بر روی یک ساعت یکبار تنظیم می شود.

علاوه بر این، کاربر می تواند راک دستگاه را توسط دکمه چرخش دستی موتور بصورت دستی تنظیم کند.

در کنترلرهای پیشرفته که مجهز به هوش مصنوعی می باشند از سنسورهای متعدد بهره گرفته می شود تا هوش مصنوعی برد دستگاه با آنالیز و تحلیل تمامی شرایط، بتواند تصمیم درستی بگیرد.

در این کنترلر مشهد برق نیز از آلارم هشدار دهنده استفاده شده است. زمانی که دما و یا رطوبت دستگاه جوجه کشی از تنظیمات خارج شود آلارم به صدا درآمده و کاربر متوجه آن می شود . همچنین با برق 220 ولت تک فاز کار می کند و در آن 6 عدد خروجی مختلف در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که این کنترلر نیز بصورت DIP مونتاژ شده است.

مزایا و معایب کنترلر فول دیجیتال جایگزین ساموان کره

مزایا :

  • مجهز به نمایشگر اتوماتیک
  • دارای سیستم انتخاب پرنده
  • مجهز به آلارم
  • روزشمار دقیق جوجه کشی
  • سنسور SHT

معایب :

  • مونتاژ DIP
  • نداشتن سوئیچ یدکی برای شرایط اضطراری
  • عدم پشتیبانی از سنسور CO2
  • فاقد ریزپردازنده ARM

کنترلر فوق حرفه ای با کلید انتخاب پرنده ی مشهد برق

مشهد برق این کنترلر را قوی تر از دو مدل قبلی طراحی کرده است و آن را در سه مدل مختلف عرضه می کند. مدل گران قیمت تر دارای سنسور با کیفیت تر و باروکش فلزی به همراه دستگاه پیام رسان  و مودم GSM می باشد. مودم GSM  این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند با استفاده از پیامک، دستگاه جوجه کشی را از فواصل دور کنترل کند و از وضعیت جوجه کشی با خبر شود.

دو مدل دیگر این کنترلر مشهد برق فاقد مودم GSM می باشند که در یک نمونه از سنسور چینی با روکش پلاستیکی استفاده شده است. بیشتر ویژگی های این کنترلر مشهد برق مشابه نوع فول دیجیتال می باشد با این تفاوت که از یک نمایشگر LCD فارسی در آن استفاده شده است. همچنین توان تحمل خروجی ها نسبت به نمونه های قبلی افزایش یافته است و بیشتر در دستگاه های جوجه کشی با ظرفیت بالا از آن استفاده می شود.

در نمایشگر این دستگاه تعداد روزهای جوجه کشی و همچنین زمان سپری شده به صورت ساعت نیز قابل مشاهده است. دما و رطوبت با هم به مدت چند ثانیه و تعداد روز و زمان نیز با هم به مدت چند ثانیه پس از یکدیگر بر روی نمایشگر ظاهر می شوند. کنترلر فوق حرفه ای مشهد برق دارای سیستم انتخاب پرنده می باشد که در حافظه داخلی برد مشخصات دما و رطوبت لازم برای جوجه کشی از پرنده های مختلف نظیر مرغ، بلدرچین، قرقاول، بوقلمون، کبک، غاز، اردک و شترمرغ بصورت پیش فرض ذخیره شده است. لذا در صورتی که قصد جوجه کشی از این پرنده ها را داشته باشید می توانید بدون نیاز به اطلاعات خاص به جوجه کشی از آنها بپردازید. البته در کنار این آپشن، تنظیم دستی نیز گنجانده شده است تا کاربران حرفه ای بتوانند کنترل برد را در دست بگیرند.

مزایا و معایب کنترلر فوق حرفه ای مشهد برق

مزایا:

  • سیستم انتخاب پرنده
  • نمایشگر LCD (نمایش دما، رطوبت، روزشمار و زمان سپری شده)
  • مجهز به آلارم هشدار دهنده
  • قابلیت اتصال به GSM مودم و کنترل با گوشی موبایل
  • سنسور دیجیتال SHT با روکش فلزی

معایب:

  • عدم استفاده از مونتاژ SMD
  • عدم پشتیبانی از سنسور دی اکسید کربن و یا سنسورهای اضافی
  • عدم استفاده از میکروکنترلر ARM
  • عدم وجود سوئیچ یدکی برای خروجی های مختلف

البته نسخه دیگری از این کنترلر مشهد برق با قیمت بیشتر توسط این شرکت تولید می شود که در آن نمایشگر LCD بزرگتر بوده و علاوه بر میزان دما و رطوبت، نام پرنده انتخابی و روزشمار و مدت زمان سپری شده از جوجه کشی را به نمایش می گذارد. سایر مشخصات آن همانند کنترلر فوق حرفه ای می باشد و در واقع همان مزایا و معایب را دارد. می توان گفت که این کنترلر مشهد برق دقت لازم برای جوجه گیری از پرنده های اهلی و طیور خانگی را دارند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری کارشناسان فروشگاه چیکن هچ به این ترتیب است که شرکت مشهد برق سابقه ای چندین ساله در زمینه طراحی بردهای جوجه کشی و انواع ماشین های جوجه کشی دارد. این شرکت پتانسیل آن را دارد که محصولات باکیفیتی را برای مصرف کنندگان داخلی تولید کند. به طور کلی مهم ترین مزایای این کنترلرها، سنسور SHT، سیستم انتخاب پرنده، روزشمار جوجه کشی و کنترل از راه دور با پیامک می باشد که البته این امکانات فقط در نسخه های حرفه ای گنجانده شده است. در کنترلرهای جوجه کشی یکی از قطعات بسیار حساس سنسور دما و رطوبت آن می باشد که در برخی از کنترلرهای مشهد برق سنسور چینی با قیمت پایین تر نیز به مشتری پیشنهاد داده می شود. امید است که شرکت مشهد برق با در نظر گرفتن نکات ذکر شده بتواند کیفیت کنترلرهای خود را ارتقا دهد تا کاربران با اطمینان خاطر از آنها استفاده نمایند.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام دستگاه من در پنجمین روز خود به خود به هچر میاره تخم غاز گزاشتم این اشکال رو چطور رفع کنم

    1. سلام دوست عزیز
      همچین امکانی وجود نداره شما تنظیمات دستگاه رو قاطی کردین
      با خدمات پس از فروش تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋